Wat is het nut van een 24 uurs schaal op een 12 uurs horloge?
Handig als je bovenin Scandinaviƫ woont waar het in bepaalde jaargetijden nooit donker of licht wordt, dan kun je even checken of het 's middags is of midden in de nacht
Dat heb ik me ook al eens afgevraagd. En op het antwoord van Lieuwedv na weet ik het ook echt niet.
Ik vind het alleen maar onhandig. Je moet wel 2 keer heel goed kijken om de tijd echt te lezen.
Toch is de Glycine Airman een redelijk populair horloge. Wellicht dat een trotse eigenaar ons duidelijkheid kan verschaffen.
Groet,
Arvid
24 uurs schaal op een 12 uurs horloge maakt het omrekenen van tijden eenvoudiger,
( vooral Amerikanen hangen erg aan tijd indelen m.b.v. AM / PM )
ik heb zelf altijd gez**k met Amerikanen zodra ik tijden opgeef zoals 19.00 hrs
dan weten ze altijd te melden dat het āmilitary timeā is
( in de tijd dat ze dat opgeschreven hebben hadden ze het ook zelf kunnen uitrekenen maar het is op de een of andere manier niet echt fijn voor ze )
Bij nader inzien slaat die opmerking van mij natuurlijk ook nergens op. Dit zou wel van toepassing kunnen zijn bij bv een Lemania 5100 chrono waar je een aparte 24 uurs sub-dial hebt.
Ik vroeg mij al af zijn jullie nou zo slim of ik zo dom?
Want de uurwijzer gaat twee maal Per dag rond op de 24 uurs schaal en heb je er alleen wat aan als de uurwijzer ook daadwerkelijk maar een keer rond zou gaan.
Ik heb het antwoord al gevonden en Carpe_tempus zit goed.
Het heeft te maken met de buitenste bezel om tijdzones beter te kunnen verdelen.
Maar in feite heb je er op deze klok niets aan als extra tijdzone.
Zie hier dit aardige klokje:
Het is de Christopher Ward Trident GMT
12 uurs klok met 24 uurs bezel.
Hier een linkje naar een blog:
http://www.ablogtowatch.com/ask-watch-experts/what-is-a-gmt-watch/
Het alleen jammer bij deze foto dat de GMT wijzer niet correct is t.o.v. de gewoon aangegeven tijd. Hij geeft aan, 24 minuten voor 10 uur.
Elf.
Je hebt natuurlijk ook tijdzones die op halve uren afwijken van je eigen tijdzone,
of je kunt een GMT wijzer zo afstellen dat hij de werkelijke zonnetijd aangeeft
( vandaag staat in midden Nederland de zon pas om 13.32hrs in het zuiden )
dat is soms handig om te weten indien je het horloge als kompas / navigatie gebruikt
grt. Gerard
Ja klopt, met je eens. Niet aan gedacht.
Elf.
Wat geeft die rode wijzer dan aan? Minuten? Of draait ie een keer per 12 of een keer in de 24 uur rond?
Als het minuten zijn dus 24 min voor 10 dan klopt dat 7 minuten later toch niet meer? Dan zou het 31 min voor 13 zijn
Ik denk dat Ik het niet snap, denk ik.
Die rode GMT wijzer geeft nu als 24 uurs einzeiger op de bezel bijna 10.00 in de ochtend aan
of je kunt i.p.v. de bezel ook met jezelf de afspraak maken dat het bijna 05.00 of 17.00 hrs is,
vervolgens kun je dan nog de bezel draaien in een willekeurige stand
zodat je zelfs 3 tijdzones kunt volgen.
( op vakantie in het buitenland neem je dan meestal de gewone wijzers als lokale tijd,( zone 1 )
vervolgens kun je dan die rode wijzer op de Nederlandse tijd draaien,( zone 2 )
en dan eventueel nog de bezel zo draaien dat er nog een 3e zone wordt aangegeven.
Ok als hij op de bezel als 24 uurs einzeiger fungeert kan hij niet als extra tijdzone 5 of 17 uur aanwijzen. Of er moet een koppeling in zitten dat je de snelheid van deze wijzer van een maal rond per 24 uur naar 2 maal rond per 24 uur kunt zetten.
Vandaar mijn vraag draait hij een of twee maal per 24 uur rond. Maar ik denk dat het tweemaal is en deze als alternatieve urenwijzer 5/17 uur aanwijst.
En de bezel draait nooit uit zichzelf die moet je handmatig ieder uur weer goedzetten dan. Of heb ik het mis?
Ach, ziet er interessant en leuk uit.
grt
Peter
Kijk, in combinatie met een draaibare bezel met wereldsteden(tijdzones) snap ik het nut.
Je draait de bezel met jouw tijdzone naar jouw tijdstip en je kunt meteen zien hoe laat het in Guttecoven of Lange Tabbetje is.
Maar een 24 uurs bezel op een klok met een of twee 12 uurs wijzers ontgaat me dan nog steeds.
Als die rode wijzer op de Christiopher Ward nu een 24 uurs wijzer is snap ik het weer wel.
Je kunt het toch ook gewoon leuk vinden?
Wat is het nut van een spoiler op een gezinswagen
Klopt, bij die Mortima zal het āwijzerplaatvullingā zijn, net zoiets als als een horloge uit de kermis met vastgelijmde subdial wijzertjes.
Als je het wijzertje van de 24-uurs dial richting de zon laat wijzen, dan is de zes op je horloge het zuiden, de twaalf is het noorden, de negen het westen en drie het oosten, zojuist even uitgeprobeerd met mān nieuwe Lip Rallyeš!
De 24-uurs wijzer werkt dus ook uitstekend als kompas.
N.b.
wel rekening houden met zomer en wintertijd (uur verschil) en even checken of je op het noordelijk halfrond bent, dat is wel handigš.
Zes jaar na dato⦠ik denk dat de TS zijn vraag al is vergeten.
Dat denk ik ook, maar bij het aanmaken van dit onderwerp als een nieuwe topic, werd ik naar deze topic geleid, dus i.pl.v. een nieuwe topic aanmaken, heb ik het hier maar bij gezet, zodoende.
Heb wel gezocht op het forum of dit al eerder zo is beschreven, maar dat heb ik niet gevonden.