Wat kan je herkennen en wat is er niet na te maken?

Even een vraag aan de kenners. Er zijn verschillende kwaliteiten nep horloges/imitatie te krijgen. Zo ook waarschijnlijk hele goede. Zijn deze in alle materialen leverbaar of hebben de vervalsers een voorkeur? Lijkt me dat een 18K gouden horloge minder makkelijk goed na te maken valt dan een metalen versie. Moet je dan bij een metalen horloge beter opletten?? Zijn er materialen die nauwelijks nagemaakt worden (titanium of zo)?

Ik heb al een aantal keer gelezen op het forum dat er verdachte foto’s van horloges zijn of op kenmerken verdachte horloges. Wat zijn dan veel voorkomende tekortkomingen in het materiaal wat gebruikt word in de vervalsing en wat zijn daar de kenmerken van?

Mogelijk dat ze cheap ass lume gebruiken
of dat je zowiezo eerst het uurwerk moet openen.

Hoezo wil je dit weten dan? Wil je een replica gaan aanschaffen? Of denk je er eentje te bezitten, terwijl je dacht dat hij echt was.

@Raider87 nee, juist het tegenovergestelde. Ik oriƫnteer me volledig online op horloges en loop niet van juwelier naar juwelier. Ik wil juist geen nepper kopen of nog erger het idee dat het horloge echt is en dan toch een nepper om de pols te hebben.

Paar jaar geleden kon ik vrij snel en met grote zekerheid aangeven of bepaalde klokken echt of nep waren.
Nu…brand ik mijn vingers niet meer aan want tis bijna niet meer te zien bij de top replica’s.

1 like

Tsja dat zou zuur zijn, maar bij de duurdere horloges zit er toch een certificaat bij etc ?

Een certificaat lijkt mij makkelijker na te maken dan een horloge.

5 likes

Bij de duurdere horloges zitten altijd officiƫle papieren bij.
Zonder deze papieren zou ik er nooit een online of 2e hands kopen.

1 like

Bij een Citizen van 100 Euri zit ook een boekje en certificaat hoor. :grin: Gewoon je gezonde verstand gebruiken niet te hebberig zijn op te mooie dealtjes, en letten op de reputatie van de aanbieder zijn volgens mij belangrijker.

1 like

De beste namaak zijn een soort van frankenwatches. Echte case, maar met een verkeerde (al dan niet ā€˜echt’) binnenwerk van een ander horloge. Heel moeilijk te herkennen en daarmee gaan zelfs de kenners af en toe de boot mee in. Komt pas aan het licht bij een servicebeurt bij de fabrikant.

1 like

De Breitling B1 is bij mijn weten nog nooit (deftig) nagemaakt…

1 like

Heel simpel…bij twijfel motorkap open…Uurwerken van grote merken worden (nog) niet perfect nagemaakt en elke zelfbewuste horlogier kan dat makkelijk zien.

Bij kasten en wijzerplaten wordt dit al wat lastiger.

dubbel gepost

Ik snap nooit zo goed waarom je een horloge zou willen hebben waarvan je zelf niet eens kunt bepalen of hij origineel of nep is. Je behoorlijk (soms extreem) in de materie verdiepen is dan wel nodig, maar dat vind ik juist interessant.

2 likes

@jonathan zo daar had ik dus nog niet zo snel aangedacht. Dat is een linke manier. Je kan het soms makkelijk herkennen maar dus som ook nagenoeg niet.

zoek maar eens in mijn posts met wat ik voorhad met een nep IWC en een gereputeerd juwelier ye antwerpen. Krijg je meteen een antwoord op je vraag

Je ontkomt er tegenwoordig bijna niet meer aan om een halve expert te worden als het gaat om het aanschaffen van tweedehands horloges. Er zijn inderdaad verschillende gradaties aan nep:

-Goedkope replica’s. Aan de buitenkant te herkennen aan afwerking van de kast, band, en het glas (bijv. mineraal tov safier, indien safier dan zichtbaar van andere kwaliteit). Aan de binnenkant te herkennen doordat een Chinees of Japans uurwerk is gebruikt, zoals een DG2813 of Miyota 8215. Overigens is op deze uurwerken zelf niet veel aan te merken. Vaak op de horloges ook niet echt (mits geen replica, natuurlijk); de populaire Parnis horloges zijn horloges die -gok ik- gewoon uit deze ā€˜fabrieken’ rollen, ene keer met Parnis erop, andere keer met Rolex, bijvoorbeeld.

