Spijtig om te horen. Maar dat kan je op Catawiki verwachten. Je moet zelf uitgebreid je huiswerk doen. De taxatieprijzen zitten er redelijk vaak naast, de verkoopprijzen zijn bij dit soort merken uit de lucht gegrepen. Catawiki neemt en heeft juridisch geen verantwoordelijkheid. Je voelt je wellicht misleidt, kan ik me goed voorstellen, maar Catawiki zal er niets aan doen. Verspil er niet te veel tijd aan, dat houdt de frustratiefactor relatief laag & zie het maar als een prijzige les
1 MAAND LATER
Mdp1
1m
Ik lees t forum nu net over Meyer horloges
Heb onlangs een meyer lady beach horloge gekocht via Catawiki , je wordt op een verkeerd spoor gezet
Door de omschrijving en de zogenaamde verkoopwaarde , dat zijn uit de lucht gegrepen bedragen ik vind t erg misleidend, je verwacht dat niet v zoān site als catawiki
De reserve price is in principe al aan de hoge kant!
het is een mooi horloge om te zien met 136 diamantjes volgens de omschrijving met een geschatte waarde volgens 5000/7500 euro , hier klopt niets van!!
Ik heb het horloge net laten taxeren bij een erkende juwelier,
helaas achteraf heb ik ook teveel betaald, heel wat meer dan het horloge waard is,
Juwelier gaf aan dat je voor 1000/1500 euro gemakkelijk een vergelijkbaar horloge kan kopen. Dat is heel wat anders dan die getaxeerde waardes die catawiki vermeld Bij veel
Horloges , ze vermelden zelfs prijzen bij diverse Meyers horloges van ⬠7500 tot bijna ā¬10.000 !
Dat klopt dus echt niet!!!
Ik ga catawiki hier toch nog wel een mail over sturen als ik het orginele taxatie rapport inbezit heb! Ik vind t belachelijk dat dit zo maar kan

Het is natuurlijk altijd zaak om zelf onderzoek te doen wat een horloge waard is voor je er op gaat biedenā¦
Ik kan me voorstellen dat dit behoorlijk frustrerend kan zijn. Maar alleen afgaan op de taxatie van 1 bron die ook nog eens direct naast heeft bij de hoogte ervan vind ik zelf riskyā¦
Dat klopt santa sangre , ik heb ook geen spijt van mijn aankoop , het is een mooi horloge, echter blijf ik het een feit vinden dat een veilingsite wel
Eerlijke informatie moet blijven verstrekken, ik heb meer sierraden gekocht via catawiki , deze heb ik wel voor een lage prijs gekocht terwijl de reele waarde 3 x hoger was ,
Aldoende leert men zal ik maar zeggen
Ik Ben niet ff na een juwelier geweest om zo even globaal te laten taxeren .ik heb van meerdere sierraden officiele gewaarborgde taxatie rapporten laten maken, tegen betaling , dan krijg je wel een goede eerlijke taxatie
Ik kan me wel voorstellen dat je als leek verwacht dat er op een echte
veilingsite door taxateurs een reƫle taxatie prijs wordt vermeld, ik denk
dan bv aan een Christies of dergelijke maar daar zijn beƫdigde taxateurs
aan verbonden als ik me niet vergis.
Wanneer men het over catawiki heeft en ik zie wat er inmiddels al is
gepasseerd alleen al op dit forum heb ik sterk de indruk dat daar over
het algemeen natte vinger taxateurs aan zijn verbonden die eigenlijk
niks te melden hebben over een reƫle waarde van een item.
Mi. zou men dan ook moeten stoppen met het taxeren van items daar
men een verkeerd beeld schetst aan zowel koper als verkoper.
Persoonlijk zou ik er niet gauw mee in zee gaan zowel als koper dan
wel als verkoper.
Ik bedoelde wat frans53 hieronder zegt. De taxaties van catawiki.
[quote=āMdp1, post:27, topic:40465, full:trueā]
deze heb ik wel voor een lage prijs gekocht terwijl de reele waarde 3 x hoger was[/quote]
Heb je toen Catawiki gemaild om te klagen dat de verkoper een slechte prijs had gekregen?
