Wat "klussen" jullie aan je horloge?

In het archief van het horlogeforum is veel te vinden over de techniek.( onderaan de forumlijst )
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,115330,phorum_session_v5=d8a930ce291c8a8d9c6a3365e7a7de3b
En alles over Seiko.
http://www.seikonaut.net/
Door er een beetje rond te neuzen gaat het sleutelen ook een stuk makkelijker.

Ik doe een beetje hetzelfde als diashock:

Als je de achterkant van een betrekkelijk nieuw horloge schroeft om te gaan reguleren, heb je dan voor de waterdichtheid nieuwe afdichtingen nodig als je hem weer gaat dichtschroeven ?

paul.

Paul Jenner Schreef:

Als je de achterkant van een betrekkelijk nieuw
horloge schroeft om te gaan reguleren, heb je dan
voor de waterdichtheid nieuwe afdichtingen nodig
als je hem weer gaat dichtschroeven ?

paul.

In principe niet, maar hangt helemaal af van de staat van de pakking zelf. Heeft ie een hele tijd onder een halogeen lamp in de vitrine gestaan? Hoeveel heeft de pakking te verduren gehad (sauna, zeep, etc.)? En is er schade onstaan bij het open/sluiten van de achterkant.

Prefentief kun je em vervangen, maar als ie geen heftige dingen meemaakt, kan ie met een goede inspectiebeurt, beetje invetten, goede montage daarna best een regenbuitje aan :+

Thanks Marnix.

Ik hoop dat ze daarna wel iets meer aankunnen dan een regenbuitje. Hoewel ik de oefening om een 7S26 loopwerk te reguleren natuurlijk kan beginnen met mijn Aviator, die is niet waterdicht.

(Misschien wel luchtdicht :slight_smile: :slight_smile: ?)

Paul.

Hoi,

Voor mij is het enkel de buitenkant bijhouden, en hooguit een batterijtje plaatsen.
Een bandje inkorten is geen punt, de rest laat ik met plezier aan de echte experts over…

Groet,

Nico.

Eigenlijk streef ik er naar om over een jaar alles zelf te kunnen. Daarom doe ik momenteel de avondcursus bij vakschool Schoonhoven, ik leer daar heel veel en het lukt bij mij best goed. Ik heb de opgedane kennis al bij een aantal oude horloges kunnen toepassen.
Voor mij is het jammer om mij te beperken tot de buitenkant van een horloge. Als je er oog voor hebt is de binnenkant veel mooier en om daarmee bezig te zijn is echt geweldig.
Mijn mening: verdiep je in het uurwerk, dat is veel interessanter dan bandjes wisselen :slight_smile: