Hoi collega’s verzamelaars, een aantal jaren geleden ben ik begonnen met het verzamelen van vintage horloges, en kosten mij de servicebeurtjes van simpele eta uurwerken uit de jaren 60 en 70, ongeveer €100. 2 Jaar later was de prijs €150 en sinds kort is het €200 geworden. Ik ga zelf altijd naar Ubels. In de service zitten ook de onderdelen die standaard vervangen worden, voor de niet standaard onderdelen moet ik extra betalen.
1x een offerte aangevraagd bij die Ubels, dat bedrag was belachelijk. En zomaar standaard onderdelen vervangen vind ik al helemaal onzin.
Gewoon service en wat stuk is vervangen. Net als bij een auto. Waar ik het laat doen varieert het van 50-75 voor een standaard Seiko automaat tot ruim 200 voor een chrono. Zonder extra onderdelen.
Mijn ervaring is dat goede horlogemakers het zeer druk hebben en een servicebeurtje echt wel de nodige tijd kost. Als je dat vertaalt naar een enigszins acceptabel uurtarief van een vakman en ook nog een veer en wat ander ingesleten spul laat vervangen, dan loopt het snel op.
Een leuke vintage Pontiac is dan al snel “Total Loss” bij een servicebeurt…
Niettemin zeer goede ervaringen met @PeterLC en ook met @Hub_Hannemann . Super aardige vakmensen en goed zaken kunnen doen.
Als ik daaruit af mag leiden dat je in de Achterhoek woont dan kun je ook terecht bij Henk Buiter in Zelhem.
Zeer kundig, je krijgt garantie op alles wat ie doet en hij is duidelijk. Je moet daar tegen kunnen
Ik heb een deel van de servicekaart geselecteerd en als bijlage geplaatst.
MAAR CHECK VOORAF TELEFONISCH OF TER PLEKKE OMDAT IK NIET WEET TOT WANNEER DIT GELDIG IS.
Edit:
geen familie of connecties met Henk.
Ik woon in Halle, en prijs mij gelukkig met een vakman in de omgeving die geen schreeuwend hoog uurtarief heeft, of een winkel die zo groot is dat dat resulteert in hoge prijzen
Jemig. Niet zo gek dat veel ZZP’ers op bijstandsniveau zitten… …mensen accepteren gewoon niet dat een volledige service echt een aantal uren werk is, als alles meezit. Vooropgesteld dat er geen “shortcuts” gemaakt worden, en dat doen er helaas velen…
Shortcut: Hele uurwerk ongedemonteerd in de schoonmaak, spoelen, drogen, en opnieuw smeren. Scheelt uren. Werkt voor geen meter.
Klopt!
Hub zei dat hij erg druk was maar toch had ik hem dezelfde week nog terug. Hij had een stukje aan de hevel van de chrono ge(micro)weld !
USB van Blanche Watches erbij met een zee van foto’s en toelichting. Redelijke factuur die zonder morren direct door EMG aan mij werd voldaan. In 1 woord: TOP !
Da’s nou net echt een k*tuurwerk (niet qua functioneren!) wat je noemt - serieus. Werkt niet fijn. Ik stel tegenwoordig meestal uurwerk-vervanging voor bij een SKX.
Een Seiko automaat is net zoveel werk als een ETA ( mits alles uit elkaar gaat ). Wanneer een automatisch horloge voor 100 euro full service krijgt gaat er iets mis. Je horloge gaat niet uit elkaar en slijtage zal blijven zitten.
Full service van een automaat zal vanaf 200 a 250 moeten kosten wanneer je het uurtarief pakt van een auto monteur. Het is meer werk dan veel mensen denken😇
Ik vraag meestal voor een standaard eta zo rond de 70,- en idd dat is zonder onderdelen.
Maar wel een complete servicebeurt.
Een chrono zit ik meestal richting de 200 tot 250.
Ligt ook aan het soort chrono uurwerk.
Via een juwelier betaal je meestal het dubbele.
Omdat ze zelf ook nog aan het onderhoud willen verdienen.
Vintage automaat met datum kost bij Wesselink en Vreker zo’n 200-250 euro. Vintage chronograaf kost zo’n 400 euro. Allemaal erg veel geld natuurlijk. Maar dan is je horloge nog niet terug gebracht naar een nieuw status, dit is puur herstel en onderhoud.