Ik ga nog wel een klacht indienenbij Catawiki , ik verwacht niet dat ze er wat mee dien maar wil ze wel ff zeggen hoe ik erover denk.
Precies!!! Wel lopen klagen als ie zelf zān huiswerk niet goed doet en in zijn ogen te veel betaald, maar bij zān mazzeltjes legt ie het verschil er ook niet bij
Catawiki baseert de taxatiewaarde op de nieuwprijzen die Meyers hanteert voor dit horloge,maar die zijn nu juist zo belachelijk hoog.
Met een nieuwprijs van 8000 euro en een tax waarde van 5 tot 7k (volgens CW dan) had je net zo goed deze kunnen kopen.
http://www.chrono24.com/en/omega/ladies-speedmaster-chronograph-mother-of-pearl-dial-diamond-bezel-3515--id4204395.htm
Catawiki doet geen taxatie, die geven alleen een schatting van de verwachte opbrengst.
Precies, iedere keer wordt dezelfde fout weer gemaakt. Een schatting is echt heel wat anders dan een taxatie. Catawiki heeft er belang bij om een hoge schatting te noteren. Die moet je gewoon met een flinke schep zout nemen en zelf een onderzoek doen. Al kan ik me goed voorstellen dat je je toch bekocht voelt.
Hoe je het wendt of keert, als leek zou ik persoonlijk een (waarde) schatting gedaan
door een veilingmeester verbonden aan de bewuste veilingsite wel degelijk als een
taxatie van die veilingmeester zien. Natuurlijk moet je je huiswerk doen al vind ik
het begrijpelijk dat niet ieder daar toe in staat is, imho is en blijft het misleiding.
Maar dat doet toch iedereen? Een autohandelaar doet toch ook net of het allemaal pareltjes zijn, altijd keurig onderhouden en plakt er een waarde op die ruim boven de marktwaarde zit? Iedereen zet bij een advertentie op Marktplaats of zelfs Horlogeforum een hogere vraagrpijs neer zodat mensen nog kunnen afdingen en een goed gevoel krijgen. Hodinkee biedt tegenwoordig horloges aan die, als je het mij vraagt, voor 3 tot soms wel 5 keer de marktwaarde weggaan. Dat is gewoon een stukje marketing. Als je er geen verstand van hebt, moet je niet bieden en achteraf gaan mekkeren.
Een beetje appel peer vergelijking volgens mij, of je iets direct zelf verkoopt
of het bij opbod laat verkopen op een veilingsite waar een "onafhankelijke"
veilingmeester een āgeschatteā waarde doet die nergens op is gebaseerd
behalve dan zoveel mogelijk commissie opstrijken voor de veilingeigenaar(s).
Een veilingmeester zou imho enigszins onafhankelijk dienen te zijn.
Ik kan je wel gelijk geven over zelf uitzoeken maar niet iedereen is daar toe in staatā¦
Maar hoe kom je erbij dat de veilingmeester onafhankelijk is? Die werkt voor Catawiki en Catawiki wil gewoon geld verdienen. Die zijn er echt niet om jou en mij een plezier te doen. Als je er niet toe in staat bent, moet je niet bieden. Ik neem iemand mee als ik een auto ga kopen. Je denkt toch niet dat ik de āonafhankelijkeā vriendelijke autoverkoper vertrouw?
Ik maak een verschil tussen iets zelf verkopen of kopen direct bij een verkoper of koper.
Wanneer je het uit handen geeft wordt het imho een ander verhaal, zo kijk ik er tegenaan.
Duidelijk dat jij er anders over denkt, dat mag van mij hoor
Waar het mij omgaat in deze is dat de schuld heel makkelijk wordt gelegd bij het bedrijf of bij de veilingmeester. Terwijl je zelf degene bent die constant op die knop drukt. Accepteer gewoon dat je in zoān geval onnozel en naĆÆef bezig was en trek daar een les uit ipv iemand anders de schuld in de schoenen te schuiven.