Wat is dit voor horloge?! Edit: een Angelus dus

Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik een erfstuk gekregen. Horloge was ooit van de opa van mijn vriendin en is via haar vader bij mij terecht gekomen. Naar schatting is het horloge 70 a 80 jaar oud en het loopt als een zonnetje.

Helaas kan ik nergens een logo vinden en ik weet niet precies wat voor horloge het is. Optie is Bovet Mono Rattrapante, maar weet het niet zeker. Jullie ideeën?

Bedankt!

Let op!
Voordat je hier een bericht plaatst is het goed om te weten dat:

• het niet is toegestaan om hier een horloge aan te bieden voor verkoop;
  • dit geen taxatieforum is;
  • je account wordt verwijderd als je toch probeert om een horloge aan te bieden voor verkoop;
  • goede foto’s essentieel zijn als je een vraag hebt over de oorsprong of originaliteit;
  • niet iedereen die reageert of antwoord geeft, ook daadwerkelijk verstand heeft van jouw horloge.
    Als je het bovenstaande hebt gelezen, haal deze tekst dan weg en plaats je bericht!
3 likes

Met dit verhaal, koester dit horloge. Betreft één chronograaf vermoedelijk uit de jaren 50 /60. Inderdaad jammer dat er geen merk op de plaat staat maar als je een foto van het uurwerk kan regelen kunnen we moeilijk wat meer vertellen.

Mocht je het horloge opendoen, neem je voorzorgen.

Lume van deze periode is 99% zeker radium.

4 likes

En dat is heel erg giftig.

2 likes

Mooi hoor, schuin kijken in het zonlicht kan wel werken. Misschien zie je nog iets staan.

1 like

Doe maar niet! :radioactive: Overigens kun je het horloge wel gewoon dragen. Radiumverf is alleen bij inwendige besmetting heel erg gevaarlijk.

1 like

Tof horloge met emotionele waarde, erg belangrijk.

Vooral kankerverwekkend op de lange termijn en eenmaal binnen gaat het nauwelijks je lichaam meer uit.

Laten we niet meteen in de paniek stand. Schieten. Pas bij volledige demontage van dit horloge is enige voorzichtigheid geboden,

En het lichtgevende spul ziet er bij deze wel heel fris uit. Misschien wás het ooit radium.

1 like

Alleen een dosistempo meter (b.v. een GM teller) kan uitsluitsel geven.

Ik waarschuw altijd maar als radiologisch werker voor de gevaren. Een ervaring hier gemeld op het HF dat op een gerenommeerde horloge makers opleiding de studenten hun radium wijzerplaten gewoon op z’n kop op de tafel konden leggen zonder enige voorzorgsmaatregelen zegt mij dat niet iedereen van de gevaren doordrongen is.

Bedankt allemaal. Houd het horloge veilig dicht.
Naar aanleiding van de input van MartijnV even gespeeld met licht, zaklamp en hoek en conclusie is: het is een horloge van Angelus. Voor mij een nieuw merk. Iemand kennis mee?

1 like

Cool :wink:

Lijkt me idd nieuwere lume.
Bandje hoort er iig ook niet bij. Is mooier op een leren bandje denk ik.

Zijn ze zeker wel… maar gaan er te vaak mee om dus worden wellicht iets onachtzaam.

Zeker. Staat er ook nog iets bij?
Weet ff niet meer of Angelus ook chronograph suisses heeft gemaakt.

Mooi merk vroeger.

2 likes

Prima merk Angelus. Lijkt me inderdaad jaren 50. Wijzers zijn wel vervangen