Wat is het kleinste horloge wat je ook daadwerkelijk draagt? En wat dan ook van belang is; wat is je polsmaat?
Mijn kleinste horloge is met een diameter van 31mm een Seiko Marvel, daarna komt een Olympic van 33mm. En ook m’n Cartier Tank Must Solarbeat WSTA0059 beschouw ik - ondanks dat dit het ‘Large’ model is - als een relatief klein horloge. Mijn polsmaat is circa 17,7cm.
Hoe staat het er bij jullie voor? Onderstaand fotootjes van de genoemde modellen.
Vierkant telt eigenlijk niet, natuurlijk, dat lijkt groter, ook al vind ik diezelfde tank te klein voor mijn pols. Die draagt mijn vrouw, terwijl ik van de Santos ben. Die is met 35mm weliswaar niet groot, maar vierkant oogt veel forser.
Daar boven heb ik nog een 36,5mm Alpinist, maar door z’n bubbel-vorm en z’n korte lugs voelt dat veeleer als een 35mm horloge als je het naast de Nomos legt die relatief lange lugs hebben.
Kleinste horloge wat ik af en toe draag is van m’n grootvader. 34mm. Mooie maat voor een all dial, en ik zou willen dat ik een 34mm Max Bill had gekocht in plaats van de 38mm, want die laatste is een tandje te groot.
Tot slot het vermelden waard, de mooiste maat in m’n verzameling, de GS SBGW231. Die is 37mm, maar alles hieraan is exact juist groportioneerd, de lugs zijn goed, de hoogte is goed, de kast is goed… en het draagt comfortabeler dan de Club.
18,5 hier. Alles wat ik verder nog heb beweegt zich tussen de 38 en 41mm, waarbij die laatste een C-shape Seiko duiker is met extreem korte lugs en een platte kast, dus die valt veel kleiner. Dit is dus direct mijn grootste horloge:
Met vierkante horloges kun je nog wel kleiner want zoals hierboven al gezegd, die dragen groter dan de maat doet vermoeden. Dit 26,5 mm kussenkastje draagt haast groter dan die hierboven, mede door de brede bandaanzet.
Het is overigens ook een beetje gewenning. Als je een poos een 43 mm om de pols hebt gehad is overstappen naar 28 mm wel even schrikken
Mijn polsmaat is 16 cm.
Ik heb 39-42mm, al vind ik 38-44mm ook gaan. Voor iets dressier is voor mij 39-40mm perfect en een duikhorloge 41-42mm.
Uitzondering is de G-Shock van 45mm, maar die lijkt niet bijzonder groot.
Mijn kleinste was een Rolex 1003 (34 mm) maar die heb ik onlangs verkocht. Nu heb ik als kleinste maat een Rolex Oysterquartz en een Tudor BB 36. Ik vind 36 mm de perfecte maat voor mijn 17,5 cm pols.