Wat "klussen" jullie aan je horloge?

Vooralsnog is het bij mij gebleven bij het vervangen van een bandje en wat schoonmaak / oppoets werk. Maar ik vraag me af of er veel liefhebbers zijn die wat verder gaan, de kast open maken en dieper het horloge induiken. Ik heb er nog te weinig verstand van om me daar aan te wagen, maar vind het wel interessant. Lijkt me best mooi om een vergaan horloge op te knappen bijvoorbeeld.

Batterijtje en bandje vervangen of op maat maken lukt me nog wel.
Uurwerkje uit de kast halen wil ook nog wel als het glas er daarvoor
niet af hoeft maar dan heb je het ook wel gehad.

bandje vervangen, beetje poetsen de rest laat ik aan Ron Sonders uit leusden over

ik kom er niet aan, en de reden daarvoor is… alles wat ik aanraak gaat stuk:(

Prutsen met banden en sexyplexi polijsten, wanneer nodig een batterij vervangen. Voor andere defekten en afwijkingen, jaag ik naar m’n fijne adresje in Bredevoort (tu)

zoveel mogelijk…:slight_smile:

Bandje vervangen/ repareren, glaasje vervangen/poetsen, tandwieltjes/veertjes e.d. vervangen, losse contacten herstellen, wijzers goed zetten, oliën (met de juiste olie!) enz enz. Ik doe steeds meer en leer steeds meer :slight_smile:

Ik ben nu aan het kijken of ik een Omega F300 (esa 9162) stemvork uurwerk weer aan de gang krijg.

Bandjes vervangen/inkorten, oppoetsen en batterij vervangen.
Wil binnenkort toch iets meer gaan doen, zoals andere wijzers plaatsen.

Zo weinig mogelijk.

Is afhankelijk van het horloge, maar in de basis alles behalve het uurwerk zelf, dat laat ik liever aan de experts over :slight_smile:

Ik heb me voorgenomen om niet te gaan leren hoe je aan horloges moet knutselen. Modden laat ik doen.

Hoewel ik wel zou willen leren hoe je een automaatje qua snelheid bijregelt. Lijkt me erg onhandig om dat te laten doen. Ben echter bang dat de waterdichtheid eraan gaat …

Paul.

Bandjes wisselen, batterijtje wisselen, polijsten, brushen, afwijkingen in gang aanpassen, wijzers goedzetten, en verder zoveel mogelijk… op de goedkope klokjes!
De rest laat ik over aan de profs.

Ik ben erg geinteresseerd in de techniek van het uurwerk.Ik ben zoals velen begonnen met sloophorloges uit elkaar halen maar daarbij hield ik wel eens wat over. Dus met een medeforumlid een paar weken geleden een weekend horlogeseminar net over de grens in Duitsland gedaan waarbij we een ETA 2824 automaat tot op het “bot” uit elkaar hebben gehaald…tja, dat was even zweten maar wel waanzinnig veel geleerd. Kan het iedereen aanbevelen. Een review hiervan volgt binnenkort.
Dus nu probeer ik alles van schoonmaak tot afregeling zelf te doen.

Vanalles, er gaat veel goed maar het liep ook al eens vreselijk mis :smiley:

Hier met Ronno aan het kloemelen met een faded 6309 inlay die niet wilde blijven zitten;

Inlays verwisselen;

Bandjes omzetten;

En toen kwam de dag dat ik dacht ook wel een #39 te kunnen plaatsen op m’n sub voor een extreme sexy plexi look;

Bij het terugplaatsen van de spanring barstte de plexi (zoek op tropic 39 maar eens naar de prijs :slight_smile: )…

En nu Glenn z’n Tudor in orde maken voor verzending. Na het polijsten (door Scorpione) wilde ik zelf het uurwerk terug plaatsen. Even te wild geduwd op het palletje om de kroon klem te zetten… En hop… toen kon het ding naar Ferrie :smiley:

Heeft Glenn geluk gehad want als je zoiets flikt moet het uurwerk voor 1/3 uit elkaar, toen maar meteen voor full service gekozen.

Leuk topic (tu) Hopelijk is iedereen eerlijk :smiley:

gr. Roel

Lekker beetje experimenteren met goedkope horloges zoals deze MQJ. Glaasje/wijzerplaat/wijzers.

Mijn knuisten zijn te lomp en groot voor het fijne werk, dus ik laat anderen maar knutselen aan mijn horloges. Een peetje oppoetsen en daar blijft het voor mij bij. Misschien ooit…ga ik eens een cursus doen.

Een goede poetsbeurt en batterijtje vervangen daarmee houdt het wel op :slight_smile:

Oh en ik ben sinds kort wat aan het experimenteren met zelf banden maken, maar dat valt natuurlijk niet onder knutselen aan het horloge zelf.

Af en toe wordt er een loop-sloop Seiko aangeschaft waarvan het uurwerkje gedemonteerd en gereinigd moet worden.
Helaas zijn mijn handen ook veel te groot en grof voor dit werk, maar met wat geduld gaat het wel.
De horloges hoeven van mij niet in nieuwstaat te worden, ik ben al snel tevreden.
Vaak zijn de aanschafprijzen zo’n 18 tot 22 euro, ( de 6309-7040 is tweemaal duurder )
Als er onderdelen vernieuwd moet worden zijn dat altijd niet orginele onderdelen en onderdelen uit sloopuurwerken.
Hier drie voorbeelden en het eindresultaat.

Het linkse horloge gebruik ik nu al twee maanden dagelijks.

complimenten, das toch leuk om te doen…en een mooi resultaat…(tu)

Dat lijkt me toch wel mooi om een keer te doen. Maar waar begin je… Zomaar op goed geluk alles uit elkaar halen zal ook geen zoden aan de dijk zetten.