Wat is er aan de hand in Horlogeland????

Onzin. Ik tank nog steeds elke keer voor €50,00

14 likes

Die horeca gaat dat serieus merken als de arbeidskrapte afneemt of zelfs keert.

Dan gaat de consument pas echt de vinger op de knip houden. Dan overstroomt het blauwe.

Wat zullen we zeggen, met deze 4% aan rente… 12 Maanden of eerder?

1 like

Tja. Een horloge van 20k is goedkoop.

Een beetje vriendin kost 20k per maand. :sunglasses:

2 likes

Was laatst in Bochum, kocht er op het station (stoomtreintripje met de SSN) een halve liter koude Tuborg en een echt superverse baguette ham/kaas/tomaat. 5,50 euro. Daar heb je hier net een klef broodje voor… …onze buren hebben het echt makkelijker financieel hoor, dit is maar een klein voorbeeld.

18 likes

High maintenance dus. :smirk:

1 like

Je hoort bij veel handelaren dat september een slechte maand is. Veel budget gaat naar school- en sportgerief.

Komt wel weer los in oktober.

3 likes

Koekoek?

6 likes

Ik mis zijn foto’s van zijn avondeten wel eens. Denk aan een bekend schilderij van Van Gogh. :sweat_smile:

6 likes

Misschien kun je die vraag zelf beantwoorden Tom… zelf heb je dit jaar zeven horloges verkocht en heb je er zes te koop staan :grimacing:

16 likes

Dit kan ik beamen. Woon sinds enkele maanden bij de oosterburen. Alles is hier goedkoper.

Voor mijn 1.8liter betaal ik 120 euro wegenbelasting per jaar. Verzekering zou duurder zijn had ik me laten vertellen. Mooi niet, 10tje per maand goedkoper.
Duitse anwb (adac), goedkoper en beter.

Een pizza bij de pizzeria in de straat (echte Italiaan, steenoven gebakken) kost je 8 a 9 euro.
Een grillschotel bij de lokale Balkan Grill 15 euro.

Supermarkt ben ik ong. 35% minder kwijt dan in Nederland. Aan de pomp tevens 30 cent goedkoper.

Internet? Je raad het al. Goedkoper.

Ik kan nog wel even doorgaan…

Heb meer dan 1600m2 tuin. Dit had ik in Nederland nooit kunnen betalen. Maar dan ook echt totaal niet.

Ze besodemieteren in Nederland de boel en niet zo’n beetje ook…

Aanvulling; is er dan niets beter in Nederland anno 2023? Jawel… de winkels zijn op zondag open en de digitalisering ligt een generatie voor. Als je hier een nieuw kenteken nodig hebt voor een nieuwe wagen, iets moet regelen met de gemeente of ‘kreis’ ben je minimaal twee weken verder :rofl:.
Maar dat was het dan ook.

26 likes

Wat dacht je van de vakanties. De credit card afschrijvingen in augustus was ook niet mals :joy::joy:

1 like

@koekoek?

Is die nog actief?

1 like

Als je geen EV hebt, kom je binnen de kortste tijd niet meer aan de minimale hoeveelheid die je moet afnemen :rofl:.

1 like

Inmiddels TL-1 dus hij zal wel eens stout geweest zijn… :shushing_face:

1 like

Al lang verteerd en vergeten. Vakantie :thinking:

Je bent te kort gegaan.

2 likes

De volgende is al geboekt, en al bezig met skilessen.

Geld moet rollen!

1 like

We hebben in NL ook geen bijdrage voor de kerk die via je loon ingehouden wordt.

1 like

Dat was de grap inderdaad. Thanks :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Nee maar wel enorme belastingtarieven. Of je het nu aan de kerk geeft of via belasting aan de verzorgingsstaat.

Bovendien heb ik het goed. Werk in Nederland in loondienst dus die kerk krijgt niets van mij.

Aanpassing; ben net even op aan het zoeken. Kom er lastig wijs uit maar de Duitsers betalen echt veel en veel minder inkomstenbelasting. De hoogste schaal is 45%. Maar zover ik kan zien zou ik met huidig inkomen zit ik in Steuer klasse 1 (17%??). Dat is me nogal een verschil.

Owja… en die kerk. Tja, ze betalen hier ook nog 2% minder btw op aankopen.

Gezien de hypotheekrente aftrek en omdat mijn werkgever top is, blijf ik wel gewoon hier werken. Echter ga ik me dit voor de komende jaren toch eens even goed uitzoeken.

3 likes