Wat is een goede prijs voor een Horia

Na het voltooien van mijn horloge basis cursus lijkt een Horia wel een goede aanschaf. Nu kan ik er wellicht één overnemen maar vraag me af wat nu eigenlijk een fatsoenlijke prijs is voor zo’n originele.

Het gaat om dit setje, iemand een idee wat het mag kosten?

2 likes

Hoi Jurgen,
Goed te lezen dat je na de cursus nog enthousiaster bent geworden. Leuk. Zie die complete Horia’s voorbij komen zo tussen de €600,00 en €800,00. Altijd de hoop gehouden een setje te kunnen scoren voor wat minder geld maar is tot op heden niet gelukt. In de tussentijd eens een clone aangeschaft en wonderbaarlijk genoeg doet deze precies wat het moet doen. Dus eigenlijk is mijn zoektocht hierdoor een beetje op de achtergrond geraakt. Succes met je overdenking.

2 likes

Zelfde verhaal hier. Zolang ik nog geen goed setje verenwinders heb, vind ik de clone helemaal prima in gebruik :slightly_smiling_face:

2 likes

Je zou ook direct een Seitz set kunnen aanschaffen. Daar kun je hetzelfde mee als de horia en meer.

1 like
2 likes

Ik heb zowel de Horia kloon als de Seitz en vind de horia erg handig voor “erbij” zeker als je de uitgebreide set neemt met uurwerkhouders en wijzeropzetters. Maar als ik er nog geen had zou het 100% de Seitz (of Favorit of wat dan ook) zijn. Zonder ruimers heb je wel eens de kans dat je de klus niet kan klaren…
Van de week nog aan de hand gehad met een middenradsteen die 190 buitendiameter was terwijl er alleen maar een 200 beschikbaar was.

2 likes

De horia kloon erbij is inderdaad handig (ik heb hem ook), al is het alleen maar voor de grotere sortering aan “anvils” (sorry, Engelstalig opgeleid…). De “pushers” van de Seitz zijn veel (!) beter dan die van de horia kloon. Daarvoor hebben ze een te zacht metaal gebruikt. Met name de kleine diameters buigen makkelijk. Dus, als je budget het toelaat: neem beide :slight_smile:

2 likes

Kunnen die van seitz in de horia clone? 4mm zijn die toch?

1 like

Kan zo wel eens passen, maar de speling op de kloon is ook wel wat groter :grimacing:
Ik zou dan toch een hele set erbij nemen, hoeft je de kop niet te kosten hoor…

1 like

Nee tuurlijk, maar zon schroefmaat lijkt me in afstellen van hoogtespeling wel veel fijner maar dat is gewoon een gedachte.

Volgende keer in hasselt gaan we het met beide methode’s doen: seitz en horia, dus dan zal ik het wel ervaren. Ik wil uiteindelijk nog wel een seitz aanschaffen.

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden. Dat flimpje had ik ook al gezien, toch ook maar even kijken of ik een Seitz kan vinden. Blijft lastig om uit te zoeken wat je nu werkelijk allemaal nodig hebt, zonder failliet te gaan.

De Seitz pushers passen prima in de Horia kloon (iig in de mijne). Als je voor een Seitz gaat, zorg dan dat je er 1 koopt met het dopje/schroefstukje dat ervoor zorgt dat je hem op dezelfde manier kunt gebruiken als de Horia. Niet alle sets die ik voorbij zie komen hebben dat.

2 likes

Ikheb een Seitz steengatenpers te koop zie mijn advertentie.