Wat is dit voor model?

Hallo allemaal,
Kan iemand mij vertellen wat voor horloge dit is? Het enige dat ik er van weet is dat het meer dan 50 jaar oud is, gemaakt is door de Zwitserse firma ‘avia’ en dat het een automatisch uurwerk bevat met 15 juwelen. Het horloge is van mijn grootvader en ondanks wat research op het internet ben ik er nog niet veel over tegengekomen.

Mooi horloge, hoewel de kast flink beschadigd is. Hij is in ieder geval goed gebruikt in plaats van in een la te liggen. Een nieuw glaasje erop doet wonderen.

Hoe loopt het horloge? Als je het deksel eraf kunt krijgen en een foto kan maken van het uurwerk, wordt er waarschijnlijk meer duidelijk over de leeftijd.

Avia is inderdaad Zwitsers en er lijkt een link te zijn met het merk Silvana. Meer weet ik er zo ook niet van.

mvg Melvin

Hier staat een kort artikeltje over het merk Avia: https://penroseantiques.wordpress.com/2013/08/03/the-impact-of-avia-watches-on-the-history-of-the-digital-watch/
Avia is momenteel onderdeel van Fossil.

Leuk horloge, zoals Vintage1982 al aangeeft is de kast redelijk beschadigd dus dat is een beetje jammer maar is eventueel opnieuw te verchromen. Ik schat dat dit horloge uit de jaren vijftig komt. Overigens heb ik het vermoeden dat het geen automaat maar een handwinder is.

Denk niet dat je dit nog kan verchromen hoor , putjes en aanvreet maak je met een laagje chrome niet goed.
Zou er een nieuw glaasje op zetten en verder niets meer mee doen.

gschoots Schreef:

Hier staat een kort artikeltje over het merk Avia:
https://penroseantiques.wordpress.com/2013/08/03/t
he-impact-of-avia-watches-on-the-history-of-the-di
gital-watch/
Avia is momenteel onderdeel van Fossil.

Leuk horloge, zoals Vintage1982 al aangeeft is de
kast redelijk beschadigd dus dat is een beetje
jammer maar is eventueel opnieuw te verchromen. Ik
schat dat dit horloge uit de jaren vijftig komt.
Overigens heb ik het vermoeden dat het geen
automaat maar een handwinder is.

Zou ik inderdaad ook niet doen. Behalve dat het extra kosten meebrengt en waarschijnlijk niet veel beter wordt, wis je de geschiedenis weg.
Het horloge met al zijn beschadigingen is zo geworden toen opa het droeg. Het hoort allemaal bij de historie en de emotionele waarde.

Bedankt voor de reacties. Het horloge loopt nog prima, het uurwerk is inderdaad ook met de hand op te winden. Hier had ik specifieker in kunnen zijn :wink:
Een foto van het uurwerk zelf kon ik niet maken omdat ik geen opener bij me had.
Of ik er een nieuw glaasje in laat zetten hangt af van wat mijn opa wil. Indien we dit besluiten hou ik jullie op de hoogte.

zo te zien een bronzen kast… met een chroomlaagje… niets aan doen. zo laten… nieuw glaasje… eventueel het uurwerkje even servicen… kan ie er nog jaaaren tegen…

Mooie Avia, goed merk. Nieuw glas en een leren croco of hagedis bandje er op en dragen (tu)

Avia, Fabrique d’Horlogerie de Montres Degoumois SA / Montex SA / Mead & Co. / Rode Watch
http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280#sucheMarker