Wat is het merk en de eventuele waarde?

Welkom bij de club Arne.

1 like

Welkom!:+1:t3:

1 like

Op zich is een datumcomplicatie niet verschrikkelijk ingewikkeld, gewoon een wiel dat 1x per 24h ronddraait en dan het datumwiel een tandje verder klikt. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe je die datum goed zet. Je zult hem toch elke maand een dagje moeten verzetten. En het hele uurwerk doordraaien werkt niet, want dan staat je dag weer verkeerd :thinking:

2 likes

Welkom en goed om te horen dat je het horloge gaat behouden. Mijn nekharen gaan altijd overeind staan als ik hoor dat er mogelijk weer een mooi horloge gesloopt gaat worden voor wat goud. (Dat kun je altijd nog doen, mocht je ooit helemaal aan de grond zitten. Maar dan is er waarschijnlijk ook wel een verzamelaar voor dit horloge te vinden.)

Ik vind het een mooi stuk met dag datum aanduiding. Hier op het forum laten servicen en dan dragen op bijzondere dagen. :ok_hand:

3 likes

Wat een vet ding zeg. Die zou ik tijdens de whiskey avonden uit mijn zak halen.

2 likes

Welkom!! Geen kennis die ik hier kan toevoegen helaas. Maar die bewerkte achterzijde is werkelijk prachtig!!!

1 like

Ik ben blij dat ik niet de enige bent die er zo over denkt! Zeker oude zakuurwerken, zo dik bezaaid zijn die ook weer niet.

@Arne15: ik zou het uurwerk nu (of later) in ere laten herstellen en met gelegenheden dragen, sowieso dat je een hoop aandacht krijgt als je deze knaller uit je vestzak haalt!

2 likes

Wel, dit is weldegelijk een mooi zakhorloge.
De gouden kast is ook al uniek, de laatste tijd zijn er veel gouden kasten omgesmolten en worden vaak alleen de uurwerken aangeboden.

Een verzamelaar van zakhorloges zal hier zeker interesse in hebben. De complicatie is ook apart, deze zakhorloges met dit soort complicaties komen zelden voor en er is behoorlijk veel interesse voor deze uitvoeringen.

Ik heb zelf een aantal van deze zakhorloges, helaas niet met een gouden kast maar wel met een zilveren kast. Cilinder balans met sleutel opwinding en anker uitvoering.
Ik heb nog weinig tijd gehad om ze allemaal te restaureren maar ben wel bezig en heb er al een onderhanden.

Mijn advies aan @Arne15 is op laten knappen. Niet alleen voor de waarde van dit horloge maar voornamelijk ook omdat dit soort horloges een aanwinst is voor verzamelaars maar zeker ook voor de eigenaar die er emotionele waarde aan kan verbinden.
Hier een impressie van een aantal uit mijn opknap laatjes.
De uitvoering met deze complicaties blijft bijzonder.
Maar ja wie ben ik, een hele simpele verzamelaar van leuke en aparte zakhorloges die er ook graag wat aan klust om ze als het kan weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen, want het is zonde dat dit soort fraaie kunstwerkjes verdwijnen.

Ik wil met alle plezier naar het horloge kijken en aangeven wat er aan gedaan moet/kan worden om het weer in orde te krijgen.

Hier een kleine impressie uit mijn zakhorloge laatjes;

Hier wat soortgelijke horloges met vrijwel dezelfde complicaties, allemaal in mijn opknap la.
Moet ik toch echt eens aan beginnen en tijd voor maken.

5 likes

Een prachtige kwaliteit, zeker voor de leeftijd. Ook de kast heeft weinig deukjes.

Opvallend zijn de 22 lagerstenen, ik zie / tel er maar 15 en vermoed dat de overige in het kalenderdeel verwerkt zijn.

Daarnaast is de plaats van het anker tegenwoordig ook anders. Dit uurwerk heeft een zeer lange anker-as die op raderkloof hoogte zit. Tegenwoordig is de as erg kort en onder de balans geplaatst

2 likes

Je telt niet helemaal goed, zowel het anker als het ankerrad zijn voorzien van dekstenen, dus dat zijn er al 19 :wink: Maar dan missen we er inderdaad nog 3 :sunglasses:

1 like

Nu je het zegt, zie ik de schroefjes voor de plaatjes met deksteen. Foto is niet helder en scherp genoeg.

Tip dan nummer 20 als centrumrad lagersteen in de platine

2 likes

Ik had het in eerste instantie ook niet gezien, zag het pas bij flink inzoomen :innocent:

Centrumrad in platine is inderdaad een volgende mogelijkheid. Rest dan wellicht toch in het datumsysteem. Al zou ik dat niet direct verwachten, krachten op een dag- en datumsysteem zijn zo laag dat dat niet zo heel veel toevoegt :thinking:

2 likes

Nee, dat is niet logisch, het datum systeem is een rad op een vaste as onder de wijzerplaat, De wijzer heeft eerder een grotertap gat die op het rad moet komen.
Dat geldt ook voor de dag aanduiding, ook dat is een rad waarop de wijzer moet komen.
Zie de foto van eenzelfde uurwerk die ik nu onderhanden heb. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat de schacht op de as draait waarop de wijzer komt te zitten links en rechts.

Ik denk eerder dat de andere en laatste steen op de platine zit onder de veerton. Immers toen was het algemeen bekend dat daar de meeste slijtage was. Deze manufactuur heeft daar denk ik wat op bedacht. Slimme jongen, toen al.
Maar dat is pas te ontdekken als het wordt gedemonteerd.

Hier een opname van de plaat met de plek waar deze dag en datum tandwielen zitten. Voor de duidelijkheid, het is nog niet volledig gemonteerd, dus er misen nog wat onderdelen op de foto.

1 like

Ik denk dat je gelijk hebt, lagerstenen in een datumsysteem heb ik ook nog nooit gezien.

Degene die je daar uit elkaar hebt is trouwens een cilindergang, ik zie de brug om de ingrijpdiepte van de cilinder af te stellen :innocent:

1 like

Klopt, ik heb ze ook nog liggen met anker gang, maar ik was al met deze begonnen, ik doe rustig aan en heb de tijd.
Overigens heb ik er ook nog een met een sleutel opwind systeem. Zie de derde foto van mijn post.
Op zich leuke klusjes, de uurwerken zijn simpel, het gedeelte onder de wijzerplaat is een leuke complicatie, op zich ook simpel maar wel doordacht en uitgerekend.
En dat toen er nog geen rekenmachientjes waren en het elektrisch licht pas in 1880 ongeveer was uitgevonden en pas veel later kon worden gebruikt door o.a. de horlogemakers van horloges met complicaties zoals in dit topic.
.

1 like

Je verbaast je inderdaad over wat ze allemaal al voor elkaar kregen met puur handwerk en zonder elektriciteit :astonished:

3 likes

En dat vind ik nu net de charme van de oude zakhorloges. Prachtig om die vijl- en werktuigsporen op de onderdelen te zien. Over vakmanschap gesproken.

3 likes

Ja, je kan soms ook goed zien wie de onderdelen na bewerking nog verder ging afwerken door sommige delen te polijsten.
Maar Harry, ik heb er nog wel een paar liggen met deze complicaties waarop jij jouw talenten kan botvieren. Ik zie je binnenkort wel. :innocent:

2 likes