Wat is jouw vraagprijs?

Dag allemaal,

Met enige verbazing zie ik soms de vraagprijzen van gebruikte horloges. Nu ook weer. Er staat in het verkoopgedeelte een klok te koop die ooit van mij is geweest (nee, ik zeg niet welke).
Maar de oorspronkelijke vraagprijs van dit ruim acht jaar oude horloge was hoger dan wat ik er destijds nieuw voor heb betaald. Ook de huidige vraagprijs vind ik nogal fors - om het even netjes te zeggen.
En nee, het gaat niet om een limited edition of een anderszins verzamelgevoelig horloge.

Hoe bepalen jullie je vraagprijs? Waar baseer je die op? Wanneer ga je in prijs omlaag? En hoeveel?

Paul G. Schreef:

Dag allemaal,

Met enige verbazing zie ik soms de vraagprijzen
van gebruikte horloges. Nu ook weer. Er staat in
het verkoopgedeelte een klok te koop die ooit van
mij is geweest (nee, ik zeg niet welke).
Maar de oorspronkelijke vraagprijs van dit ruim
acht jaar oude horloge was hoger dan wat ik er
destijds nieuw voor heb betaald. Ook de huidige
vraagprijs vind ik nogal fors - om het even netjes
te zeggen.
En nee, het gaat niet om een limited edition of
een anderszins verzamelgevoelig horloge.

Hoe bepalen jullie je vraagprijs? Waar baseer je
die op? Wanneer ga je in prijs omlaag? En hoeveel?

Het is een questie van aftasten m.i. en te weinig vragen is luiheid. Na verloop van tijd zakken met de prijs kan altijd nog. Mocht er interesse zijn, dan is prijs onderhandelen toch ook heel normaal?

Op gevoel. Een horloge dat ik echt zat ben mag voor een scherpe prijs weg en een horloge die ik nog wel mooi vind zet ik wat hoger. Het is ook afhankelijk wie interesse toont want een vertrouwde koper is altijd fijner dan een onbekende.

Heel simpel gewoon vergelijkbare horloges zoeken en daar je prijs op baseren, en dan doe ik het nog netjes, ik heb een horloge gekocht voor 800 euro een paar jaar gedragen, ondertussen was de nieuw prijs meer dan 1500 euro, ik heb het horloge uiteindelijk verkocht voor 900 euro op het forum, veel aanbod in het horloge wat ik aanbood was er niet, dus of je kocht voor 6 a 700 euro meer een nieuwe of mijn 2dehandse, uiteindelijk heb ik die dus gratis in bezit gehad :slight_smile:

Stel ik koop een Rolex voor 3000 euro, ik draag hem een paar jaar en op de markt doet hij ineens 4500, dan verkoop ik dat horloge toch niet onder de prijs die ik betaald heb, dat is helemaal niet meer relevant, vraagprijs is nu 4300, een koopje gezien de huidige marktprijs :slight_smile:

Ik ga in prijs omlaag als ik een goed bod krijg of als er echt een liefhebber langskomt die ik hem gun gewoon.

Ik koop alleen 2dehands en steeds aan een goede prijs (of dat hoop ik dan toch) ik probeer dan meestal voor hetzelfde te verkopen. Als ik er zelf kosten heb aan gehad probeer ik die wel te recuperen. Ik kijk wel steeds even na wat de ‘marktwaarde’ is op andere fora en ebay, ga ik niet (veel) onder als het even kan. Meestal blijven de horloges wel even bij me en ik hou nergens bij hoeveel ik ervoor betaald heb dus ‘hetzelfde als wat ik ervoor betaald heb’ is vaak bij benadering.
Ietwat ot : Ik zou wel geen horloge steeds maar bumpen, als het niet verkoopt scheelt er iets aan de prijs, het horloge of de plaats waar ik het adverteer, dan heeft meermaals bumpen zonder prijsverlaging geen zin en stoort zelfs eeen beetje vind ik…

Ik bepaal mijn vraagprijs door te kijken wat ik er voor heb betaald, en dat af te wegen tegen de prijs waar hij over het algemeen voor wordt verkocht. Verder probeer ik altijd rekening te houden met wat ruimte voor onderhandelen.

In prijs omlaag gaan doe ik enkel als ik er geen slecht gevoel van krijg, en als hij echt verkocht moet worden. Ik vind mijn prijzen altijd netjes, dus is de prijs verlagen vaak onnodig. Verder moet je natuurlijk wel een beetje je verstand gebruiken. Als hij al een lange tijd te koop staat, en er is weinig interesse in, dan moet dat toch wel stof tot nadenken geven. De hoeveelheid waarmee ik de prijs verlaag is relatief, dat wordt echt bepaald door mijn vraagprijs en noodzaak om het object te verkopen.

Ik verbaas me er ook soms over de vraagprijzen van sommigen, maar dat komt voornamelijk doordat ik het anders aan zou pakken. Iedereen moet zijn eigen prijs bepalen.

JTrapman Schreef:

Ik bepaal mijn vraagprijs door te kijken wat ik er
voor heb betaald, en dat af te wegen tegen de
prijs waar hij over het algemeen voor wordt
verkocht. Verder probeer ik altijd rekening te
houden met wat ruimte voor onderhandelen.

Precies! Beetje kijken naar ‘de markt’ en onder je zelf betaalde prijs gaan zitten. :slight_smile:

Het horloge gewoon marktconform prijzen, de door jezelf betaalde prijs is geen issue. Als je een keer een mazzeltje hebt gehad dan ga je toch zeker wel winstmaken? Ik heb zelf jaren terug een toen 2 jaar oude Zenith Elite gekocht, welke nu op chrono24 zo’n 600 euro meer doet dan wat ik er toen voor betaald heb. Ik ga dat horloge ( wat ik niet weg wil doen) tzt echt niet onder de door mij betaalde prijs verkopen…

lance_explorer Schreef:

JTrapman Schreef:


Ik bepaal mijn vraagprijs door te kijken wat ik
er
voor heb betaald, en dat af te wegen tegen de
prijs waar hij over het algemeen voor wordt
verkocht. Verder probeer ik altijd rekening te
houden met wat ruimte voor onderhandelen.

Precies! Beetje kijken naar ‘de markt’ en onder je
zelf betaalde prijs gaan zitten. :slight_smile:

Dus winst maken is uit den boze bij jou?

Deze discussie komt op elke horlogeforum wel weer eens bovendrijven…
Voor mij geldt; gewoon marktconforme prijzen vragen.
Ben je te duur, verkoop je toch niet.
Heb horloges verkocht voor meer dan ik heb betaald, maar ook even zo vaak voor minder.
Alles bijelkaar opgeteld is het in evenwicht denk ik.

Hou er wel altijd rekening mee dat de prijzen op chrono24 ook vraagprijzen zijn. Aan die prijzen kun je dus niet zonder meer aflezen “wat een horloge doet”

hcptdg Schreef:

Hou er wel altijd rekening mee dat de prijzen op
chrono24 ook vraagprijzen zijn. Aan die prijzen
kun je dus niet zonder meer aflezen “wat een
horloge doet”

Chrono24 kijk ik eigenlijk nooit op. Als ik wil weten waar de prijs ongeveer ligt zoek ik lekker op de verschillende fora. Daarnaast weet ik vaak wel hoeveel ik voor een horloge kan vragen.

Over winst maken, ik weet dat het op TZ-UK een gevoelig onderwerp is. Daar vinden ze het niet ‘in the spirit of the forum’. Ikzelf weet het niet zo goed. Aan de ene kant zijn de mensen hier op het forum toch mensen waarmee je je hobby deelt, en na een tijdje een soort band mee ontwikkelt, en aan de andere kant maak je in deze hobby ook vaak genoeg verlies. Ik houd daarom toch als ik verkoop ook de aanschafprijs in mijn hoofd. Een evenwicht tussen aanschafprijs en algemene verkoopprijs voel ik me het prettigst bij.

Sander Schreef:

Het horloge gewoon marktconform prijzen, de door
jezelf betaalde prijs is geen issue. Als je een
keer een mazzeltje hebt gehad dan ga je toch zeker
wel winstmaken? Ik heb zelf jaren terug een toen 2
jaar oude Zenith Elite gekocht, welke nu op
chrono24 zo’n 600 euro meer doet dan wat ik er
toen voor betaald heb. Ik ga dat horloge ( wat ik
niet weg wil doen) tzt echt niet onder de door mij
betaalde prijs verkopen…

Helemaal mee eens, het komt ook vaak genoeg voor dat je je verlies moet/mag nemen.
Prijs wordt toch bepaald door vraag en aanbod.
Zoals ze vroeger zeiden "hier heb je wat, daar laat je wat"
De “markt” geeft uiteindelijk wel door of je goed zit. en als ik het tegen een bepaalde prijs niet wil/kan verkopen, houd ik het lekker zelf.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Mijn prijzen zijn erg scherp. Ik zak ook nooit heel veel in de prijs. Wanneer ik die prijs niet krijg hou ik hem gewoon zelf.

Op fora staan een paar honderd horloges. Op chrono24 meer dan 120.000 stuks. Raad maar waar je meer prijsinfo vindt…

Ik betaal over het algemeen teveel voor horloges en verkoop ze met verlies, maar accepteer dat als ‘hobbykosten’. Ik geniet er niet minder om.

hcptdg Schreef:

Op fora staan een paar honderd horloges. Op
chrono24 meer dan 120.000 stuks. Raad maar waar je
meer prijsinfo vindt…

Oh, maar dat weet ik. De horloges op chrono24 zijn echter niet alleen van particulieren (sterker nog…). Ik heb weinig interesse in prijzen van grote dealers of winkels, ik wil weten wat de normale hobbyisten en voornamelijk forumleden vragen, en ook of de horloges verkopen en na hoeveel tijd. Hebben ze veel in prijs moeten zakken, of was hij na tien minuten al verkocht? Is voor mij allemaal vele malen belangrijker dan een vraagprijs op een site met allerlei voor mij 'vage’handelaren.

Mij is ooit een reduced aangeboden voor 500 euro incl verzenden door een gerenommeerd lid van een engelstalig forum.
De reduced werd absoluut als minderwaardig beschouwd op dat moment, niettemin een scherpe prijs.
Heb het niet gedaan overigens ::o
SuperC Schreef:

Als ik het geld had gehad om 8 jaar geleden bijv.
100 submariners te kopen, had ik het gedaan en me
nu helemaal scheel gelachen. Vooral de grote
merken hebben er een handje van om elk jaar (soms
een aantal keer) hun prijzen te verhogen. Ik kocht
ooit een Speedy reduced voor omgerekend 900
euro…vijf jaar later voor 1000 euro verkocht.
Ligt ook een beetje aan het merk en model.

Kopers willen meer en meer afdingen…zet je iets
voor een schappelijke “forumprijs” te koop, moet
er nog steeds wat af…we blijven Hollanders :wink:

Trouwens, had ik in 1960 een Porsche 356 speedster
gekocht voor 6000 dollar, dan was ik nu helemaal
blij…tijden veranderen en de markt verandert
mee…

hcptdg Schreef:

Op fora staan een paar honderd horloges. Op
chrono24 meer dan 120.000 stuks. Raad maar waar je
meer prijsinfo vindt…

Maar die zijn nog niet verkocht en zijn het vooral handelaren. Kunt vaak beter kijken op Ebay.de of Ebay.com bij afgelopen veilingen (en buiten de EU de BTW erbij tellen)