Wat is Swiss made?

Dan houdt dus de grens ergens op voor een maatstaaf die jij logisch vindt. Er zijn horloge merken die hun sportmodellen van een speciaal soort staal maken, dus in principe is het dan onderdeel van het product.
Overigens was het meer een “grapje” om aan te geven dat er met dit soort labels altijd subjectieve aannames zijn gemaakt (net als bij in-house). Een horloge dat volledig op één plek is gemaakt, zal niet rendabel zijn om te maken.

Niet volledig mee eens, veel landen zijn een stuk makkelijker met het toestaan van made in -land x-. Wel zegt het weinig over de werkelijke herkomst en doen eigenlijk alle merken hier wat schimmig over.

2 likes

Hij velt volgens mij inderdaad een waardeoordeel: over de regels, niet over het opschrijven ervan. @Chlorophyl is een lieverd hoor. Maar misschien begrijp ik het verkeerd, dan komt hij mij later vast wel terugfluiten. :hugs:

1 like

Natuurlijk is het een lieverd! :wink::+1:

2 likes

Nee hoor, dat zal wel meevallen. Lijkt mij een heel aardige man @Chlorophyl :slightly_smiling_face:

Mijn likes zijn helaas op, dus ik doe het zo: :+1::+1::+1:

1 like

ik gok dat de Zwitserse ambassade in China heel groot is :roll_eyes:

3 likes

Dat zou zomaar kunnen … :smiley:

2 likes

Jullie hadden het weer helemaal bij het rechte eind. Mijn mobiel nodigt niet uit tot het typen van lange reacties dus ik kwam nogal kort door de bocht. Bericht naar zelf: OK, boomer!

Ook hier hebben jullie volkomen gelijk! :blush:

4 likes

Zo heb ik eens gehoord dat bijna alle onderdelen van een Grand Seiko horloge uit Zwitserland komen. Ze maken alleen de wijzers zelf en die vertegenwoordigen 60% van de waarde van het totale horloge. En dan mogen ze er toch Made in Japan op zetten. Toch wel apart. :upside_down_face:

4 likes

Begrijpelijk. Heeft iemand deze foto al nog niet gezien?

4 likes

Hahaha… je bent onbetaalbaar! :smiley: Mijn likes zijn op voor vandaag, dus zo dan maar: :+1::+1::+1:

2 likes

Toch mooi hoe een markt zo beschermd wordt. Ik denk dat menig vakbondslid er een natte droom van krijgt.

Swiss Made betekend iig dat het horloge in Zwitserland in elkaar geschroefd wordt. “made” dat is Engels voor “gemaakt” waarom zou dat iets over de onderdelen leveranciers zeggen?

Dus het moet zijn Assembled in Switzerland.
Made is maken toch?

1 like

Ieder model met “swiss made” zal ook bedacht en ontwikkeld zijn vanaf een Zwitserse tekentafel.

1 like

Is dat echt zo?

Net als Apple, ‘designed in Californië’. :thinking:

3 likes

Nee. De regels staan hierboven en @anon34385602HFH heeft ze verkort weergegeven. Even lezen.

PS Het linkje naar de ‘Federation of the Swiss Watch Industry (FH)’ werkt niet helemaal lekker, loopt af en toe vast. Swiss made? :wink:

1 like

Op hun producten kan je iig geen “california made” toepassen :wink:

2 likes

Een Zwitsers horlogehuis, dat geen R&D tak in Zwitserland heeft??

Overigens kan je niet zomaar de kvk in Zwitserland binnenwandelen en je aanmelden als horlogeproducent. Het FHS criterium mag licht klinken, effectueren ervan is een stuk lastiger.

3 likes

Bij voorbaat excuses voor de off topic. Het is zijdelings on-topic omdat ik een toekomst voorzie waarin bepaalde productie niet meer in China belegd wordt als het systeem daar niet verandert.

Dat maakt “Swiss Made” niet inherent meer Zwitsers, maar ik heb kanttekeningen bij China.

Ik raad je aan om de aflevering van Lubach over AliExpress even te bekijken. Dat is de grappigste manier om een paar problemen op het netvlies te krijgen.

Overigens doe ik al jaren lacherig over Duitse kwaliteit, het is niet voor des keizers baard dat ik een Nederlandse oven (Atag), Zweedse, Japanse en Franse auto’s (Saab, Renault, Citroen) met daarin soms ook Italiaanse diesel motoren (m’n Saab had een Alfa common rail diesel) en Japanse of Britse motorfietsen preferer (Triumph, Kawasaki, stiekem zou ik ook best een Yamaha Tenere en Honda CRF 250 willen hebben).

Maar goed, Chinezen. Voor een communistisch land zijn ze bizar wars van enige vorm van regulering, dus de kwaliteit van reut uit China is in potentie drie keer ruk. Dat wil niet zeggen dat ze het niet beter kunnen, maar ze doen het gewoon niet.

Tel daarbij op het feit dat regulering in China erop uit is om het systeem te beschermen, en niet de burger die in dat systeem moet leven, en je komt uit bij een houding die op termijn niet bijster houdbaar gaat zijn.

Ik voorzie dat China problemen gaat krijgen. Los van het feit dat ze niet meer de goedkoopste zijn, waardoor bepaalde branches toch uitwijken naar andere landen, lijkt het er op alsof de planmakers de onwaarheid niet schuwen om eigen succes te veinzen.

Als je daarbij optelt dat de Gini index in China weer omhoog kruipt… Sja.

Bedenk bij het bekijken van die grafiek dat 49 naar 44 wel een daling is, maar altijd nog een straffe 15 punten boven de onze ligt.

https://tradingeconomics.com/netherlands/gini-index-wb-data.html

En het is ook al lang bekend dat landen met een zeer grote inkomens- en vermogensongelijkheid moeite hebben om duurzame economishe groei te realiseren, die stevenen vaak af op een boom-and-bust model.

3 likes