Wat is HET dameshorloge?

Een goudkleurige Michael Korrs met heel veel bling bling glinstertjes :crazy_face:

Helemaal mee eens.

1 like

Ach ja…
Die zag ik om de arm bij de meid van de McDonalds drive-in, en bij vriendinnen van m’n dochter…

Inderdaad dus het dameshorloge! :wink:

Mijn partner draagt deze twee horloges van mij graag. Ze staan haar goed, ondanks de kleine pols.

De goedkoopste Reverso’s in damesmaatjes beginnen bij 2400 Euro. 1000 ballen ga je niet vinden.

Kun je me uitleggen waar de Dolce Vita een hommage aan is?

Oppervlakkig gezien snap ik dat sommige mensen Tank roepen. Een hommage van de Reverso is het zeker niet. Maar als je dan kijkt naar de stepped kast en de veel rondere executie van de bovenkant moet je toch concluderen dat het meer z’n eigen ding is. Wat mij betreft zit de Dolce Vita in dezelfde vormtaal als de Oris Rectangular en de Hamilton Boulton, maar ook die smoelen heel erg anders.

De Boulton heeft een ronde kast met distinct langere lugs die bijna een soort H vorm maken van het horloge. Het neigt naar cushion, bijna.

De Oris Rectangular is weel strammer van vorm dan de Dolce Vita, veel vierkanter, maar nog steeds met een stepped kast. De wijzers en wijzerplaat zijn nog steeds een soort modernistische kijk op Art Deco, maar het geheel is voor mij niet meer in de jaren 30 te plaatsen.

image

Als je bedenkt dat in de jaren 20 en 30, tot aan het begin van de jaren 40 kleinere dressy rechthoekige horloges veel meer voorkwamen dan in de 60 jaar erna denk ik dat je kunt concluderen dat dit zeker geen Tank of Reverso hommages zijn, maar gewoon een fenomeen wat in die tijd door vele ontwerpers geïnterpreteerd werd.

Overigens, zijn er onder de hommage-roepers hier ook mensen die de Tank Basculante een hommage aan de Reverso vinden? Ik vraag dit voor een vriend. :slight_smile:

Tot slot nog even dit: De absolute “IT” watch voor zowel dames als heren is net een dag na het openen van dit topic uitgebracht.

Een heruitgave van een platinum Tank Cintree. Compleet met rode cabochon om aan te geven dat het een edelmetalen kast is, cremekleurige wijzerplaat en de voor de vroege uitgaven van de Tank kenmerkende appel-vormige Breguet-wijzers.

Dat is HET dameshorloge. Of herenhorloge. Ik heb diep respect voor de verzamelaar die bij een GTG aan komt stiefelen terwijl hij/zij een midsize Cintree rockt.

Tot slot nog even een eervolle vermelding voor de Tetra.

4 likes

Die rode cabouchon is toch uitsluitend op de platina kast verkrijgbaar?

Volgens mij zijn ze hier 10 a 20 jaar geleden mee begonnen in de CPCP collectie. De geel en roségouden versies hebben nog gewoon de blauwe cabouchon.

Terwijl er ook oudere platina cintrée’s zijn die weer wel de blauwe cabouchon hebben.

Ik ben verder geen wie wat waar wanneer expert als het om Cartier gaat, maar die rode cabouchon viel me wel op een tijdje geleden en heb ik nog niet op andere versies dan de platina uitvoering gezien.

Ik las ook ergens dat de rode cabouchon op bepaalde anniversary modellen geleverd is.

1 like

Hoezee, daar gaat weer een hele nieuwe wereld open. Misschien moet ik mevrouw toch eens tonen wat er nog allemaal bestaat naast haar vintage Longines :slightly_smiling_face:

En die vind ik dan weer helemaal, maar dan echt absoluut honderd percent, niks. Lengte/breedteverhouding, tepelkroon, gigantische Romeinse indices. Brrrr.

Komt de vraag natuurlijk op - ik vond een Santos ook helemaal niks, twee jaar geleden; benieuwd hoe ik tegen deze kijk in 2025. :slightly_smiling_face:

1 like

Ik zei edelmetaal, dat moest uiteraard platina zijn. Ik heb moeite om gewoon 12, 14 of 18 karaats goud als edelmetaal te zien, goud associeer ik het meeste met printplaten, vandaar.

Pas op. Over horloges keuvelen kost geld.

Dat heb je fout.

Dat klopt dan wel weer. Kuthorloge. Brrrrr.

2 likes

AMATEURS.

Enige horloge wat je @nol kan aanbevelen is deze.

Een cartier Panthere.

.

4 likes

Al zou ik deze in 41mm zelf ook wel willen dragen.

2 likes

Daar houd ik inderdaad meer en meer rekening mee. Twee jaar geleden had ik een Santos niet willen dragen al kreeg ik 'm voor niks. Nu kijk ik tandenknarsend toe hoe ze de prijs om de X maand optrekken. :rofl:

Ik hoop zelf dat dat zo doorgaat. Mocht ik de mijne weg doen omdat ik 'm dankzij een Shunbun niet meer aanraak, dan komt me dat goed uit. :slight_smile: