Wat kost een standaard servicebeurt bij jullie horlogemaker?

Echt? :wink:

1 like

:see_no_evil:

1 like

Dat kan nooit uit met een kvk. Standaard ETA automaat is een paar uur ( 4 a 5 uur ) werk mits alles uit elkaar gaat een stof vrije montage… Kast uit elkaar, schoonmaken en montage.

4 likes

Ja kan allemaal makkelijk hoor reken maar uit.
Maar dat zijn prijzen ex btw he.

2 likes

Het lijkt me verstandig (en dat bedoel ik vriendelijk) prijzen hier INclusief B.T.W. te vermelden aangezien, naar ik schat, 99% van de leden hier als particulier(e klant) aanwezig zijn en geen B.T.W. (kunnen) verrekenen.

Als ik naar Jan Ubels ga en om een prijsopgave vraag krijg ik, als particulier, ook de prijzen inclusief B.T.W. genoemd.

Conform art. 38 wet omzetbelasting is het zelfs verboden aan particulieren prijzen exclusief B.T.W. aan te bieden.

8 likes

Klopt en ik bied nu ook niks aan he er waren vragen over prijzen en hoe ze tot stand komen.
De prijzen ex btw vraag ik aan juweliers en dat soort zaken.
Voor hier ja is meer hobby voor erbij en hanteer ik andere prijzen.
Maar dat was de vraag niet in eerste instantie

Gr,

4 likes

Ja levensgevaarlijk !
Dan komt de ex btw aanbied boa je op bon slingeren.

Tiot dusver ben ik enorm blij met de contacten hier via het HF,
Ben her en der voor echt forum/liefhebbers prijzen super goed geholpen door medeleden.

Het blijft volgens mij, zowel als handelaar en als horlogemaker enorm lastig om exht bedrijfsmatig een goede boterham te verdienen. Uitzonderingen qua handelaren daargelaten maar die zijn hier volgens mij ook op maximaal twee handen te tellen.

Dus heel fijn dar er mensen als @Tokes zijn

6 likes

Ik heb onlangs ca €380,00 incl verzenden betaald om een Valjoux 7750 te laten servicen bij Sinn in die Heimat.
Volgende week stuur ik een Nomos op naar Glashutte. Ben benieuwd…

3 likes

Ik begrijp deze reactie niet zo goed en vind deze een beetje flauw. Is dit nou een verkapt pleidooi voor “zwarte” werkzaamheden of…? Dat kan ik me toch niet voorstellen / mag ik hopen van niet gezien uw professie.

Nogmaals, ik vind het een wat onduidelijke reactie op een door mij goed bedoelde reactie waarin ik een wetsartikel ter verduidelijking en onderbouwing noem.

3 likes

Absoluut niet !!
Als ik ergens op tegen ben is het wel dat !

Als “ondernemer” moet je pas BTW afdragen als je meer dan € 1.35,— aan “BTW” hebt geïnd. Dus grofweg 6,5 K hebt omgezet per jaar.
Dat zijn 65 servicebeurtjes per jaar van € 100.—.

Kortom: voor de nodige horlogemakers hier zal gelden dat ze niet BTW plichtig zijn.

Enneh no offence @emveezet
Ik bedoelde het goed.

6 likes

Valt me nog mee. Bij Breitling bijna het dubbele voor dat caliber geloof ik. Maar daar zit dan ook standaard nog een juwelier tussen…

3 likes

Ja, maar bij Breitling pakken ze kast en band ook aan geloof ik.
Ik had bij de Sinn aangegeven dat ze enkel functioneel mochten vervangen, en dat hebben ze gedaan.
(Het gaat over een 144st met de oranje wijzers die zo snel kleur verliezen, maar daar zijn ze dus afgebleven. Horloge loopt weer super)

2 likes

Kijk, zo wordt het nog wat duidelijker hoe het met / voor de “hobby” matige dienstverlenende HF leden zou kunnen werken qua B.T.W…

Bedankt voor dit antwoord en zinvolle aanvulling.

2 likes

Ben geen fiscaal jurist of accountant. Er zullen vast leden zijn die dit beter weten maar zo werk het grofweg.

En ik betaal heel graag waar voor mijn geld, dus ook BTW als dat moet worden afgedragen.

Ben gewoon heel blij dat hier zoveel liefde is voor het vak, de uurwerken, de waardering ook voor minder prestigieuze horloges, de kennis en het pure ambachtelijke vakmanschap. Dan ben ik heel blij dat ik een onderdeel van deze gemeenschap mag uitmaken, ook al heb ik er zelf weinig verstand van en kan ik afentoe onbeholpen uit de hoek komen.

Ik geniet, leer en groei in mijn hobby :wink: en het wordt maar niet minder.

4 likes

Ben ook altijd wel goed geholpen. Nadat mijn laatste horlogemaker ermee stopte ben ik zelf aan de gang gegaan. Het gaat me redelijk goed af met alle ‘standaard’ uurwerken.
De specialere uurwerken laat ik nog steeds doen en het meeste gaat terug naar de fabrikant met uitzondering van Omega (Dat deed ik daarvoor ook al).

4 likes

Bedankt voor de indicatie; duidelijker kan niet.

Nee, ik woon in Utrecht en rijdt altijd naar Bredevoort. Die kosten komen er dan bovenop. Waarom zover rijden? Omdat Ubels onverzekerd verstuurd. Als het weg is, wat dan?

1 like

Ik vind dit wel wonderlijk. Ik snap dat een chrono meer werk is, maar 3 a 3.5 keer zoveel als een time only?

Vragen of hij wel verzekerd wil verzenden?

Die € 70,- [ excl. BTW ] kan er gewoon niet uit voor een professionele horlogemaker. Een eenvoudige handwinder schoonmaken inclusief het reinigen van de kast en band met een paar pakkingen is zeker 2 uur werk [ afgezien van het maken van een prijsopgave en een praatje met de klant bij het afgeven en ophalen ] Een veer vervang je meestal en wat te denken van schoonmaak baden > na 12 reinigingen worden ze vervangen!

Een beetje chrono is ongeveer 2,5 tot 3x de tijd van een handwinder. Reken alleen het netjes de- en monteren van de wijzers al eens en natuurlijk alles keurig stofvrij monteren.

Maar bij een 7750 uurwerk vervang ik meestal de veerton compleet + wisselaar met palveertje + kogellager, het risico en werk die een gebroken veer opleveren wegen niet op tegen de kosten en als je garantie geeft [ 2 jaar bij de meeste merken ] dan wil ik niet met samen geknepen billen het horloge afgeven :wink:

6 likes

De Airking van mijn zus maakte na 10 jaar nogal een raar geluid bij het schudden …
Uurwerk had in die 10 jaar intensief gebruik de nodige “gebruiksporen” opgelopen dus was het tijd voor een service.
Na wat zoekwerk ben ik bij Erik Diels in Ekeren (B) terechtgekomen.
Het uurwerk binnengebracht en een weekje later telefonische offerte ontvangen.
De veer en nog een ander onderdeel moesten vervangen worden.
De herstelling inclusief service en in nieuwstaat brengen van kast en band konden uitgevoerd worden voor 385 €
Nu 6 weken later mag ik het uurwerk ophalen en ik maak er deze week de nodige foto’s van.

Voor 385? Dat is vrijwel onmogelijk met originele onderdelen van Rolex. Want een originele Rolex veer kost iets van 70 euro. Dan zou zijn starttarief zonder alle onderdelen erg laag moeten liggen.

De horlogemaker waar ik geen ga heeft een starttarief van 210 euro. Dit is exclusief onderdelen en vind ik een schappelijk bedrag voor de uren die er in gaan.