Wat is het nu dan ETA 2824-2 of Sellita SW200-1 ?

Een tijdje terug mijn graal de Meistersinger Perigraph gekocht en trots op dit forum getoond. Maar nu kom ik er achter dat er blijkbaar in dit horloge een ETA 2824-2 of Sellita SW200-1 uurwerk kan zitten. Zijn er nu Meistersingers geproduceerd met ETA en met Sellita uurwerk er in? Ik snap nog dat dit voor kan komen in verschillende types horloges maar in een en dezelfde lijn?
Is er iemand die mij hier duidelijkheid over kan verschaffen, want door te zoeken op internet werd de verwarring alleen maar groter :slight_smile:

1 like

Komt wel vaker voor, meestal staat er in je garantieboekje aangevinkt wat erin zit.

1 like

Komt inderdaad vaker voor.
Toen een aantal jaren terug Swatch/ETA bekend maakte dat men de ETA uurwerken vrijwel alleen nog maar voor de eigen merken van de Swatch groep ging gebruiken, moesten andere merken op zoek naar een vervanger van het ETA uurwerk.
Sellita maakte in licentie ETA uurwerken, en verkocht die toen, onder eigen merk, als vervanger.van het ETA kaliber.
Zo is inderdaad het Sellita SW 200 kaliber vrijwel gelijk aan de ETA 2824.

4 likes

In augustus kocht ik m’n Oris waarin een SW 200 uurwerk (ETA 2824) zit. Bij m’n zoektocht naar welke horloges dit uurwerk nog meer gebruiken vond ik verschillende (nog duurdere) horloges, behalve o.a. Meistersinger bijvoorbeeld ook een Christiaan van der Klaauw.

5 likes

Haha :joy:

2 likes

Vaak heeft het meer met het moment van productie van het horloge dan met het model te maken. Oris is dacht ik ook vrij abrupt overgegaan van ETA op Sellita op enig moment.

Dit dus.

Met als kanttekening dat Sellita destijds waarschijnlijk de vraag nauwelijks aankon waardoor er bij vooral de eerste Oris horloges met dit uurwerk zich toch wel kleine problemen voor deden. Rotors die niet lekker rond liepen waardoor geen gangreserve werd opgebouwd en te weinig smering van het uurwerk. Weet niet of andere merken die sw200 uurwerken gebruiken hier ook last van hebben.

1 like

Het was niet m’n bedoeling om ETA (of Sellita) iets tekort te doen😀

Ik vond het gewoon erg grappig: in een topic waarin de verschillen tussen de twee uurwerken het onderwerp zijn, door middel van de haakjes, doen voorkomen of ze hetzelfde zijn. Het zal een ‘onbewussie’ zijn geweest, maar hij werd erg gewaardeerd :wink:

2 likes

Dank je wel!

1 like

We kunnen hier lang en breed over slap l*llen maar een ieder die iets met horloges heeft zal altijd een ETA2824-2 verkiezen boven een Sellita SW200 !

Er zijn er genoeg die denken iets over horloges te weten en manufactuur boven deze twee kiezen.

En waarom zou ik ETA boven Sellita moeten kiezen?

1 like

Nee hoor. De paar SW200’s die ik gedaan heb, waren mooier afgewerkt dan de 2824’s die ik heb gezien.

Maar ik ga hier ook niet over ouwehoeren, lunchen met vrienden in Amsterdam (kom ik daar ook weer 's) lijkt me een beter plan. Ik ben weg. Goede 2de Kerstdag iedereen!

12 likes

Te lang onder water zitten is niet goed voor je, ga je allemaal rare dingen van roepen enzo…

3 likes

Puur op specs scheelt het zo goed als niks, maar omwille van de naam kan ik me wel bij zijn uitspraak aansluiten. De eerste keus bij de horlogemerken lag ook op ETA maar omdat die niet meer verkrijgbaar zijn/waren is de overstap gemaakt.

1 like

Dat verwacht ik ook niet idd. Met de plaatsing van een extra jewel zou de SW-200 soepeler hand winden.
Dat is een klacht die bij de 2824 nog wel eens gehoord is, zelf echter nooit last van ondervonden.

Mijn laatste eta was een powermatic 80 en deze lopen zeker zeer mooi, echter voor iedere service ben ik op de Swatch group aangewezen terwijl ik daar nou juist een klein beetje ( heel klein beetje maar hoor :rage: )
teleurgesteld in ben…

2 likes

Uuh, niet iedereen. Ik niet iig.

3 likes

Laat nou dat extra juweeltje in de SW 200 van mij zitten😀

6 likes

Niet doorvertellen hoor maar dat hebben ze allemaal :grinning:
Prettige feestdagen nog Hans :ok_hand:

3 likes

Tenzij je een ST2130 kun bemachtigen natuurlijk :sunglasses: