wat is een goed mechanische horloges / merk voor een starter

hallo,

ik ben op zoek naar een horloge of dan wel horloge merk die geschikt is voor een beginnend horloge sleutelaar.

ik heb al wat ervaring in het vervangen van batterijtjes, mooi maken van armband en kast, maar nu wil ik ook graag een horloge van binnen schoon maken en smeren en zo.
ik ben dus op zoek naar een mechanische horloges/horloge merk wat daar voor geschikt is.

3 likes

Rolex

12 likes

Dan zou ik vooral voor twee of drie tientjes een Unitas kloon zoeken. Dat is een lekker grote handwinder en als je een onderdeel kwijtraakt (en dat ga je) dan is dat ook niet een heel grote domper.

5 likes

Als je echt wilt oefenen op mechanische uurwerken zou ik je willen adviseren om te beginnen met zakhorloge-uurwerken. Die zijn vaak groter en hierdoor kun je een stuk beter zien wat je aan het doen bent. Vaak zijn ze ook niet duur. Tenslotte zijn ze vaak simpel. Een Seagull ST-36 is bijvoorbeeld een goed begin.

Mocht je ze ontgroeien dan zou je eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld Vostok.

6 likes

Hoi Peter,
Leuk dat je het sleutelen wilt ontdekken! Ik ben zelf een beginnend sleutelaar sinds een klein jaar. Koop vooral op rommelmarkten voor zo weinig mogelijk geld slecht lopende opwinders. Haal ze uit elkaar en probeer ze weer in elkaar te zetten. Je ontwikkelt een idee van hoe het werkt en als de onderdelen door de kamer springen is dat geen financiële strop.

3 likes

Da’s alleen bij jumping hour uurwerken toch…? :thinking:

8 likes

Dag Rob,
Dan heb ik blijkbaar alleen maar aan jumping hour uurwerken geknutseld dit jaar :joy:

7 likes

goede tip, daar heb ik er inderdaad 2 van maar die durf ik niet/nog niet open te maken.

dankje, daar ga ik wat mee doen.

ja dat heb ik inderdaad op YouTube vaker gehoord en gezien, ook een echt goed tip, dankjewel.

dat probeer ik ook maar kom eigenlijk alleen maar quartz horloges tegen :man_shrugging:

Je zou met zo een kunnen beginnen:
Nieuwe Echte Seagull ST3600 Mechanisch Uurwerk ST36 China Horloge Mannen ETA 6497 Handwind 17 Juwelen Horlogekast Fit Reparatie Deel - AliExpress 1511?
Het voordeel is dat je dan begint met een werkend uurwerk.

En op de Rikketik is er genoeg oefenmateriaal en gereedschap te vinden.

En wellicht aanmelden voor de vinwat workshop bij @lassale en @Climholland .

4 likes

Ik heb er dit ding voor aangeschaft:

Iets van 6 tientjes op AliExpress. En je kunt gelijk ook leren om wijzers te (de)monteren en uurwerk in/uit de kast te doen.

5 likes

Seiko SKX!

1 like

goeie tip, dank je wel.

kan ik 1 van hen dan een PB of mailtje steuren daar over of zo/?, Sorry ben nog niet helemaal los op dit forum

dank voor de tip

1 like

HĂ©t merk met deugdelijke uurwerken is uiteraard Seiko. Voor iedere portemonnee.

1 like