Wat is het beste zichtbaar bij schemer.

We kennen het allemaal wel… Luminova en Tritium gasbuisjes.
prachtig spul, maar vooral met schemerachtige omstandigheden
laat het je nog wel eens in de steek.

Wat is tijdens schemer beter… witte wijzerplaat
zwarte wijzers of zwarte wijzerplaat witte wijzers… ?
eventueel met Luminova of Tritiumgas.


linksonder Tritiumgasbuisjes rechtsonder blauwe Luminova.


Nu kun je een camera niet helemaal vergelijken met het menselijk oog, maar mijn voorkeur gaat uit naar witte wijzerplaten en zwarte wijzers.


het linker Q&Q horloge heeft alleen een kraakheldere wijzerplaat
met zwarte wijzers …
de Regal rechts een gelumede wijzerplaat met zwarte wijzers.


lichtgevende/lume wijzerplaat t.o.v. een Tritium horloge

1 like

Tritium gasbuisjes

2 likes

Seiko lume

4 likes

Zaratsu gepolijst Grand Seiko. Geen lume oid nodig.

3 likes


Tja die lume hé :star_struck:maar in de schemer denk ik witte plaat met zwarte wijzers.

zodra ik m’n Regal en Q&Q verkocht heb
zal ik er een aanschaffen en uitproberen.

Volgens mij heeft Panerai ook een zeer sterke lume.

Afleesbaarheid, voor mij ook steeds belangrijker geworden.

In absolute duisternis zijn er maar 2 factoren voor de afleesbaarheid van je horloge:
1 lume (kwaliteit + hoeveelheid) en 2 je ogen: A {genoeg staafjes tov het aantal kegeltjes} en B {gewenning aan het duister]

Echter, in de schemer is het anders. In een lage hoeveelheid licht en als lume nog niet echt nuttig wordt (of met misschien niet opgeladen lume) is contrast (en formaat natuurlijk) van de wijzers bepalend.

Kijken we naar deze Hanhart en nemen we aan dat deze Hanhart uitstekende lume heeft, dan zal hij met opgeladen lume in het donker prima af te lezen zijn. Echter, met níet opgeladen lume is hij in de schemer domweg slecht af te lezen door het geringe contrast:

Dus schemer en goed aflezen? Je wilt CONTRAST. (En een rustige dial zou ik daar aan toe kunnen voegen).
Seiko lume is echt een stap beter dan Damasko lume, maar mijn Damasko is heel veel beter in de schemer af te lezen dan welke Seiko dan ook. En eigenlijk maakt het ook in het volledige duister niet veel uit met de Seiko’s, door de grote wijzeroppervlakte van de Damasko.
Voor verzienden-zonder-bril-op speelt hetzelfde: contrast helpt.

Ik heb de DA34 met wit (wijzers) op zwart. De witte wijzerplaat is beter om als tijdelijke zaklamp te dienen, maar het contrast is gewoon identiek. Het verschil daartussen in afleesbaarheid is niet zo groot. Gewoon kiezen wat je het mooist vind.

Overigens kan een horloge met weinig contrast in de volle zon ook nog slecht af te lezen zijn.

Een Casio goldenboy natuurlijk…

2 likes

Deze vind ik het best af te lezen bij schemer, wit op zwart dus.

DSCN5174 (1)

Tritium heb ik ook en dat is in het donker echt de winnaar.
Het geeft een constant licht waar gewone lume na X tijd wegzakt.

Hey, Ct
Leuk je weer eens tegen te komen :+1:

Grt.

LumiBrite versie 2

Lume of tritium is het beste natuurlijk…maar wat ik bij sommige vintage horloges zie is dat het lijkt alsof ze al vroeg bezig waren om de afleesbaarheid in de schemer te verbeteren doormiddel van zwarte lijntjes op de wijzers te plaatsen…als het helemaal donker is dan komt lume of tritium bij mij weer in beeld en wissel ik van horloge :blush:

Bij deze vind ik het heel mooi gelukt zodat je verschillende aangezichten krijgt van het horloge…

CTZ Parawater 1970…




Zodra het helemaal donker is pak ik meestal met lume en om de paar uur even opladen( tijdens werk altijd een Fenix lampje(900 lumen) aan mijn riem.