Wat is het omslagpunt of je verzamelaar bent of een probleem hebt?

Beste HF-ers,

Zelf ben ik al tijdje ‘slapend’ actief op het forum
Sinds mijn 16e echt liefhebber en nu ik 33 ben twijfel ik soms of ik horloges verzamel of dat ik een probleem heb zeg maar

De teller staat inmiddels op 40 horloges dus mijn vraag is hoe jullie hiermee om gaan? Wanneer zet je voor jezelf of voor je wederhelft is t meer :grin: de ‘grens’

Mijn collectie loopt nogal uiteen en vanzelfsprekend probeer ik ook meer zeldzame horloges te verkrijgen maar waar begin je soms met opruimen

De collectie tot nu toe:

Tudor, Hamilton, Seiko, Citizen, Orient, Casio, Gshock, Luminox, Prisma, CCCP, Guess, Swatch, Camel Trophy, Ruhla en Prisma

Dit is wel eentje die t dichts bijkomt voor de Rolex fetijisten :wink:
Mijn Tudor oysterdate uit 1981

Of ben ik de enige die mijzelf soms betrapt op de zin: lieverd er kan vandaag een pakketje binnen komen

Dank alvast voor de mentale steun hierin

21 likes

40 is pa het begin :wink:

Ik vermeld binnenkomst van pakketjes niet, ik incasseer de kritiek achteraf 🥳

Rolex is niet perse boeiend hoor, je hoeft er niet aan mee te doen :wink:

6 likes

Ik denk dat het omslagpunt bij 2 ligt…

Ik vind 40 wel veel hoor. Ik denk dat ik er 15 heb ofzo, waarvan 10 mooie en 5 voor de lol.

1 like

Zodra je jezelf deze vraag stelt heb je een probleem :joy:

14 likes

Ik heb een probleem gehad, ben al weer op de weg terug. Soms nog wel wat afkickverschijnselen. Damn. Ik wil weer iets nieuws … :see_no_evil: sorry, had even een terugval. :wink:

3 likes

Erken gewoon dat je een probleem hebt, is het begin van de oplossing.

1 like

Zolang de pakketjes afgeleverd worden is er toch geen probleem 🥴

6 likes

Ik voel mij onrustig als er geen pakketje onderweg is.

11 likes

De vraag kan wellicht beter zijn:

Is veel verzamelen een probleem … of is flipperen een probleem ?

Bij een verzameling komt er een punt van verzadeging … tenminste dat hoop ik dan voor je.
Op een gegeven moment heb je alles van een bepaald merk of soort horloge wel redelijk compleet.
Tenzij je echt alle horloges die er te koop zijn wilt hebben ?

Bij flipperen ook al houden we de actuele collectie beperkt zal het punt van verzadeging wellicht nooit bereikt worden. Er is altijd wel wat moois om te willen hebben.

1 like

Ik heb overduidelijk een probleem. Ik doe gemiddeld twee weken met een horloge om hem vervolgens in te ruilen voor iets anders, om dan vervolgens die dan na ongeveer twee weken weer in te ruilen voor wat anders. Zo gaat het al een jaar of drie.

9 likes

Aangezien het hier een horlogeforum is en niet een psychologieforum zullen de meesten zeggen dat het geen probleem is :wink:

3 likes

Ga anders horlogebandjes wisselen; dan heb je toch iedere keer iets nieuws, maar tegen veel lagere kosten.

3 likes

Ik neem aan dat het omslagpunt ligt wanneer het kwa tijd/kosten een inbreuk gaat plegen op activiteiten die normaal gewoon gedaan “moeten” worden.

Maar voor die tijd…meh. 1 pot nat toch?

Ja die heb ik er nog veel meer dus daar win ik ook niets mee haha van leer tot nato tot rubber

1 like

Ik zit inmiddels boven de 100 en dat zie ik niet echt als een probleem; ben net lekker op gang. :innocent:

5 likes

Flikker alles de deur uit en koop één, twee of drie speciale terug met je budget.

Lekkere kast en band van de Oysterdate, heb je hem met de Dremel laten glanzen? Zo doe ik het ook altijd! :fountain_pen:

Graag gedaan!

5 likes

Beste @BKOCSC, wat geeft 't hoeveel horloges je hebt ?!

Jij bepaalt voor jóu, wat genoeg is of wat teveel wordt.

Op het Duitse Uhrforum.de zijn verschillende verzamelaars met
200+ horloges, zelfs 1 uitschieter met inmiddels 800+ stuks.

N.B. : wanneer je relatie of huwelijk eronder gaat lijden, dát is 'n
totaal ánder ‘probleem’, dat iedereen weer ánders oplost

2 likes

Als je begint te verzamelen heb je een probleem…

Wel een leuk probleem dus vooral zo doorgaan!

1 like

Als je je serieus gaat afvragen of je een probleem hebt heb je waarschijnlijk een probleem…

1 like

Als het een verzameling is met een bepaald thema of merk, is 40 een mooi aantal toch? Als het alleen maar kopen om t kopen is, kan je je afvragen of je er niet op een andere manier mee om moet gaan. Als je willekeurig welk horloge kan pakken uit je collectie en er met kennis en passie over kan vertellen, zeg ik ga gewoon zo door. Dan maakt t ook niet uit of ze NOS of mint zijn.

1 like