Goeie vraag. Eigenlijk had ik heel weinig vertrouwen op succes. Misschien een reactie uit een buurland.
Dat zpu kunnen idd. Soms is een verkoop ook: ‘Nee heb je, ja kun je krijgen.’
Als je de bbq aan zet
Ik heb geen Max wat betreft online aankopen. Mijn laatste aankoop (H. Moser & Cie) is ook gewoon via de post gekomen, nadat ik hem van een particulier uit Duitsland zonder referenties op Chrono had gekocht. Uiteraard doe ik wel wat achtergrondonderzoek, en omdat ik als werk al bijna een decennium fraude onderzoek doe, durf ik te zeggen dat ik er ondertussen wel gevoel voor heb
En vervolgens wel weer naar diezelfde juwelier gaan, als er iets mis mee is.
Nee hoor, online handel is bij de betere zaak net zo betrouwbaar. Het wordt afgeleverd, je hebt twee weken bedenktijd en als klap op de vuurpijl kun je direct voorraden zien.
Ik heb zelf transacties van rond de 3000 euro gedaan, on-line. Wel met face to face overdracht, maar toch. Ik had vooronderzoek gedaan, wist wat ik wilde en liet me grotendeels leiden door prijs.
Er zit nu nog één, vroeger twee juweliers in het dorp die op papier Seiko dealers waren voor de hele bups. Die gasten waren zo fucking useless, echt. Als ik iets buitenissigs wilde? Geen idee.
Kwam ik aan met een JDM? Geen idee wat te doen. Kortom, dat Seiko Nederland mij naar de Seiko dealer op het dorp stuurt als m’n horloge doorgestuurd moet worden, daar heb ik geen wroeging bij.
Hadden ze maar minder fucking useless moeten zijn. Als jij zo nodig Seiko dealer wilt zijn, zorg dan dat je weet waar je het over hebt.
Als jij Seiko op de gevel zet omdat dat zo schattig staat naast Zinzi…sja. En grappig genoeg kan ik van het verkopend personeel wat Rado, Mido, Omega of Rolex verkoopt negen van de tien keer exact hetzelfde zeggen.
Oris dealers zijn vreemd genoeg vaak beter in de eigen prut.
Dank voor deze toelichting
Ik koop eigenlijk nooit een horloge online. Een paar Nike’s vallen vast niet tegen. Een een horloge kan zo anders zijn als het om je pols zit, dan op de foto’s online.
En daarvoor heb je de wet koop op afstand. 2 weken zonder opgaaf van reden terug te sturen…
Ik koop voornamelijk vintage en mooie exemplaren worden meestal niet hier in het volgende dorp aangeboden, dus afhalen is zelden een optie. Mijn duurste online aankoop was ruim 1k en kwam uit Brazilië. Heb ik daar geen klamme handjes van gehad? Zeker wel, maar vooral over of die postdiensten mijn uiterst zeldzame aanwinst niet zouden zoekmaken, en niet of het dan financieel wel goed zou komen.
Bij Seiyajapan al wel wat duurdere gekocht online, tot € 1.000. Maar dat is dan wel een vertrouwd adres.
Of ik daar een GS van € 5k zou durven bestellen? Moet ik toch een paar nachtjes over slapen, is veel geld.