Wat is een offset drive? Tips?

Beste Leden,

Ik wil een mechanisch uurwerk uit elkaar halen en heb er wat informatie over opgezocht. Het gaat om een AS 1802. Omdat het een horloge is waar ik geen fouten op wil/mag maken (speciale waarde) ben ik mij aan het inlezen over het uurwerk. Het horloge loopt niet meer en ziet er super keurig uit. De wijzers kunnen wel worden verzet. Internet geeft aan dat het een offset drive is. Wat houdt dit in? En hebben jullie nog tips?

Met vriendelijke groet,

SwissJaguar

Niet aan beginnen als je nog geen ervaring hebt en het uurwerkje:

Heeft

1 like

Ervaring met demonteren en monteren heb ik wel, olien etc ook wel. Nouja speciale waarde… het is mijn bezit dus durf het wel aan! Het zou leuk zijn om het weer (heel) lopend te maken.

1 like

Die term komt mij niet bekend voor, enigste wat ik kan bedenken is dat ze bedoelen dat dit uurwerk het wijzerwerk niet via het centrumrad aandrijft en de wijzerkleming niet zoals normaal op de minuutpijp zit.
Bij dit uurwerk zit een klein rondsel op het 3e rad geperst, die zorgt voor de wijzerklemming.

Dit zou best is kunnen ja. Ik heb hem uit elkaar gehaald en zie wat het probleem is. Het horloge was helemaal strak opgewonden en er zat geen beweging meer in, daarnaast lag het ankerrad niet in de steen (ik denk afgebroken). Enig idee waarom een horloge zo strak opgewonden wordt/is? Vorige week heb ik een horloge (redelijk nieuw en gekregen ;)) naar de horlogemaker gebracht omdat er geen beweging meer in zat. Bleek dat dit horloge ook helemaal strak was opgewonden. Komt dus vaker voor…

Het strak opgewonden zijn is niet de reden dat het niet meer loopt. Het is namelijk geen probleem om een horloge strak tot het eind op te winden. Er is dan altijd een andere reden dat het niet loopt. Een ankerrad dat naast de steen ligt bijvoorbeeld. :wink:

2 likes

Oke en als een horloge (automaat) te strak is opgewonden en er verder nooit iets mee gedaan is (niet gevallen etc)? Je ontkomt er ook zeker niet aan om hem dan weer helemaal te demonteren etc om weer lopend te krijgen?

Je kunt een horloge niet te strak opwinden, tenzij je zo hard draait dat je de veer breekt, maar dan is hij niet meer strak opgewonden. :sunglasses: Overigens denk ik dat de opwindstift eerder breekt dan de veer.
Automaten kun je al helemaal niet te strak opwinden, de veer gaat vanzelf slippen als hij helemaal opgewonden is.

Dat horloges met een probleem aan het uurwerk vaak strak opgewonden zijn komt denk ik doordat mensen een mechanisch horloge dat niet loopt het eerst proberen op te winden, misschien gaat het weer lopen… :laughing:

En nee, je ontkomt er niet aan om het uurwerk te demonteren om het probleem vast te stellen en op te lossen.

Voordat je het uurwerk uit elkaar haalt altijd eerst de veer ontspannen door de pal te lichten en de kroon langzaam door je vingers te laten glippen.
Bij uurwerkjes die helemaal strak opgewonden zijn kan dat overigens wel eens lastig zijn, je moet hem namelijk nog een heel klein stukje verder opwinden voordat de pal vrij komt. Je kunt in dat geval (bij de meeste uurwerkjes) de pal demonteren. Zorg dan wel dat je de kroon goed onder spanning houdt, zodat de boel niet met een klap ontspant en de pal aan de andere kant van de kamer belandt. :sweat_smile:

Succes!

2 likes