Wat kan een automaat hebben?

Lang geleden (8 jaar inmiddels!) kocht ik een Seiko white knight. In het begin liep deze vrijwel perfect; de afwijking lag heel dicht bij de 0. Toen ben ik ermee op vakantie geweest, waar ik onder andere heb gemountainbiked, met het horloge om. Daarna begon hij een grotere afwijking te krijgen. Op een gegeven moment ben ik ermee naar een horlogemaker geweest. Toen ik hem terugkreeg was het in eerste instantie goed, maar al heel snel liep de afwijking behoorlijk op. Ik schat dat hij nu per dag een minuut tekort komt.

Ik kan dit horloge nog een kans geven door er een nieuw uurwerk in te laten zetten. Maar ik vraag me af: wat kan wel en niet met een automatisch horloge? Mountainbiken is dan misschien te extreem, maar het zijn toch niet hele tere apparaten? Als dat wel zo is, ga ik liever voor een quartz horloge. Ik denk even heel praktisch: het ding mag er mooi uitzien, maar het moet ook de tijd aangeven. Doet hij dat niet goed, dan maakt het niet zoveel uit hoe hij eruit ziet, want dan zal ik hem toch niet dragen.

2 likes

Het verschilt per uurwerk. Ik ben niet bekend met het uurwerk in je Seiko. Over het algemeen kan een automaat best wat hebben, maar het blijft een mechanisch horloge met kleine onderdeeltjes. Mountainbiken moet in de regel ook kunnen. Ik draag vooral Rolex en doe er praktisch alles mee (al heb ik gewoon een kantoorbaan en doe ik geen extreme sporten; draag ze wel gewoon tijdens uitgaan, vakanties, etc.). Ik houd er in die zin ook geen rekening mee en heb nog nooit problemen gehad met m’n automaten.

Alles.

Tenminste, in mijn optiek moet elk horloge alles kunnen hebben wat hoort bij mijn dagelijkse activiteiten. Anders is het niet geschikt als “daily beater”.

Ik heb dit in de praktijk getest met een Seiko 5. Hier op het Zweedse platteland heb ik daar alle mogelijkheden voor.

Dus ondermeer:

-hout zagen met de motorzaag
-datzelfde hout hakken met de kloofhamer
-weiland en bos bewerken met de bosmaaier
Dat alles gedurende vele uren (dagen…)

Maar ook activiteiten in mijn vrije tijd moet hij aankunnen, vnl zwemmen en motorrijden (4 cylinder met hoogfrequente trillingen en dikke 1 cylinder “stamper”)

Resultaat: geen centje pijn. Zoals verwacht. Zoals het hoort.

4 likes

Heb wel eens gelezen dat bijvoorbeeld golfen een grote impact kan hebben op een automaat.
Bij mij is een keertje boren met een betonboor verkeerd gegaan. Maar dat was ook wel een cheapass Chinese automaat.
Verder hou ik er niet veel rekening mee. Met boren dus wel. Ik boor gewoon niet meer! :wink:

1 like

Je heb in je horloge een standard en meest gebruikte Seiko uurwerk 7S26 :thumbsup:
Seiko’s in algemeen kunnen heel wat hebben :scream:, maar het is ook belangrijk waar ze voor gemaakt zijn.
Een duikers horloge is gemaakt voor extreme omstandigheden, en zou een Mountainbiken :bike: tocht moet ie kunnen hebben.
Ik heb een zware vermoeden dat je horlogemaker niet een volledige servicebuurt heb gegeven :confused:

Groeten Iwan :motorcycle: