Wat is het merk en de eventuele waarde?

Hallo,

Ik heb als erfenis een zakhorloge gekregen. Ik heb hier totaal geen verstand van maar ik zou wel graag is willen weten wat het werk is, misschien wanneer het gemaakt is en natuurlijk wat de waarde van deze horloge zou kunnen zijn.

Het glas voor de wijzers is wel een beetje beschadigd, er ontbreekt ook een wijzertje en hij loopt ook nietmeer.

(ik kan maar 2 foto’s uploaden, maar aan de binnenkant van het 1ste klepje staan de letters LD met daaronder 18k en vervogels ook de serie nummer)

10 likes

Goedemiddag en welkom op dit forum,

Gezien het feit dat het nog een sleutelgewonden horloge is (nog geen kroon om het uurwerk op te winden of de wijzers te verzetten) schat ik dat het horloge in elk geval van ruim voor het jaar 1900 is.
Mocht je ook een foto van het binnenwerk kunnen plaatsen kan de datering wellicht nog iets nauwkeuriger.

Zo te zien is het een horloge met een massief gouden kast. Het goud in de kast heeft in dat geval al een aanzienlijke smeltwaarde. Om zeker te weten of het echt massief goud is zouden we een foto van de binnenkant van de deksels moeten zien; hier staan over het algemeen de goudstempels.

Gezien het feit dat het niet om een zeer bekend merk gaat zal de waarde van het horloge niet veel boven de smeltwaarde van het goud in de kast liggen.

2 likes

En de wijzer van de dagaanduiding? Waar is die?

2 likes

Oh ja, gezien het ontbreken van dat wijzertje (en zo te zien ook het bijbehorende asje) en het feit dat het horloge niet meer loopt maakt dat de waarde gelijk is aan de smeltwaarde.

1 like

Dit zijn de rest van de foto’s…
Ik heb de horloge ook is gewogen en hij is 87 gram.

2 likes

Dit is de achterkant van het uurwerk. (sorry voor de spam, kan namelijk maar 2 foto’s tegelijk sturen

1 like

Echt geen flauw idee haha

Plus de emotionele waarde

2 likes

Geen probleem; nieuwe leden kunnen inderdaad maar een beperkt aantal foto’s per post plaatsen; in meerdere posts is dus de aangewezen methode :+1:

Uurwerk is een Lepine V uurwerk zoals ik al een beetje vermoedde. Bouwjaar ligt daarmee grofweg tussen 1850 en 1900. Hier nog wat leesvoer over de verschillende types Lepine uurwerk mocht het je interesseren:

Kast is inderdaad van massief 18 karaat goud. Er lijken nog wat merktekens in de kast te staan waar mogelijk nog iets over de herkomst en een iets preciezere datering aan te hangen is, maar ze zien op de foto in elk geval niet duidelijk genoeg. Het lijkt er overigens ook op dat de binnenkant van de kast ook behoorlijk gepoetst is, iets wat niet bevorderlijk is voor de leesbaarheid van dergelijke merktekens na zoveel jaar; die zijn dan vaak grotendeels verdwenen.

De smeltwaarde gaat uiteraard om alleen het gewicht van de kast; het uurwerk, wijzerplaat en glas zijn niet van goud dus die zullen van het gewicht afgetrokken moeten worden om de waarde te bepalen. Beetje lastig om te schatten, maar ik denk dat je wel minstens 50 gram van het gewicht mag aftrekken om op de smeltwaarde te komen. Maar met een goudinkoopprijs momenteel van iets van 35 Euro voor 18k goud kom je toch nog op 37x35 = 1295 Euro.

3 likes

Maar die smelt niet :slight_smile:

5 likes

Precies; de emotionele waarde komt niet bovenop de smeltwaarde; die staat ernaast. Je moet je persoonlijk afvragen of de emotionele waarde je die omstreeks 1,3k Euro waard is. Persoonlijk zou ik hem bewaren en weer in ere herstellen; maar niet iedereen denkt er zo over. :sunglasses:

7 likes

Ik ga hem uiteraard bijhouden :slight_smile: ik was gewoon eens nieuwsgierig naar het merk en bouwjaar enz.

3 likes

Heeft het ook een meerwaarde als de zakhorloge in een speciaal opbergdoosje zit? (naar mijn gevoel is het speciaal voor de horloge gemaakt.

1 like

Voor een verzamelaar zijn dingen als een doosje of ketting altijd leuk om erbij te hebben zeker als het aantoonbaar bij elkaar hoort (hoewel dat meestal lastig aan te tonen is).

Qua merk kan ik je niet veel verder helpen. Het merk lijkt mij “Baron Genève” In de meest bekende database geeft dat geen hits. Wel op “Baron” alleen, al zit geen daarvan in Geneve. Verder zijn de meldingen eigenlijk allemaal nieuwer dan het horloge zelf.

http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=baron&searchMode=exact&searchWhere=all

Overigens heb ik het idee dat “Geneve” er vroeger wel vaker door Zwitserse fabrikanten bij gezet werd hoewel ze daar soms helemaal niet zaten. Mogelijk omdat Geneve internationaal bekend stond als horlogestad?

1 like

Ik vind het een mooi ding. Ik zou het ook niet wegdoen.
Is er zo’n (bijpassend) wijzertje te vinden?

2 likes

Wijzertje is nog je minste probleem. Als je de foto goed inzoomt is zo te zien het tapje afgebroken. Mag je een horlogemaker zien te vinden die ervaring heeft met zelf tappen kan vervangen. Die zijn niet zo dik gezaaid :grimacing:

2 likes

Zulke zakhorloges, met dag en datum, kom je niet veel tegen. Prachtig ding. Misschien dat @brunod je kan helpen met deze klus. Die heeft wel vaker mooie kunstjes laten zien.
Een compleet en werkend 18k zakhorloge is natuurlijk helemaal geweldig.

8 likes

Zoveel verstand heb ik er niet van. Vind het apart dat zo’n “oud ding” die complicatie heeft. ( het repareren is al een complicatie an sich :slight_smile: )

1 like

Ik vind het een heel intrigerende horloge

Ben ik dus niet de enige die weg is van mooie zakhorloges.

1 like