Wat is Swiss made?

Ik dacht dat swiss made betekende dat alles daar gemaakt en geplaatst is. Maar niks is minder waar. Denk dat er hier veel met een zo goed als half Chinees horloge rond lopen waar swiss made op staat.

https://www.janmaes.be/nieuws-acties/swiss-made-wat-is-dat

4 likes

60% van de waarde van de onderdelen

Dan kunnen 90% of meer van de onderdelen Chinees zijn ! :joy:
Wat een klucht dit

2 likes

Ach joh. De Chinezen zijn het Westen lang en breed aan het inhalen. Over 50 jaar wordt er lacherig gedaan over Duitse kwaliteit. Het economisch zwaartepunt is allang aan het verschuiven, terug naar het Verre Oosten. Geniet ervan zolang het duurt.

2 likes

Dat is allang gebeurd !

Vind het geen probleem verder.
Vermakelijk is natuurlijk de aversie bij sommigen tegen alles wat niet Zwitsers is. :joy:

5 likes

Wellicht leuke aanvullimg op dit topic, wat statements van Traska watches (harstikke leuke horloges btw).
https://www.traskawatch.com/news/2018/12/11/made-in-china-and-proud-of-it

5 likes

Ik heb geen idee wie Jan Maes is, maar hij presenteert het natuurlijk op hoofdlijnen. Voor alle geĂŻnteresseerden zijn hier de officiĂ«le regels voor het gebruik van het predikaat ‘swiss’ te vinden:

https://www.fhs.swiss/eng/homepage.html

Om precies te zijn, dit zijn alle regeltjes en definities: Klik. Lekker leesvoer voor deze druilerige zondag 
 :sunglasses:

2 likes

Hoeveel chinese bedrijven zijn er waarvan wereldwijd producten worden verkocht? Valt nog wel mee hoor. Wat telefoontjes, computers en tv’s. Een hoop is made in china maar niet ontworpen daar. :wink:

1 like

Dat is zeer correct.:+1: :slightly_smiling_face: Voor de examens die ik heb gedaan voor certificering bij de FHH (Fondation de la Haute Horlogerie) hadden ze in het studiemateriaal zo geformuleerd. Kort en krachtig:

"SWISS MADE

Swiss Made has two objectives: protecting Swiss watchmaking know-how and skills and fighting forgeries.

A movement is Swiss if: It is assembled in Switzerland It is inspected by the manufacturer in Switzerland Its production is Swiss for a minimum of 60% of its value

A watch benefits from the Swiss Made label if: The movement is Swiss (and satisfies the previous conditions) The movement is cased up in Switzerland The final check by the manufacturer is done in Switzerland"

:slightly_smiling_face:

9 likes

Swiss Made = wassen neus

3 likes

Dus met staal uit Zwitserse mijnen, en zo alles in de hele productieketen 100% uit Zwitserland? Met assemblage en QC, zie ik nog meerwaarde als dit is sommige landen wel of niet wordt gedaan. Waar de ruwe onderdelen van de fabrieksband afrollen zal me een zorg zijn eigenlijk.

2 likes

Swiss made is het enigste wat telt, er MOET Swiss made op staan want anders is het bagger en nep en een mode plak merk. Afblijven dus.

Swiss made, what else??

8 likes

Het gaat niet alleen om de ruwe onderdelen. Wat is het duurste van een uurwerk? De balans? Dus als bij een uurwerk van 100,- de balans een waarde vertegenwoordigt van 60,- mogen alle andere onderdelen uit China komen. Zolang het in CH in elkaar gezet is, is het Swiss Made.

Zo lees ik het. :man_shrugging:

2 likes

Volgens mij is het zo ook. Ook vraag ik me af wat de controle is op de “prijzen” van onderdelen. Als een fabrikant stelt dat de door hun gemaakte schroefjes 100eu waard zijn, wat let ze om dat te doen?

1 like

Dat staat er toch niet ?

Er staat alles gemaakt en geplaatst. Alles is een aardig inclusief begrip, dus zo kan het gelezen worden :stuck_out_tongue_winking_eye:.

1 like

Dank voor dit statement :slightly_smiling_face: U doet het naar mij toe, dus vandaar even een reactie. Ik begreep dat de TS bedoelde te vragen of er officiĂ«le regels voor het gebruik van het label “Swiss Made” bestonden en wat die regels dan waren. Die regels zijn er en in officiĂ«le horloge examens krijg je er vragen over. Die regels heb ik dus even voor hem opgeschreven.

Uw statement heeft volgens mij een waardeoordeel en is een meer filosofische discussie. Misschien had ik het verkeerd begrepen; loop nog niet zo lang mee hier. :wink:

5 likes

Ik denk dat als je vintage horloges koopt gewoon wel echt Swiss made in handen hebt, nu is het dus gewoon radje toe, kasten van squale die uit china komen en dan een eta er in knallen in zwitserland en je hebt een swiss made horloge.

3 likes

Heb ik nog nooit op een horloge zien staan :sunglasses:

4 likes

Gelukkig. Was al ff bang.:laughing:

1 like

Grondstoffen kunnen dan toch nog uit een ander land komen hĂš :sunglasses:

1 like