Ik betrap mijzelf er vaak op dat ik vaak bij klusjes waar ook maar enige trilling en impact bij komt kijken ik mijn mechnische horloges af doe (even afgezien van eventuele beschadigingen die je kan veroorzaken).
Maar wat kan een mechnisch uurwerk nou eigenlijk hebben: spijker in muur slaan, gaatje boren met klopboor,18 holes lopen, ofwel hoever kan je ermee gaan en waar ligt bij jullie de grens met hem “toch maar even af doen”.
Na de zoveelste bovenhandse stuiter op de rand van het zwembad ipv erin loopt ie nog steeds als een zonnetje. Alleen de lume begint nu af te brokkelen en er is een stukje aluminium losgekomen van de chapterring dat er nu onderuit komt
Wat de schade aan het uurwerk is zien we wel een keertje bij een service. Voorlopig wijkt ie nauwelijks af.
Ik heb een Sovjet militair horloge uit 1944. Zit een uurwerk in dat met oude overgenomen machines van de Dueber Hampden fabriek is gemaakt. Geen schok protectie en gesmeerd met tractorvet o.i.d. Als iemand daarmee Berlijn in puin kon schieten dan denk ik dat onze horloges met schok protectie wel wat kunnen hebben.
Over mechanische Russische horloges gesproken.
Met deze Vostok duiker, 70 euro nieuw prijs, naar Italië gereden en terug op een Kawasaki 2 cylinder Er6f. Die motoren hebben van die gemene fijne trillingen in de polsen bij bepaalde toeren.
Tijdens dezelfde vakantie, avondje doorgezakt met de hotel eigenaar, en na afloop terug op de kamer viel de brave Amphibia op de Italiaanse tegevloer.
Balen maar nooit een probleem met het horloge gehad.
Toch ben ik voorzichtig met mijn duurdere horloges. Die doe ik zeker af bij klussen of sporten.
Ik heb tijdens m’n stage in de kustvaart jaren geleden op een bulk carrier gewerkt. Ik moest toen altijd de keggen van de luiken vast en los slaan met een grote voorhamer… ik droeg hierbij altijd een Seiko 5 ( nieuw gekocht )
Die stopte na een paar keer dit klusje doen toch echt met lopen.
Na een paar tikken deed die het weer, maar het zal echt niet goed zijn.
Daarentegen heb ik een zus met een Rolex, die doet daar alles mee. Mountainbiken, golfen, de hele mikmak, het horloge gaat nooit van haar pols, en loopt nog perfect.
Die van mij is 2 X op de tegelvloer gestuitert.
Alleen het losse uurwerk dan. Tijdens het modden liet ik hem 2x achter elkaar stuiteren
Uiteraard niets aan het handje.
Zal een beetje aan het merk/type liggen hoe degelijk het gebouwd is. Heeft het uurwerk een beschermening bijv in de vorm van een cage of bumper, zit het uurwerk redelijk losjes in de kast of superstrak, zitten de wijzers super strak op de asjes of met een minuscule tolerantie, etc
Een bekende van mij is sloper en heeft elke dag zijn Seadweller om tijdens het werk. Vraag mij niet waarom.
Dat ding ziet er niet uit en bij de AD is hij ondertussen een soort van verhaal bij de koffie geworden, hij werkt er al minimaal 5-6 jaar mee: niks aan de hand.
Ikzelf ga gerust ‘mountain biken’ met een mechanisch horloge om. Nooit problemen ondervonden (Panerai 112).
Ik draag nooit een automaat als ik op m’n Harley rijd, ivm trilllllllingen…. Ik denk dat ik te voorzichtig ben maar heb geleerd bij twijfel niet in te halen
Dat is wel even wat anders dan een Kawa inderdaad. Een paar jaar geleden een proefritje gemaakt op een nieuwe 1400. Trillingen vielen mij erg mee. ( tot 80 km/u) En heeeel soepel.
Moderne horloges hebben allemaal shock protection, dus die kunnen best wat hebben. Oude vintage horloges hebben dat niet, dus die zullen eerder last hebben van klappen.
Nasa heeft de Speedmaster getest op schokken (40g) en versnelling (7g). Dat ging goed. De Rolex was in de warmtetest al gesneuveld, dus die was niet getest.
Wat trillingen betreft zal het dus meestal wel goed gaan.
Laten vallen heeft nog een ander aspect, de hoek van de landing. Als het uurwerk onder een beroerde hoek terechtkomt kan er toch bv een asje breken dat onder een andere hoek wel heel was gebleven.
Wat golf betreft loopt een automaat het meeste risico omdat het opwindmechaniek een zwieper krijgt. Verder zou dat met een sporthorloge gewoon moeten kunnen. Wel zijn ze meestal zwaarder en dat verandert ook de mechanica van je swing
“Ben je ooit in de ruimte geweest? Deze 13 Fortis watches onlangs… “
Fortis heeft afgelopen november 13 horloges getest in de ruimte. 13G werd gemeten. De Fortis Stratoliners aan boord hebben het allemaal goed doorstaan. Zie de documentaire op YouTube: