Wat is het gaafste nieuwe Grand Seiko uurwerk, spring drive of high beat?

Ik zit te dubben of ik ga sparen / een paar horloges ga verkopen om een van de nieuwe Grand Seiko SLGA/SLGH serie te kopen. Ze zijn ongeveer 10.000 euro. Het is serieus geld, maar de nieuwe uurwerken zijn fantastisch en de kast ziet er ook erg mooi uit. @superc heeft een mooie SLGH003 high beat te koop, en de SLGA007 spring drive komt in december, en kan ik in Parijs nog vastleggen als ik zou willen. En wat ga ik dan verkopen? Keuzes…

Maar waar ik me het meest het hoofd nog over breek is welk uurwerk de voorkeur zou hebben. Tot nu toe vond ik de spring drive uurwerken altijd mooier dan de high beat uurwerken. Zeker de 9R15 met het gouden logo op de rotor. Maar waar het nieuwste 9RA2 spring drive uurwerk een stapje achteruit lijkt in afwerking ten opzichte van bestaande spring drives, is het nieuwe high 9SA5 beat uurwerk in één klap zo ongeveer het mooiste dat op de markt is.

Van het nieuwe 9RA2 spring drive uurwerk wordt gezegd dat de afwerking de frosty ice laag representeert en helemaal in tune is met de natuur rondom de Shinsu Watch Studio waar het uurwerk is ontwikkeld. Maar het ziet er gewoon niet heel erg vet uit op de foto’s. De nieuwe 9SA5 high beat daarentegen, is er een mooier uurwerk op de markt?

Maar ik vind spring drive een mooiere techniek dan traditioneel. Alhoewel de nieuwe high beat ook de nieuwe dual impulse balans heeft natuurlijk, erg gaaf.

Het verbaast me zo dat de twee Grand Seiko teams twee uurwerken ontwikkeld hebben, en dat volledig gedaan lijken te hebben zonder dat iemand met elkaar gebeld heeft om een gezamenlijke ‘look’ te bespreken. Dat houdt me bezig :slight_smile:

Dus een polletje. Maar eerst wat beelden.

De nieuwe 9RA2 spring drive:

De nieuwe 9SA5 high beat:

Dus:

  • kies een SLGA met het nieuwe spring drive uurwerk met 120 uur power reserve en power reserve meter achterop, de frosty looks passen helemaal bij de high tech aanpak
  • kies een SLGH met het nieuwe high beat uurwerk met 80 uur power reserve en de dual impulse balans en de fantastische looks
  • laat het uurwerk voor wat het is en kies voor de mooiste wijzerplaat, dat is waar je naar kijkt

Iemand een mening om de gedachten verder te scherpen?

7 likes

Sorry, I fucked up the poll, hier opnieuw:

Welke zou je kiezen?
  • kies een SLGA met het nieuwe spring drive uurwerk
  • kies een SLGH met het nieuwe high beat uurwerk
  • laat het uurwerk voor wat het is en kies voor de mooiste wijzerplaat

0 stemmers

2 likes

De mooiste. En graag wat dunner dan de meeste GS automaten tot nu toe. Dat lijkt gelukt met de nieuwe SLGH.

1 like

@Cosmograf heeft de white birch met dat nieuwe high beat uurwerk, smulleuh! Als je dat eenmaal hebt gezien wil je niet anders meer

2 likes

Die is zoveel mooier, en echt in de Seiko stijl! Geen rare blauwe schoreven en wel de mooie gouden details. Zo hoort het bij Seiko.

2 likes

Spring dive, no doubt!

(om het maar volledig in het Engels te doen :wink:)

1 like

Niks nieuws eigenlijk, dat is Daini en Suwa, King Seiko en Grand Seiko. (nog een linkje)

Wel erg leuke uurwerken, helaas beide zeker ruim buiten budget.

2 likes
  • Het 9SA5 uurwerk heeft imo een flinke pré…het is echt een beauty. :star_struck:

  • Qua techniek staat een Grand Seiko Hi-Beat wat mij betreft gevoelsmatig en technisch gezien op nagenoeg gelijke hoogte als een Grand Seiko spring drive uurwerk.

  • Veel succes met kiezen :smile: :+1:

2 likes

Even de bestaande en de nieuwe high beat achterkant naast elkaar, wat een verschil:

10 likes

Even los van het uurwerk…waarom 5 days op de wijzerplaat?
Vind het persoonlijk echt niet mooi.

1 like

En het oude uurwerk is ook al zo mooi. :ok_hand:

Serieus, nog even los van het feit dat ik nooit zomaar* 10K uit zou kunnen geven aan een horloge, maar volgens mij is een “Spring Drive” “the best money can buy”!

*zomaar, absoluut niet beledigend of aanstootgevend bedoeld!

1 like

Ondanks dat het optisch natuurlijk andere uurwerken zijn, zijn het beide technische hoogstandjes. Ik geniet van beide en heb dus gekozen voor de optie “mooiste wijzerplaat/kast”

3 likes

Qua looks van het uurwerk de high beat, qua techniek de spring drive. Wijzerplaat en het afwezig zijn van de power reserve (op de wijzerplaat) maakt de SLGA007 een ongekend mooi horloge. Ik had het wel geweten.

3 likes

Movement is secundair voor mij. Plaat en kast zou ik de keuze altijd op baseren.

5 likes

Beide technieken zijn subliem, blijft de wijzerplaat / kast over om de doorslag te geven. Soms kan het leven toch eenvoudig en mooi zijn hè :partying_face:

1 like

Beetje vergelijkbaar in uiterlijk mijn persoonlijke voorkeur zou de SLGA007 echter vind ik voor beide een erg stevige prijs :slight_smile: het is wat het voor jouw persoonlijk waard is :thinking:

1 like

Het is ook een keuze voor misschien 3 horloges vs 1 horloge + iets bijleggen.

Maar met 10.000 zit ik inderdaad wel een beetje op dat ik het een idioot bedrag vindt voor een horloge. En tegelijkertijd heb ik nu veel meer dan dat in de collectie zitten…

Blijven altijd lastige keuzes. Ook nog kijken of je de andere GS-en redelijk goed kunt verkopen, in ieder geval succes met je keuzes :+1:t3:

1 like

Ik ben geen fan van de afgeknipte uurwijzer die GS gebruikt op hun white birch, maar als het uurwerk de doorslag geeft tussen beide modellen zou ik qua looks voor de 9s5a gaan ipv springdrive

1 like