Wat is het meest iconische model per horlogemerk?

alas alas… ben bijna halfweg voor een 2e handse … :slight_smile:

2 likes

Gaat goed komen, des te mooier zal die straks zijn!!

1 like

van PAKETA deze.

of anders de big zero

7 likes

I have to disagree…

8 likes

Steinhart en iconen gaat niet echt in een zin samen als je het mij vraagt :sweat_smile:

3 likes

Of een rasechte 24- uurs he …:slight_smile:

5 likes

Dan wel de no date versie

1 like

We agree to disagree :stuck_out_tongue:.
Mijn definitie van iconisch is een model wat het merk op de kaart zet (of heeft gezet).
Het horloge dat u laat zien is zeker mooi maar of een BB, Ranger of Pelagos etc er nu echt voor onderdoet qua belangrijkheid?
Ben zeker fan van merken als Oris en Tudor maar vind niet dat ze echt iconische horloges maken, zowel binnen als buiten het merk.

1 like

Mijn beste,

Ik zag hem zo snel nog niet in het overzicht.
Dus bij deze,
De Breitling Chronomat.:watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

3 likes

4 likes

De oude Tudor Monte Carlo is op zijn minst legendarisch. Maar wat mij betreft ook wel een icoon.

Overigens kan een icoon naar mijn mening nooit een re-issue zijn. Wel zullen van veel iconen wel re-issues en/of hommages gemaakt zijn (indien ooit “discontinued”) . Maar het origineel is dan dus het icoon.

3 likes

Wat mij betreft bij Longines deze (toevallig heb ik 'm zelf…)

Uploaden… Uploaden…

Edit: had nog 2 foto’s willen uploaden, aantal x geprobeerd maar lukt niet, uploaden stond op 100%…

Grt. Marco

5 likes

Filmpje over iconen. Rolex has many firsts.

2 likes

Ik vind deze ook wel iconisch van Citizen. Een erg uniek ontwerp :+1: Volgens mij ook al een jaar of 30 in productie.

3 likes

JLC Reverso

HMT Pilot

4 likes

Klopt wat u zegt over het reissueën.
Misschien dat ik met een icoon meer denk aan een horloge wat belangrijk is/was voor het merk en nogsteeds geproduceerd wordt waar de nieuwe versie nauwelijks afwijkt van het origineel.
Dit soort modellen hebben veel bovengenoemde merken wel (sub bij Rolex, Reverso bij JLC, Calatrava bij PP, Speedmaster bij Omega etc) maar Tudor of Oris niet. Verder, een horloge wat minder dan 10 jaar op de markt is kan nog geen icoon zijn, vind ik.
Derhalve vind ik de Monte Carlo een prachtige vintage met een mooie re-issue maar nietecht een icoon (ook mede doordat voor het ontstaan van de monte carlo de daytona nodig was).

2 likes

Prachtig, ik had in mijn startpost uiteindelijk voor de Navitimer gekozen idd

1 like

Heel mooi die Big Pilot maar imho gebaseerd op HET icoon van IWC de Mark XI. Tevens de moeder alle fliegers.

4 likes

Ik denk bij Mondaine altijd aan de stationsklok(horloge)

Hier mijn exemplaar in de keuken

11 likes

Van Seiko had ik ook deze in gedachte. Volgens mij één van de weinige Seiko’s die origineel steeds meer waard wordt.
Lijkt mij iconisch genoeg.
.
.
Wat Oris betreft zou de Meistertaucher het voor mij zijn.

Bij bijvoorbeeld Mido zou het het Commander model worden

.
.

Zo dan
Elf.

5 likes