Ik bedoel dat toch echt gescheiden, er zal nooit
een moment komen dat ik een Patek met tourbillon
kan betalen. Maar een eenvoudig vintage horloge
van Jaeger, PP of VC is op zich best een keer
bereikbaar. En een tourbillon in een Chinees
horloge kan tegenwoordig ook al voor een paar
honderd euro, ik kwam laatst iemand tegen met zo’n
horloge zonder dat hij wist wat een tourbillon
was…
Ah duidelijk!
Maar zoals eerder vermeldt het servicen van een bereikbare vintage van een topmerk kan erg kostbaar zijn,handig om dan van te voren goed info in te winnen over het betreffende horloge van jou keuze.
Dit vat ik niet helemaal. Ik lees allemaal verhalen dat Rolex juist geld trekt van de drager. Want als je een Rolex kunt betalen, dan kun je ook makkelijk de servicekosten vergoeden(soms wel oplopend in honderden euro’s).
Breitling batterij vervangen kost rond de 30 euro bij een dealer, service tegen de 100 euro aan(mijn ervaring).
Een mechanisch vintage Patek is toch makkelijk uit elkaar te halen en te servicen voor een beetje ervaren horlogemaker via dit forum? Ik snap wel dat het een dure grap wordt als je het naar Patek Philippe stuurt.
rockstar Schreef:
Let wel, dat een vintage patek misschien te
betalen zal zijn. maar de service kosten zijn
behoorlijk hoog.
als je toch een luxe horloge wil zou ik zelf
adviseren een automaat te kopen.
eerder een rolex automaat, dan een quartz
breitling. dit omdat een automaat goedkoper te
onderhouden is dan een quartz breitling. vervangen
van het uurwerk is gewoon heel duur.
Dit vat ik niet helemaal. Ik lees allemaal
verhalen dat Rolex juist geld trekt van de drager.
Want als je een Rolex kunt betalen, dan kun je ook
makkelijk de servicekosten vergoeden(soms wel
oplopend in honderden euro’s).
Breitling batterij vervangen kost rond de 30 euro
bij een dealer, service tegen de 100 euro aan(mijn
ervaring).
Een mechanisch vintage Patek is toch makkelijk uit
elkaar te halen en te servicen voor een beetje
ervaren horlogemaker via dit forum? Ik snap wel
dat het een dure grap wordt als je het naar Patek
Philippe stuurt.
Ik denk dat ook de verkrijgbaarheid van uurwerkdelen in grote mate de prijs van een service bepaald.
Groeten.
Noel.
rockstar Schreef:
Let wel, dat een vintage patek misschien te
betalen zal zijn. maar de service kosten zijn
behoorlijk hoog.
als je toch een luxe horloge wil zou ik zelf
adviseren een automaat te kopen.
eerder een rolex automaat, dan een quartz
breitling. dit omdat een automaat goedkoper te
onderhouden is dan een quartz breitling.
vervangen
van het uurwerk is gewoon heel duur.
snap wel wat je bedoelt. had ook altijd interesse voor complicaties en functies. dat was ook n doel geworden. van mechanische chrongraaf, rattrapante, alarm, tot tourbillon (welliswaas chinese), maar ook quartz als n emergency elt of n bradley blindenhorloge tot aan digitale gadgets als mp3, gps, gsm, abc en smartwatches aan toe. in t bijzonder vond ik n eigen energie voorziening facinerend. in de zin v batterijloze, zoals de bekende handopwinder, automaat, maar ook usb oplaadbaar, kinetic, solar, thermo, electrolyte, inductie, etc. de laatste 2 heb ik nog niet. alleen n tafelklokje wat op water liep.
maar n andere omslag die zich n paar jaar geleden voordeed, was de diversificatie naar andere type horloges. voorheen waren t voornamelijk omega divers. daar kwamen pilots en racers bij.
daarnaast was er nog n andere verandering, namelijk t uitwijken naar andere merken als rolex, breitling, iwc, longines, tag heuer, maar ook de microbrands als vdb en steinhart.
dus de hobby en de daarbij horende doelen zijn aan verandering onderhevig. ik zeg wel es dat smaken verschillen, maar ook dat smaken veranderen. zo had ik jaren n nautilus als holy grail voor n luxe sportswatch. dat is in de loop der tijd verschoven naar n royal oak. v patek zou ik nu eerder voor n calatrave gaan. maar tja, wie weet ziet t lijstje er volgende maand weer anders uit…
Het is dan natuurlijk ook een streefdoel, en het
hoeft ook niet morgen af te zijn. Ik ben wel
benieuwd hoe jij gerichter te werk zou gaan als je
het opnieuw kon doen.
Ik zou mij dan beperken op een paar merken en of LE klokjes .
Rolex datejust of day date. Alhoewel ik moet zeggen dat ik mijn andere horloges bijna niet meer draag sinds ik de sub no date heb en ik me afvraag of daar met de aanschaf van het volgende horloge verandering in komt…
Misschien nog twee of drie Seiko duikers. Hoewel ik m’n ultieme Seiko duiker eigenlijk al heb, ben ik gevoelsmatig nog niet helemaal klaar. Verder misschien nog een leuke duiker van 'n microbrand. En dan eventueel nog een Certina DS Action Diver en een Hamilton Pan Europ. Die laatste omdat ik toch nog wel graag een auto chrono wil en ik dit de mooiste betaalbare vind. Of misschien dat ik nog wel 'ns helemaal gek ga doen en i.p.v. die laatste twee een TAG Heuer Aquaracer en een Monaco koop. Maar wie weet wat er voor die tijd nog op m’n pad komt!
Oeps, nog bijna vergeten; ik zie ergens along the line ook nog wel een G-Shockje in de verzameling terecht komen.
TagEd Schreef:
Misschien nog twee of drie Seiko duikers. Hoewel
ik m’n ultieme Seiko duiker eigenlijk al heb, ben
ik gevoelsmatig nog niet helemaal klaar. Verder
misschien nog een leuke duiker van 'n microbrand.
En dan eventueel nog een Certina DS Action Diver
en een Hamilton Pan Europ. Die laatste omdat ik
toch nog wel graag een auto chrono wil en ik dit
de mooiste betaalbare vind. Of misschien dat ik
nog wel 'ns helemaal gek ga doen en i.p.v. die
laatste twee een TAG Heuer Aquaracer en een Monaco
koop. Maar wie weet wat er voor die tijd nog op
m’n pad komt!
Ik kom terug op mijn eerder gegeven antwoord… Ik denk dat 1 “ultieme” automaat ene en high end quartz wel een einddoel is. Een explorer 2 40mm white dail en een grand seiko ofzo;)
Ik ben nog zoekende naar het ene horloge wat alle andere overbodig maakt. Inmiddels zat geprobeerd en veel horloges blijven gewoon leuk, maar geven nooit blijvend “voldoening”.