Ik kwam deze tegen op MPL en kocht hem in een opwelling voor een vriendin met dezelfde naam.
Toen ik hem uit elkaar haalde, kwamen er toch verrassingen naar voren: deelbare kast, erg oud werkje
Oliva staat op de wijzerplaat en ook op het caliber, wie weet er wat meer over?
Ik kan op internet niets vinden.
Op de deelbare deksel staat binnenin nog OBERON SWISS MADE
Het lijkt me een erg oud klokje, geen jewels, wat voor soort uurwerk betreft het?
Na wat schoonmaakwerk ziet het er redelijk uit, hij loopt alleen veel te snel en laat zich lastig temmen, ik hoop dat me dat nog lukt, anders heeft die vriendin er niets aan…
ik hoor graag wat commentaar en zeker wat info verwijzingen op dit toch curieuze horloge, wat zou het tikgetal zijn?
Weleens van een kermishorloge gehoord; zo’n blinkend, aanlokkelijk geval dat je met een grijpertje naar boven probeerde te hengelen? Wel, dit is er zo eentje: zo min mogelijk, liefst onafgewerkte onderdelen (zie de ruwe schroefkoppen de simpele opwinding), hoogstens twee of helemaal geen gesteende lagers (dat laatste is hier het geval) en als echappement een penankergang.
Het was niet bepaald de bedoeling dat dergelijke klokjes het lang zouden uithouden en ik vind het eerlijk gezegd een wonder dat er nog zo’n ‘klungelwerkje’ voor het nageslacht bewaard is gebleven. Olivia ken ik niet, maar bedrijven als bijvoorbeeld Arogno en Baumgartner schieten me wel spontaan te binnen. Swiss made, jazeker, maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat men daar niet graag aan herinnerd wordt.
Robbert heeft het meteen gezien - dat is een Baumgartner 34 kaliber. Geen hoogstandje, maar kan toch vrij lang leven. Ik heb ook onlangs er eentje van Buler en nog twee van absoluut onbekende merken met dit kaliber tegengekomen.
Over snel lopen gesproken, op de foto is niet te zien of de wikkels van de spiraal aan elkaar zijn gekleefd - dat kan doordat er olie op de spiraal zit of doordat de spiraal magnetisch is geworden.
Ok, dit helpt me al verder, dat het niet veel bijzonders is, vermoedde ik al, , maar alle info helpt, zeker omdat de info verder niet te traceren is, ik bekijk bekijk de wikkels wat beter, want hij reageert niet echt op de afstelling, wordt het niets, dan pech gehad, bedankt in ieder geval voor het commentaar, back to my Vintage Seiko s…
Over de nauwkeurigheid van zo’n ‘geminiaturiseerd wekkertje’ moet men zich niet al te veel illusies maken. Bovendien is kans groot dat de lagers en tappen van met name de balans vol aangekoekte olie zitten en/of tot op de draad versleten zijn.
Is de uitslag van de balans nog enigszins in orde, kijk dan vooral eens met een loep naar de ruimte die de spiraal heeft in het blokje (zo te zien is ook dat hier een enkel onderdeel) of de stift en het blokje van de raquette. De noodzakelijke speling moet eigenlijk net zichtbaar zijn: een te grote beweeglijkheid van de spiraal heeft als resultaat dat reguleren nauwelijks of geen effect heeft.
En ik schrijf het nog maar een keertje: moet het uurwerk een ingreep overleven, ga dan niet aan de gang zonder het juiste en vooral deugdelijk gereedschap!
ok, deze wekker is dus niet te redden als ik het zo hoor, de regeling doet niets, of er wat speling is, kan ik niet zien, mn loep is niet goed genoeg, de rest van mn gereedschap is prima, maar bedankt voor de tip.
maar heb je een idee wat het tikgetal is? ik heb een tickoprint om de loopt t econtroleren, maar dan is het wel handig als ik het getal weet om de machine goed te laten registreren.