Wat is mijn horloge waard?

Goedenavond allemaal,

ik heb een vraag over dit horloge: International Watch Co Schaffhausen Schweiz. Ik heb er totaal geen verstand van, mijn opa wilt graag weten wat hij nu waard is. Hij heeft hem in 1966 gekocht in Zwitserland en heeft ook nog alle bij behorende papieren (zie foto’s). Internet wordt ik niet veel wijzer van.

Ik hoop dat jullie meer weten! Alvast bedankt en een fijne avond!

Met vriendelijke groet,

Desiree !

16 likes

Zou deze moeten zijn, op lederen bandje. Waarde? Met zijn 33mm beetje klein naar huidige standaard.

2 likes

Andere lugs, en een ander uurwerk want een heel andere positie van de datumschijf. Maar het horloge van de topicstarter is niet meteen een “stunner” qua looks, zou inderdaad hooguit 1500 a 2000 (indien de band 18K is) zeggen.

Verzekeringswaarde, want je gaat dit niet snel krijgen voor een wat regulier ogende IWC in een kleine maat.

1 like

Heeft meneer het horloge goed laten onderhouden sinds die tijd? U kan denk ik altijd even langs een IWC Schaffenhausen dealer gaan en vragen of ze u een inschatting kunnen geven. Mocht het namelijk al een tijd niet voor onderhoud zijn geweest kan misschien daarvanuit worden gekeken of het 't waard is om dan ook te laten reviseren. Dit kan als ik even google gebruik, namelijk ook te duur zijn maar misschien zegt zo een dealer dat het de waarde voldoende doet veranderen. In Amsterdam zit een Schaap en Citroen pre-owned afdeling en die juwelier is volgensmij een van de IWC dealers in Nederland. Vooral interessant als je het echt wil laten taxateren.

Vergeef me als ik een fout heb gemaakt mede horloge forum leden. Ik weet dat er experts op dit forum zijn die veel meer kennis hebben hierover. Ik probeer enkel in de tussentijd een steentje bij te dragen.

Richemont (= IWC, onder andere) zijn cynische dieven. Ik zou hem zeker niet via IWC laten servicen, dan ben je zo een paar duizend kwijt.

Goede vriendin van me heeft een gouden kwarts-Reverso. Servicebeurtje offerte: 6 mille. Vanwege een paar butsjes in de kast. Ook Richemont… Heb zelf maar de kast een beetje bijgebogen, en het werkje geserviced. 7 onderdelen ongeveer.

Taxeren is ook een mijnenveld, zou ik ook niet via IWC laten doen.

4 likes

Zon band is toch al gauw een gram of 20-30. Met 18k is zon band alleen al een hoop waard.

Formaat is niet bekend van het horloge. Afhankelijk van het gewicht en het formaat is jouw schatting wel aan de lage kant.

Ik zeg 34 mm. 35 misschien. ADHV de hand er boven. :slight_smile: Je moet ook nog een koper vinden…

1 like

Als ik kijk naar de gegevens op het garantiebewijs is het min of meer dit horloge:

@PeterLC had dus gelijk met zijn schatting van de grootte.

De vergelijkbare nieuwprijs zal vast wel kloppen maar voor de meeste ouwetjes is dat nogal aan de optimistische kant…

Ik zou de band - als die echt goud is - verkopen en met de opbrengst het horloge bij een echte horlogemaker (kijk maar hier op het forum) laten opfrissen, een mooi leren bandje kopen en dan een keer (of meer) lekker gaan eten.

Succes

3 likes

De band van het horloge is zo verschrikkelijk lelijk dat hij gewoon weer mooi begint te worden.

Ik zou het bandje zeker bij het horloge laten, is echt een bandje uit die tijd, de jaren 60 / 70. Leren bandjes zijn er meer dan genoeg maar zulke bijzondere bandjes zie je steeds minder.

GEWOON GAAF

1 like

De band heeft een groot nadeel: namelijk dat de aanzetten aan beide kanten - door de draaiing vanwege de beweging van de pols - de lug beschadigen.
Als dat bij een stalen Speedy met tamelijk onbewegelijke endlinks mogelijk is zoals hier:
grafik
denk dan eens na over het effect van zo’n draaiende aanzet op een “zachte” gouden kast/lug.

Is dit een beschadiging door een band?

Door de “flap” aan de endlug.
Zo iets als dit:

grafik