Wat is het merk en de eventuele waarde?

Hallo,

Ik heb als erfenis een zakhorloge gekregen. Ik heb hier totaal geen verstand van maar ik zou wel graag is willen weten wat het werk is, misschien wanneer het gemaakt is en natuurlijk wat de waarde van deze horloge zou kunnen zijn.

Het glas voor de wijzers is wel een beetje beschadigd, er ontbreekt ook een wijzertje en hij loopt ook nietmeer.

(ik kan maar 2 foto’s uploaden, maar aan de binnenkant van het 1ste klepje staan de letters LD met daaronder 18k en vervogels ook de serie nummer)

10 likes

Goedemiddag en welkom op dit forum,

Gezien het feit dat het nog een sleutelgewonden horloge is (nog geen kroon om het uurwerk op te winden of de wijzers te verzetten) schat ik dat het horloge in elk geval van ruim voor het jaar 1900 is.
Mocht je ook een foto van het binnenwerk kunnen plaatsen kan de datering wellicht nog iets nauwkeuriger.

Zo te zien is het een horloge met een massief gouden kast. Het goud in de kast heeft in dat geval al een aanzienlijke smeltwaarde. Om zeker te weten of het echt massief goud is zouden we een foto van de binnenkant van de deksels moeten zien; hier staan over het algemeen de goudstempels.

Gezien het feit dat het niet om een zeer bekend merk gaat zal de waarde van het horloge niet veel boven de smeltwaarde van het goud in de kast liggen.

2 likes

En de wijzer van de dagaanduiding? Waar is die?

2 likes

Oh ja, gezien het ontbreken van dat wijzertje (en zo te zien ook het bijbehorende asje) en het feit dat het horloge niet meer loopt maakt dat de waarde gelijk is aan de smeltwaarde.

1 like

Dit zijn de rest van de foto’s…
Ik heb de horloge ook is gewogen en hij is 87 gram.

2 likes

Dit is de achterkant van het uurwerk. (sorry voor de spam, kan namelijk maar 2 foto’s tegelijk sturen

1 like

Echt geen flauw idee haha

Plus de emotionele waarde

2 likes