Wat is dit voor uurwerk?

Ik heb een leuke vintage chrono gezien. prijs ligt rond de 500 euro. Ik heb helaam geen verstand van vintage en waarde. Ik weet alleen dat de voorkant er mooi uitziet. Weet iemand iets meer te vertellen over dit uurwerk. Is het een goede prijs?

Uurwerk ziet er echt uit als een heel erg el cheapo uurwerk

Dit is toch ook afhankelijk van het merk op de voorkant? En de zeldzaamheid e.d.?

Met @koekoek eens, is een penanker en dan is het uiterlijk vaak erg leuk, maar nooit €500 waard.

1 like

Bedankt voor de info. Ik heb niet echt verstand van uurwerken maar het zag er inderdaad niet echt “solide” uit. prijs is dus te hoog.

Voor die 500 euro mag je een goed valjoux/venus/landeron uurwerk verwachten. Dat is wel even heel andere koek:

4 likes

Zelfs de Chinese Seagull ziet er berer uit en voor de helft van wat de aangebodene kost.

Maar die heb ik al. :wink:

1 like

Zie ik steeds voorbijkomen
penanker op HF
slecht uurwerk? En hoe zie je dat het een penanker is?

Heb 'm zelf ook :grin:

Principe van de werking

Het werkingsmechanisme van de penankergang is nagenoeg gelijk aan dat van een zwitserse ankergang.
Het belangrijkste verschil echter wordt bepaald door de raakvlakken tussen gangrad en anker.
Bij de zwitserse ankergang worden die gevormd door de paletten, dit zijn kleine steentjes, gevat in de uiteinden van het anker, en waarvan vorm en positie zeer nauwkeurig bepaald en ingesteld zijn.
Bij de penankergang zijn deze paletten vervangen door ronde stalen pennen, die verticaal op het vlak van het anker in de ankerarmen zijn aangebracht.
Dit brengt met zich mee dat heffing alleen plaatsvindt op de tand. De trekhoek, die bij de zwitserse ankergang bepaald wordt door de hoek, waaronder de palet in het anker is geplaatst, wordt nu bepaald door de vorm van de zijkant van de tand. De zijdelingse beweging van de gaffelsteel wordt niet beperkt door begrenzingsstiften, maar door de band van het ankerrad.

Bron klokjesluider.nl

5 likes

Pffffff