Wat is het nut van

Ik vraag me af wat het nut is van solar-power/eco-drive en aanverwanten, als je i.p.v. een battery om de zoveel jaar een accu of condensator moet vervangen. Zie ik iets over het hoofd of is het eigenlijk om het even?

In de handleiding van mijn Solar Powered Casio Riseman staat dat de accu normaal gesproken een leven lang meegaat. Ik weet niet of dat waar is, maar het idee is dus in ieder geval dat het wisselen van de oplaadbare cel niet, of in ieder geval veel minder vaak nodig is dan bij een gewoon batterij horloge.

Sam

De eerste Citizen Ecodrive gaat al 15 jaar mee heb ik vernomen.

Mijn eerste eco drive gaat al een jaar of 6 mee tot opheden geen enkel probleem ! Om de hoeveel jaar moet een rolex eigenlijk een service beurt hebben ???

Mijn vraag is gebaseerd op een Citizen eco-drive van een collega, welke na 7 jaar een nieuwe accu nodig had. Hij droeg het horloge elke dag. Ook op WUS vond ik dergelijke ervaringen.

Om mijn vraag te verduidelijken; ik vergelijk dus quartz horloges met een gewone battery en eco/solar quartz horloges. Mechanische horloges zoals Rolex vallen hier helemaal buiten.

Men (de dealers) zeggen eens in de 5 jaar…

Als het om de 5 jaar is dan kun je idd net zo goed eentje met een batterij nemen. Maar of die 5 jaar klopt? Ik heb hier zelf nog een van eerste kinetics liggen en die doet het nog prima.

Waarom wordt van een rolex wel geaccepteerd dat er duur onderhoud nodig is terwijl dat van een eco of kinetic die vele malen minder kost schijnbaar
niet geaccepteerd wordt ?!

Dat is de kick van het duur doen denk ik.:smiley:

p-daddy Schreef:

Ik vraag me af wat het nut is van
solar-power/eco-drive en aanverwanten, als je
i.p.v. een battery om de zoveel jaar een accu of
condensator moet vervangen. Zie ik iets over het
hoofd of is het eigenlijk om het even?

als je het zo bekijkt kun je beter een batterij-quartz kopen, want een batterij daarvoor kost maar een euro, en een condensator minstens 10x zoveel. :smiley:

maar goed, het vergelijk gaat hier tussen een

1. eenvoudig systeem met gegarandeerd servicenoodzaak als de batterij leeg is
  2. een iets ingewikkelder systeem zonder servicenoodzaak maar helaas met wat opstartproblemen.

als de opstartproblemen opgelost zijn is het verhaal duidelijk: met een solar-achtige ben je van je ge-emmer met batterijen af.
zolang dat niet is: dan ehh, moet je geen pech hebben…

en pech hebben, dat hangt ook af van de serie en de fabricagedatum.
de problemen die zich nu manifesteren met 5-10 jaar oude horloges, zijn de fabricageproblemen van 5 tot 10 jaar geleden. kunnen dus nu opgelost zijn.

dus de vraag bij aankoop is: met die mooie solar/eco klok die ik op het oog heb, kan ik daar problemen mee verwachten als ik hem nu nieuw koop?

(ik heb geen idee daarvan, geen verstand van die moderne horloges :smiley: )

Daar zit meer achter. Sommigen claimen dat ze vele malen langer meegaan dan een standaard batterij. Daartegenover staan horloges met long-life batterijen die 10 jaar meekunnen. Dit zijn echter wel vaak eenvoudige horloges die geen hoogtemeter ofzo hebben.

En daar komt dan weer een voordeel van solar/accu: ze zijn herlaadbaar. Ideaal voor horloges die wat energievretende functies hebben, zoals een mechanische chrono, of digitale snufjes als kompas, hoogtemeter, barometer, radio gestuurde tijd en vele alarmpjes.
En 't is natuurlijk een leuke gimmick :stuck_out_tongue: