Wat is jullie mening over aftermarket dial, bezel en hands?

Ik zie op (veiling)sites best wel vaak staan dat een horloge mbv een aftermarket dial, bezel en/of hands is vernieuwd.

• Wat is jullie mening hierover, hoe “ver” kan je daarin gaan?
  • Is aftermarket altijd third-party of kan dit ook gewoon een origineel onderdeel zijn van bijv. een nieuwer type?
  • Hoe kan ik de waarde inschatten?

Niet specifiek een vraag mbt aftermarket maar als er een “oude” duiker gekocht wordt, laten jullie dan direct een servicebeurtje en waterdicht/afpersen uitvoeren?

Gr,
Peter

Als het om 3rd party aftermarket spullen gaat is het net als met auto’s. Soms mooi, soms beter, meestal slechter/lelijker (imo).

Hoe ver je daarin gaat ligt aan de degene die betaalt, want die bepaalt.

Waarde - geen flauw idee. Een Mercedes SLS is ook niet origineel meer, maar toch meer waard. Terwijl iemand die zelf z’n wielkasten uitklopt meestal geen waarde toevoegt aan zijn auto.
Tot slot is een horloge zoveel waard als jij ervoor over hebt.

Aftermarket betekend, geen orginele onderdelen.
Dank zij deze aftermarket onderdelen blijven b.v. oude Seiko’s zo poulair.
Nieuw is zo ver ik weet niet aan te komen.
Je hebt hele goede en minder goede onderdelen, maar als je de kostprijs van deze onderdelen ziet, heb je eigenlijk weinig te klagen.
Hier een voorbeeld van Seiko duiker onderdelen.
Rechts de verweerde orginele, in het midden en links de aftermarket.
Ik vind zelf de groene links van de 6309-7040 en de onderste van de 7s26-0020 uit de toon vallen.

Groet, Chris.

Als je met aftermarket onderdelen een schaars horloge weer een tweede leven kunt geven en het wordt eerlijk vermeld lijkt het mij geen slechte zaak.
Als er een origineel horloge wordt aangeboden wat opgebouwd is met aftermarket onderdelen en het wordt niet vermeld is het een kwalijk iets.

En daarom is het goed vertoeven op fora zoals hier waar ervaringen en tips worden gedeeld om in ieder geval je kennis te vergroten en je misschien zelfs te behoeden voor een miskoop.

@Aad; ik ben echt blij dat ik dit forum heb gevonden.

@Chris; mooi overzicht.