Wat is het meest iconische model per horlogemerk?

Het is nog steeds grappig dat de El Primero eigenlijk El Tercero en Producción zou moeten heten. Seiko had als eerste de productie draaien van 6139 chrono’s in Maart of April 1969, maar was er te stil over: JDM only, geen ruchtbaarheid, waar kennen we het van?

Heuer/Hamilton/Breitling/Dubois-Depraz hadden een stuk of 100 prototypes al klaar toen Zenith met moeite een werkend prototype kon laten zien op hun event, maar produceerden dan weer later dan Seiko, waarbij de Chronomatic groep als prototype ook de eerste Monaco’s van de band liet rollen. Jawel!

Ik ben geneigd, als ik de meest iconische “El Primero” moet kiezen, om de Heuer Monaco tot meest Iconische “eerste automatische chrono” te bombarderen. Dat ding wordt veel herkend, ook buiten de horloge-wereld, is natuurlijk van een design wat de late 60’s echt belichamen (groovy baby) en is gewoon een absolute klassieker.

De El Tercero van Zenith is dan toch minder iconisch, en ook de eerste Seiko 6139 modellen waren weer niet de Pogue. De Pogue is de iconische space watch van Seiko. De eerste 6139 modelletjes waren zeer tof, maar goeddeels onopgemerkt door de geschiedenis.

Hier nog een leuk stuk over de race naar die chrono:
http://www.onthedash.com/docs/Project99.html

3 likes

hmm Rolex…

dan deze de 6241

1 like

Er is natuurlijk wel wat af te dingen op de keuze om per merk een icoon te benoemen. Per genre zou minstens zo verdedigbaar zijn (en zal ook meer dan genoeg voer tot discussie opleveren). Maar de vraagstelling van TS is per horlogemerk en dat is ook een interessante invalshoek.

1 like

Het jammere aan de per merk vraag is dat er soms geen verhalen bij zijn die aanspreken. Want ja, horloges verkopen komt vaak neer op verhalen vertellen.

Ik vind de romantiek van de pioniers die in de jaren zestig naar allerlei innovaties aan het racen waren erg cool: De eerste quartz / electrische horloges, de eerste automatische chrono’s, het waren titanenstrijden, soms ook tussen landen en culturen.

Een voorbeeld van een Icoon in de Seiko wereld is toch wel de Tuna. Dat ze de 62 MAS uitbrachten, toen een brief van een Japanse duiker kregen die zei dat dat ding veel te breekbaar was voor zijn werk omwille van helium lekken, en dat Seiko vervolgens een team van ingenieurs zeven jaar lang naar de tekentafel stuurde om die man z’n klacht te behandelen… Da’s een iconisch verhaal wat resulteerde in een zeer herkenbare duiker:

De klok en z’n verhaal. Waar is Erik de Zwart als je 'm nodig hebt?

1 like

Sinn

Omega

Citizen

Dat is trouwens ook wel een interessante voor een topic, al verwacht ik daar eigenlijk meer discussie. Want wat is de meest iconische Flieger, Chrono, Duiker in de hele wereld, allertijden?
Leuk om over te discussiëren, maar oei!

Maak er een aan! Dan zul je het gaan zien. :slight_smile:

1 like

Dat is toch ook precies waar ze bekend om staan?
Overigens een goede toevoeging in deze lijst met iconen :+1:

Heeft die ook het karakteristieke “stop2go”(?) systeem waarbij die dus 2 seconden blijft hangen op 12?

3 likes

Dat dus :thumbsup: .
Dat zou ik dus graag terug zien in een wandklok

Dus dat…Thanks!

2 likes

Goeie vraag, heb ik niet eens naar gekeken! volgens mij zijn er twee versies van deze klok…met en zonder stop…ik denk dat ik de zonder stop heb…(was een cadeau van een vriend van me)

1 like

Volgens mij heeft de “stopversie” een sweeping seconds om die 2 seconden in te halen…de mijne heeft (helaas) tikkende seconden…maar ik ben er niet minder blij mee hoor…

1 like

Snap ik!
Desalniettemin een erg toffe wandklok! Zou ik ook wel willen hebben :thumbsup:

1 like