Wat is het verschil tussen een 'WP' en 'A' op SKX case?

Ik ben al even bezig met de aanschaf van een goede Seiko SKX013. Heb al een nepper in handen gehad helaas, en gelukkig weer terug gestuurd. Nu weet ik inmiddels aardig goed waar ik op moet letten, maar weet iemand het verschil tussen de ‘WP’ en de ‘A’ die op de case-back staan (zie afbeelding)?

Wat betekenen ze en is er een vaste combinatie met andere gegevens waardoor je dit bijvoorbeeld kan gebruiken in je speurtocht naar een echte of nepper?

Deze aanduidingen komen overigens ook bij andere SKX familieleden voor, dus het antwoord hoeft niet alleen over de 013 te gaan. Dankjewel!

Dat verwijst naar in welke fabriek ze gemaakt zijn.

Edit: Hier staat duidelijke info.

1 like

Dankjewel @Crowned , een stuk duidelijker inderdaad. Helaas heb ik ook daar nog niet kunnen vinden welke fabrieken het dan zijn.

Het zou wel interessant zijn om dat te weten. Ik speur zelf ook nog even verder.

Het lijkt er volgens dit forum op dat de ‘WP’ modellen in ieder geval niet in Japan gemaakt zijn, maar in China. De ‘A’ modellen in combinatie met ‘Japan’ en/of ‘made in japan’ op de dail zijn hoogstwaarschijnlijk minimaal in Japan in elkaar gezet op het einde van de productie. Geheel gemaakt in Japan lijkt zeer uniek te zijn en niet af te lezen aan alleen deze ‘A’ op de achterkant.

https://www.watchuseek.com/threads/seiko-skx007j-has-japan-wp-not-japan-a-serial-is-it-fake.610312/