Wat is dit voor Omega

Wat hebben we hier voor een Omega :S

Ik ben op zoek naar een Seamaster Soccer (EK koorts) en krijg deze aangeboden. Ik weet het, het is een slechte foto, maar wat zie ik hier nu eigenlijk. Het lijkt erop dat hij is samengesteld uit een aantal types of bestaat deze toch?

De plaat lijkt inderdaad op een Seamaster Soccer, maar de binnenschaal is denk ik afkomstig uit een Chronostop Yacht Timer. De band lijkt me afkomstig van een speedmaster. Kunnen jullie me helpen om het te identificeren.

mmm, dat blauw-rode in de ring zit er bij deze niet op?

Ik vind m t meeste hier op lijken:

Seamaster
Gents’ leather strap
Reference

ST 145.0019
International collection

1969
Movement

* Type: Manual winding (mechanical)
* Caliber number: 861
* Created in 1968
  17 jewels until 1992
  18 jewels since 1993
  Formerly called "27 CHRO C12"
  Used on second generation "moon watches"

Functions
Tachymeter, Chronograph
Case

Stainless steel
Case back

* Screw-in
* Full metal

Dial

Metal, with rotating inner bezel with a choice of 3 bezel types :

  • 0-60 scale
  • 60-0 scale
  • 1/12-13/24 scale
    Crystal

Armoured hesalite
Bracelet

Corfam
Water resistance

120 meters

More product information

Case : 39 mm diameter
For corfam straps of 22 mm lug-size or SS bracelet of ref. 1170/625 or 1117/549.
International Collection : 1969-1973
Swiss retail price (1971) : CHF 440.- (on corfam strap)
JLM

Jouw foto toont de 60 - 0 scala

plaatje met de 1/12-13/24 scale draaibare schaal:

Ik vraag me af hoeveel types Omega van dit horloge heeft gemaakt, in de Omegamania catalogus staan er ook een aantal. Maar iedere keer zie ik toch weer verschillen.

Fifa referee’s watch (ST 11003-2)

“zelfde” kast als de jouwe maar zonder draaibare ring (ST 145.0006)

weer “dezelfde” kast (ST 145.0016)

Nog een lookalike (St 145.0020)

En nog een (ST 176.0007)

de rest vind ik er nog minder op lijken

Die onderste van dit rijtje staat ook nog op mijn wish-list en dan nog het liefst nog met een witte binnenring.

Hier alvast wat foto’s. Zelf vind ik het best een bijzonder horloge. Een nieuw glaasje zou het al snel een stuk beter maken, de plaat ziet er namelijk nog top uit.
Ik kan eigenlijk niet wachten, totdat ik de foto’s van na de restauratie kan tonen.







Ik zat dus goed met m’n “analyse”

Ik vind m t meeste hier op lijken:

Seamaster
Gents’ leather strap
Reference

ST 145.0019
International collection

Hoi Jürgen,

Een bijzonder fraai exemplaar, het kleurrijke kan ik wel waarderen. En het kaliber ziet er nog erg best uit. Met een nieuw glaasje en wat poetsen ziet hij er volgens mij weer prima-prima uit.

Groeten,

Martin

Ik krijg een flashback van toen ik mijn Heuer Carrera voor het eerst live zag: schrikken maar na het glaasje met polywatch te hebben behandelt en de kast een beetje schoon te hebben gemaakt ineens in een heel erg goede staat! Gaaf horloge Jürgen!

Heb ik het nu juist begrepen via de info van Maurits dat dit een origineel model is met een niet origineel draaibare binnenring? Of is het helemaal origineel qua uitvoering?

Van Eric Katoso:

Seamaster SS Yacht Chronograph with Inner Rotating Bezel

Descriptions: Stainless Steel 3-Reg. 12 Hrs Chronograph, Cal.861 (Manual) movement (Same as the moon watch). Circa late 1970s / early 1980s, Grey Dial with rare and (Red / Black) colorful sub-reg. arrangement. 2-Crowns & 2-Push Button, Inner Bezel Rotate by Crown at 10:00, Orange Hour, Minute & Second Hands for time. White hands for Chronographs function. Plastic crystal. Screw Back with “Seahorse” Logo.

The Dial: This is a rather unusual vintage Seamaster Chronograph with rare & attractive colorful dial. The dial itself has a mat grey finish and a white outer ring with minute & second divider. Sub-Dial for chronograph 30 minute and 12 Hour counter are in Black & Red color.

The Bezel: Bezel numbered 5, 10, 15, 20 … 55 can be rotated by turning the Signed Crown at 10:00.

The Hands: The hands are in sharp Orange color for time and White for Chronograph.

Als ik het nummer in de bodem zie en de foto van Jürgen van de voorkant vergelijk met de gegevens op de Omega site (zie mn bijdrage van 05 juni 2008, 00:11) lijkt me dat t het horloge origineel is.

Hooguit de secondewijzer niet.

Ik denk zelfs dat de interne lunet van Jürgen eerder origineel is dan die van Erik Katoso omdat Erik het zelf een “Yacht Chronograph” noemt en de indexering van een Yachtingtimer loopt normaal af en niet op. Zie o.a. mijn LeJour Yachtingraf:

Er was destijds keus uit 3 verschillende bezels: 0 tot 60 of 60 tot 0 of 1/12-13/24
de foto die ik gelinkt heb heeft de laatste bezel
Wat niet klopt met de gegevens van Omega is t nummer van de band.
Jürgens band heeft 1116, Omega geeft aan 1117 of 1170 maar dat lijkt me een detail

Maurits Schreef:

Er was destijds keus uit 3 verschillende bezels: 0
tot 60 of 60 tot 0 of 1/12-13/24
de foto die ik gelinkt heb heeft de laatste bezel
Wat niet klopt met de gegevens van Omega is t
nummer van de band.
Jürgens band heeft 1116, Omega geeft aan 1117 of
1170 maar dat lijkt me een detail

Klopt Maurits, je had inderdaad de keuze uit deze 3 verschillende bezels. De band is inderdaad voor een ander type, maar hij past perfect. Hier nog een plaatje waarjuit de keuze tussen de bezels blijkt, schrik niet van de prijs::o.

Is de bezel niet overgezet uit deze?
Mooie klok in ieder geval.
Grt
Ger

vdschaaf Schreef:

http://i180.photobucket.com/albums/x62/floorbeau/s
mallsearedbez.jpg

Is de bezel niet overgezet uit deze?
Mooie klok in ieder geval.
Grt
Ger

Nee, je had echt de keuze tussen de Yachting, Flieger en Duiker bezel. Deze combi vind ik qua kleuren het mooist, maar goed dat is slechts mijn mening.

Heb je er (in euro’s) meer voor betaald dan? :wink:

Henrik Schreef:

Heb je er (in euro’s) meer voor betaald dan? :wink:

Eh, ja…helaas wel :frowning: Maar in ieder geval niet de hoofdprijs (dacht ik).

Even een update. Na een paar maanden bij Ferrie S. te hebben ingewoond heb ik het horloge eindelijk terug. De drukkers, kronen, wijzers, glas en nog wat kleine dingen heb ik laten vervangen. Verder is het horloge gepolijst en netjes afgeregeld. Hieronder alvast een foto van Ferrie. Tzt volgt er in het vintage gedeelte van dit forum een foto overzicht. Overigens blijkt de 1116 band toch meer bijzonder (zeldzaam) te zijn dan ik dacht.