Wat is jullie ultieme collectie?

Dat was deze. :slight_smile: Komt nog iets in September, dan is het goeddeels klaar.

1 like

Ik heb heel lang na moeten denken over deze vraag. Wil ik het klassieke lijstje van diver, dress, GMT, chrono, GADA, complication, beater ? Zo ja, wat zou het moeten worden?

Diver = 50 fathoms
Dress = JLC Reverso
GMT = Rolex GMT Master II
Chrono = Speedmaster 57 automatic (vind 't mechaniek mooier dan die van de ‘gewone’ Pro; als het een handwinder moet zijn, dan de Ed White of de ‘gewone’ cal321)
GADA = Sinn 103 Ti Diapal
Complication = Montblanc Nicolas Rieussec (column wheel chrono GMT day/night indicator monopusher; lijkt mij complex genoeg?)
Beater = Damasko DC86 (met z’n gehard stalen kast en band, kan je deze door een betonnen muur rossen en die muur zal het begeven, de Damasko geeft geen kik)

Maar ik kom dan uit op een aantal issues.

1. ik vind de Reverso stiekem helemaal niet zó gaaf, want het is (meestal) geen chronograph, want ik vind chrono’s gewoon het gaafst om te hebben.

2. Ik vind een GMT met alleen maar een GMT functie helemaal niet leuk. Rolex al helemáál niet! ChronoGMT daarentegen: komt u maar!

3. Divers doen mij niks. Diver Chronographs, daarentegen, kan ik prima waarderen, puur omdat het chrono’s zijn. Ik heb nu vier divers waarvan drie chronograven, en die vierde draag ik eigenlijk nooit. Ben eraan gehecht om diverse redenen, maar met plezier dragen? Nee.

4. Ik zal zoveel van wat ik nu heb echt missen als ik me alleen maar mag toespitsen op zo’n klassiek lijstje. Oh, er moet een pilot bij? Ja, wat voor een. Pilot no date? Okay, dat wordt dan een Laco. Pilot met datum en dag? IWC? Of toch die spotgoedkope Hamilton? Pilot chrono? IWC? Sinn EZM10? Sinn EZM1.1? Sinn 356? Of, nee, toch een…

Goed, je snapt het al.

Ik heb geen ultieme collectie. Mijn ultieme collectie is wat ik nú heb, en als ik morgen er een nieuwe bij heb, is dat dan de ultieme collectie.