-High end replica. Idem aan hierboven, maar betere kastafwerking (alhoewel de Zwitsers meester blijven in polijsten) en band, soms met ETA uurwerk maar meestal een Chinese kloon van Seagull of Peacock (zie overzicht hier). Indien ETA met juiste gravering, dan kom je natuurlijk al een stuk dichter bij het origineel, en dus moeilijker in te schatten wanneer het echt of nep is. Volgende weggever is de wijzerplaat, danwel de voorkant (bijv. kleine onvolkomenheden zoals printscherpte, lettertype, lume), danwel de achterkant (Zwitserse merken markeren hun wijzerplaten vaak, bijvoorbeeld Rolex als de wijzerplaat van Singer komt). Dit is niet zaligmakend: lees bijvoorbeeld dit interessante stuk over Rolex wijzerplaten er op na. Certificaten doen hier overigens niet zoveel, tenzij de fabrikant zelf een lijst bijhoud van serienummers en bijpassende horloges.

-Franken. Idem aan high end, maar met onderdelen die bij het originele model horen, of die er vanaf komen. Bijvoorbeeld: echte Rolex kast, echte wijzerplaat en wijzers, maar ETA uurwerk in plaats van Rolex uurwerk. Franken is misschien de lastigste categorie nep, want het is van alle tijden: veel Breitling modellen uit de jaren 70 zijn bijvoorbeeld ā€˜marriage’ horloges van NOS onderdelen en generieke Valjoux uurwerken. Daarmee zijn ze wel identiek (of bijna identiek, bijv. op de wijzers na) aan het model dat uit de Breitling fabriek kwam, maar als zodanig is het horloge zelf nooit uit de handen van de Breitling horlogemakers gekomen. Zelfde verhaal met de WatchCo Omega Seamasters. Vind ik zelf moeilijk om een scheidslijn voor te trekken, ieder voor zich hier, zo lang men de geschiedenis van het horloge maar vertelt. En je begrijpt, zelfs met goede wil raakt deze geschiedenis zoek als het horloge eenmaal een paar keer van eigenaar wisselt, wie weet dan nog of het echt of Franken is. Daarom, indien je geinteresseerd bent, de bekende fora er op na lezen: onthedash, rolexforums, breitlingsource etc.

Hopelijk heb je hier wat aan!

4 likes

Nog een leuke toevoeging van RolexPassionReport. Wat dien je aan te schaffen alvorens je een vintage Rolex koopt?

Buy yourself a geiger counter. It’s a must have to determine the radiation of tritium and radium!

Zo’n ding dus. Ze zullen blij met je zijn bij de juwelier :slight_smile:

Alles wat gemaakt kan worden, kan ook nagemaakt worden. Zo simpel is het helaas. De replicabouwers hebben geen probleem met staal, brons en titanium. De PAM 382 bijvoorbeeld, is behoorlijk goed nagemaakt.

Op toch een beetje antwoord te geven op je vraag; de subdial spacing is lastig. In sommige gevallen. Ik had een Ebel met 7750 uurwerk. Daar is ook een asian varian van, van dat uurwerk. Dan is de dial met correcte spacing van de chronograaf geen probleem. Een speedmaster echter, heeft door het inhouse uurwerk een afwijkende ā€œeigenā€ spacing. De replicafabrieken kunnen dus niet een standaard uurwerk van de plank pakken en daarmee de verhoudingen op de dial correct namaken. Dan moeten ze dus het inhouse uurwerk na gaan maken. En dat is naar mijn weten nooit gebeurd. Zal vast wel weer iets op verzonnen worden, of zijn, geen idee. In het verleden herkende je een replica GMT Master eenvoudig doordat deze een afwijkende ā€˜hand stack’ hadden. Dus de volgorde van de wijzers. Helaas hebben die etters dat ook weer opgelost.

Ik denk dat het grootste probleem de ā€˜Frankens’ zijn. De klassieke neppers op het strand in Turkije zijn niet zo gevaarlijk, daar licht je niet zomaar iemand mee op. De frankens hebben vaak wel het doel om bij verkoop door te gaan als echt. John Mayer is daar geloof ik een bekend slachtoffer van.

Kwam in het artikel van Singer dit horloge tegen.

Weet iemand een type nummer? Vind dit echt een heel mooi horloge!