Kijk, zo wordt het nog wat duidelijker hoe het met / voor de “hobby” matige dienstverlenende HF leden zou kunnen werken qua B.T.W…
Bedankt voor dit antwoord en zinvolle aanvulling.
Kijk, zo wordt het nog wat duidelijker hoe het met / voor de “hobby” matige dienstverlenende HF leden zou kunnen werken qua B.T.W…
Bedankt voor dit antwoord en zinvolle aanvulling.
Ben geen fiscaal jurist of accountant. Er zullen vast leden zijn die dit beter weten maar zo werk het grofweg.
En ik betaal heel graag waar voor mijn geld, dus ook BTW als dat moet worden afgedragen.
Ben gewoon heel blij dat hier zoveel liefde is voor het vak, de uurwerken, de waardering ook voor minder prestigieuze horloges, de kennis en het pure ambachtelijke vakmanschap. Dan ben ik heel blij dat ik een onderdeel van deze gemeenschap mag uitmaken, ook al heb ik er zelf weinig verstand van en kan ik afentoe onbeholpen uit de hoek komen.
Ik geniet, leer en groei in mijn hobby en het wordt maar niet minder.
Ben ook altijd wel goed geholpen. Nadat mijn laatste horlogemaker ermee stopte ben ik zelf aan de gang gegaan. Het gaat me redelijk goed af met alle ‘standaard’ uurwerken.
De specialere uurwerken laat ik nog steeds doen en het meeste gaat terug naar de fabrikant met uitzondering van Omega (Dat deed ik daarvoor ook al).
Bedankt voor de indicatie; duidelijker kan niet.
Nee, ik woon in Utrecht en rijdt altijd naar Bredevoort. Die kosten komen er dan bovenop. Waarom zover rijden? Omdat Ubels onverzekerd verstuurd. Als het weg is, wat dan?
Ik vind dit wel wonderlijk. Ik snap dat een chrono meer werk is, maar 3 a 3.5 keer zoveel als een time only?
Vragen of hij wel verzekerd wil verzenden?
Die € 70,- [ excl. BTW ] kan er gewoon niet uit voor een professionele horlogemaker. Een eenvoudige handwinder schoonmaken inclusief het reinigen van de kast en band met een paar pakkingen is zeker 2 uur werk [ afgezien van het maken van een prijsopgave en een praatje met de klant bij het afgeven en ophalen ] Een veer vervang je meestal en wat te denken van schoonmaak baden > na 12 reinigingen worden ze vervangen!
Een beetje chrono is ongeveer 2,5 tot 3x de tijd van een handwinder. Reken alleen het netjes de- en monteren van de wijzers al eens en natuurlijk alles keurig stofvrij monteren.
Maar bij een 7750 uurwerk vervang ik meestal de veerton compleet + wisselaar met palveertje + kogellager, het risico en werk die een gebroken veer opleveren wegen niet op tegen de kosten en als je garantie geeft [ 2 jaar bij de meeste merken ] dan wil ik niet met samen geknepen billen het horloge afgeven
De Airking van mijn zus maakte na 10 jaar nogal een raar geluid bij het schudden …
Uurwerk had in die 10 jaar intensief gebruik de nodige “gebruiksporen” opgelopen dus was het tijd voor een service.
Na wat zoekwerk ben ik bij Erik Diels in Ekeren (B) terechtgekomen.
Het uurwerk binnengebracht en een weekje later telefonische offerte ontvangen.
De veer en nog een ander onderdeel moesten vervangen worden.
De herstelling inclusief service en in nieuwstaat brengen van kast en band konden uitgevoerd worden voor 385 €
Nu 6 weken later mag ik het uurwerk ophalen en ik maak er deze week de nodige foto’s van.
Voor 385? Dat is vrijwel onmogelijk met originele onderdelen van Rolex. Want een originele Rolex veer kost iets van 70 euro. Dan zou zijn starttarief zonder alle onderdelen erg laag moeten liggen.
De horlogemaker waar ik geen ga heeft een starttarief van 210 euro. Dit is exclusief onderdelen en vind ik een schappelijk bedrag voor de uren die er in gaan.
Erik is ex Rolex medewerker en weet volgens mij wel wat hij aan het doen is.
Ow wacht, 2 onderdelen maar vervangen?
Dan kan dit prima ja.
Verkeerd gelezen, excuus
Tel zo wie zo al 4 pakkingen die vervangen dienen te worden bij een Airking. Bij een versleten rotor-as komt er naast de as ook een nieuw fixatie schuitje in en vaak ook een of twee lagerstenen. Dan nog de veer en zit op veel meer onderdelen dan 2!
Ook al hoeft een ‘kleine ondernemer’ geen btw af te dragen, dan nog zal hij deze wel in rekening moeten brengen aan particuliere klanten. De weekend-horlogemaker heeft dus wel een persoonlijk voordeel: die 1345 euro aan ontvangen btw mag hij in eigen zak steken.
Huh? Van wie moet dat? Je draagt het als kleine ondernemer niet af, maar “moet” het wel in rekening brengen? Komt op mij vreemd over. Ik denk ook dat die kleine ondernemers dat niet doen.
Als je niet hoeft af te dragen, wie kan je dan verplichten het wel in rekening te brengen?
Je moet altijd btw in rekening brengen. Als je dan na voorbelasting nog maar heel weinig btw hoeft af te dragen aan het eind van het jaar, dan zegt de belastingdienst, weetje wat, hou maar.
Ah, helder. Ik snap ‘m.
Wel bijzonder dat je een klant BTW moet laten betalen en dat je dat dan in je eigen zak zou mogen steken.
Klinkt niet als iets wat de belastingdienst je zou gunnen.
Daarnaast ook niet echt eerlijk naar je klant toe.
Bij ons is het andersom. Wij verkopen gebruikte auto onderdelen onder de “marge regeling” dus zonder btw. Maar moeten over de winstmarge wel btw afdragen aan de belastingdienst.
En ben je afhankelijk van die inkomsten? Of is het voor er bij? Dat bepaald de prijs natuurlijk ook
Maar dan tel ik dat niet als een professional. Je omzet is zo laag dat dit niet serieus te nemen is. Voor een degelijk horloge ga ik echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Kan niet. Hij heeft een standaard koerier. Zou Ubels via een andere koerier verzekerd versturen, dan betaal je daar ook voor. Met alle kosten die ik heb, zou er heen rijden goedkoper zijn.