Wat is verstandiger, dicht of open?

Met meerdere duikers in de collectie met allemaal een schroefkroon komt het vrij regelmatig voor dat een kroon vaak moet worden los en vast gedraaid, tijdens het gelijkzetten van het horloge. Zeker als je een klok soms maar een dag draagt en dan een week later pas weer.

Nu heb ik weleens gelezen over het “gaar” worden van de schroefstift waar de kroon op gedraaid wordt. Dus de laatse tijd laat ik de kroon nog weleens “los” staan om de schroefdraad te sparen.

Ik snap dat de kroon dan minder stabiel is en zeker niet waterdicht, maar echt duiken is er voor mij toch niet bij, op het gebruikelijke “desk-diven” na dan.

Maar hoe zit het verder met stof ed wat misschien in het uurwerk kan dringen etc?

Om kort te gaan: Wat is verstandiger? Toch de kroon regelmatig dicht draaien met als risico dat de schroefdraad een keer “op” is of open laten staan om de schroefdraad te sparen in de wetenschap dat je toch niet gaat zwemmen/duiken, maar met het risico dat er vuil in het uurwerk komt.

Wat is jullie mening en/of ervaring?

Hans

Nou gewoon dicht, daar is dat schoefdraad voor, hoeveel heb je er al stuk gedraaid?

Waarschijnlijk geen 1, dus …

Wanneer hij alleen in de vitrine ligt zou ik zeggen open, maar bij regelmatig gebruik zeker dicht.
Het zou je maar gebeuren dat je het vergeet er water in komt, dit geintje lijkt me stukken duurder dan alleen het vervangen van de schroefdraad.
Mijn Breitling draai ik al 10 jaar wekelijks (voorzichtig) open en dicht en tot op heden geen problemen gehad.

Grt. René

Inderdaad, dichtdraaien, kalm en zonder kracht, dan kan er niets met het schroefdraad gebeuren.
grt
Peter

Het dichtdraaien van de kroon maakt het horloge niet waterdicht.
De rubberen afdichtingen in de kroon wel.

ik draai hem ook altijd dicht , niet te strak !
vind het met uitgetrokken kroon niks, zou altijd bang zijn dat ik dan precies de kroon stoot :wink:

floris Schreef:

Nou gewoon dicht, daar is dat schoefdraad voor,
hoeveel heb je er al stuk gedraaid?

Waarschijnlijk geen 1, dus …

Dat lijkt me een duidelijke.

Veel Oysters cases waren handopgewonden uurwerken met een gangreserve 30 tot 45 uur. Gemaakt om iedere dag opgewonden te worden en serviceinterval van 3 tot 5 jaar.
Gewoon netjes mee omgaan en niet kapot draaien.

Jack

Duidelijk!

Dank voor de input

Hans

Gewoon een draaidoos kopen, heb je dat hele probleem van het gelijk zetten niet …

Paul.

Paul Jenner Schreef:

Gewoon een draaidoos kopen, heb je dat hele
probleem van het gelijk zetten niet …

Paul.

Want die draaidoos zet de horloges bij. Knap zeg, heb je een linkje daarna?

Ik draai de kroon meestal los als ik de horloges een tijdje niet draag, in de hoop dat de o-ring dan weer wat “bijkomt”.
Als ik het horloge draag, gaat de kroon altijd dicht, om het binnendringen van water, stof en krom gaan door stoten o.i.d. te voorkomen.
Dat is dus wat mij het verstandigst lijkt :slight_smile: