Wat is het gaafste nieuwe Grand Seiko uurwerk, spring drive of high beat?

De SLGH met dual impulse is ECHT een innovatie waar eigenlijk te weinig hulde voor is, als het je gaat om de motor zou dat mijn keuze zijn. Maar beide uurwerken zijn natuurlijk prachtig en visueel vind ik de rotor van de Spring drive mooier - maar die heeft ook die onzinnige PR meter erbij - het is een 5 daags automatisch uurwerk en dan heb je die niet nodig vind ik. Bij een handopwind vind ik het wel prima achterop zoals bij de IWC 8 dagen ref 5102.

Maar uiteindelijk kijk je het meeste naar de wijzerplaat kant… dus ??

3 likes

Dat is een moeilijke!

Ik vind het nieuwe high beat uurwerk ook mooier, maar het spring drive uurwerk heeft iets… Typisch Seiko om weer wat aparts van te maken, dus het misstaat niet.

De spring drive techniek is ook waanzinnig stabiel, robuust en precies. Hoe innovatief het high beat uurwerk ook is, het kan er toch weer niet tegenop. Spring drive blijft vloeiender qua sweep en is preciezer. En dat merk je niet alleen aan de caseback. De langere power reserve erbij is ook mooi meegenomen!

Zolang je beide horloges langs de voorkant ook maar mooi vindt natuurlijk :wink:

2 likes

Spring drive altijd cooler.

Evengoed ben ik groot fan van quartz. Ik zou de volgende volgorde doen:

1. SD
  2. Quartz
  3. iets van overige mechanische

De beat rate interesseert me geen ene hol. Ik vind zelfs Junghans mega quartz met twee tikken per seconde cool.

Ik merk dat ik bij geen enkel horloge in mijn bezit ooit lang naar het uurwerk kijk. Of, niet lang genoeg om picky te zijn. Alles wat bare bones overstijgt is prima.

2 likes

De rechter (rotor) doet mij toch te veel denken aan een wat opgeleukte Miyota van een paar tientjes:

Ik koop ze niet…

Het is gewoon een hele functionele vorm voor een rotor. De massa ver aan de rand en de rest zo open mogelijk. Dat geldt voor een Miyota van een paar tientjes, en voor een Grand Seiko van een paar duizendjes. :slight_smile:

Overigens zie ik wel een klein verschil in afwerking en complexiteit tussen de twee uurwerken…

3 likes

De tussenstand is ook niet heel eensluidend…

De helft zegt: bepaal welke wijzerplaat je wilt, uurwerk is om het even.

De andere helft is verdeeld tussen spring drive en high beat. Met dat spring drive gaaf is en high beat mooi.

Voor mij telt toch ook de motor die er in zit. En gisteren keek ik een filmpje van de snowflake vs de white birch (spring drive vs high beat) en bedacht ik me dat de glijdende secondenwijzer van spring drive toch wel heel betoverend is, en de ā€˜aparte’ frosty afwerking waarschijnlijk wel compenseert…

1 like

Juist hierom zou ik voor deze HB gaan.
SD is prachtig, maar die kan er over een paar jaar altijd nog naast komen (mocht de honger aanhouden).
Misschien heb ik het mis of is het voer voor discussie, maar deze HB neigt toch wel richting haute horlogerie (weet niet of dit een afgebakende term is, dan wel enigszins subjectief).
Als ik zoveel GS geschiedenis en kennis op dit vlak zou hebben, zou de genoemde HB het ultieme zijn om de pols. Overal waar je loopt kijk je verliefd naar je pols in de wetenschap dat je het ultieme hebt, en toch zo onder de radar.

1 like

Dat denk ik wel ja. Er worden er ook nog maar relatief weinig van uitgeleverd. Alleen de white birch is niet limited, maar de andere twee die met dit uurwerk geleverd zijn, zijn gelimiteerd in aantal. En sowieso zal ook de white birch met zijn prijs geen hardloper zijn.

1 like

Daarom zei ik ā€œopgeleukteā€ :wink:

Het was ironisch bedoeld… :slightly_smiling_face:

1 like

Voor 10k? Koop n Rol… :wink:

Al die high tech specs zijn leuk en praktisch. Vind je t belangrijker dan de looks vh uurwerk? Ik vind de perlage vd ouwe mooier dan dat snow finish.

En 5 dagen PR is praktisch, maar als dagelijks of incidenteel horloge zou t me weinig uitmaken. Zou t je vaste weekend horloge zijn, dan lijkt t me handig dat je em niet elke week op tijd hoeft te zetten.
Dus t zou voor mij vd situatie afhangen.

1 like

Ik kijk altijd eerst naar de motor die er in zit in dit geval zou ik voor de Spring Drive gaan. Uiterlijk vind ik niet zo belangrijk.

1 like

Zo’n poll is ook niet alles. De conclusies:

• de helft zegt: maakt niet uit, kijk naar welke wijzerplaat je mooi vindt
  • de andere helft die het uurwerk wel leidend laat zijn is vrijwel gelijk verdeeld tussen spring drive en high beat

Tja… Ik ga toch voor spring drive heb ik besloten. Maar dan waarschijnlijk niet de SLGA007. Ik houd het voorlopig bij de drie spring drives die ik al heb. En wie weet komt er ooit een SLGA00x met een betoverende wijzerplaat die het dan alsnog wordt. Of de SLAG007 blijkt in het echt toch fantastisch te zijn…

Maar toch bedankt alle 125 respondenten!

6 likes

Ik ben het erg met je eens. Maar waarom is de datumschijf wit? Dat vind ik een enorme afknapper.

Ik vind het niet echt storend, had je liever dezelfde kleur als de plaat gehad? Vind het wel kloppen met de markeringen. Zonder was helemaal gaaf geweest natuurlijk maar zo’n datum is blijkbaar erg belangrijk ofzo…

3 likes

Ik kan zelf niet tegen horloges zonder datum. Dat is al vrij vervelend. Maar ik kan ook niet goed tegen horloges waarbij de datumschijf erg afwijkt van de rest van de kleur van de dial. Ik vind het bij dit model vrij storend. Ze hadden ook een blauwe disc kunnen kiezen.

Dat heeft (Grand) Seiko maar weinig. Eigenlijk alrijd wit, soms zwart. Maar zeker niet blauw of rood oid in de kleur van de wijzerplaat. Ik denk toch dat de witte datumring een bepaalde symmetrie brengt.

Ik heb ook bericht voor de SLGA007 vanuit Parijs… Blijft wel een hele mooie al ik die plaatjes en filmpjes zo zie :star_struck:

1 like

Bericht uit Parijs in de zin van dat je hem op kunt halen?