Wat leren over vintage

Ik had een romantisch beeld over de aanschaf van een vintage Datejust en dan een van mijn geboortejaar. Gewoon, voor het leuke idee. Betrouwbare partij gevonden en die konden eentje voor mij bestellen.
Na twee weken wachten kreeg ik het appje: “hij is er”. Direct naartoe gereden de volgende dag natuurlijk.

Toen ik het horloge zag klikte het gewoon niet. Vind het een mooi horloge, maar misschien niet voor mij? Het horloge was al ruimschoots 30 jaar oud, ok, misschien nog iets ouder :joy:
Maar zag er gewoon als nieuw uit. Bandje als nieuw, geen stretch op, geen krasjes geen verkleurde lume.
Deed hem om de pols en ik vond het behoorlijk aan de kleine kant. Had ook een duiker om, dus behoorlijk contrast. Long story short; ik begon enorm te twijfelen. Uiteindelijk ook niet overgegaan tot de koop.

Kwam een vergelijkbaar horloge tegen (nog mooier want blauwe dial), maar zag vergelijkbare puntjes (die lume was van het eerste horloge niet overal perfect op het minuten streepje). Hoort dit er nu bij of is dit niet origineel prutswerk?

Ben heel benieuwd naar jullie inzichten. Hoe pak je dit nu goed aan? Zijn geen malse bedragen natuurlijk, 5-7k voor een horloge van een aantal decennia oud. Zoeken naar eentje met gebruikers sporen of is zo’n opgepoetste / aangepaste wel een prima idee?

2 likes

Ik kan je niet helpen met je zoektocht en waar op te letten. Maar als deze vertekening niet door de foto komt, zou ik hem persoonlijk überhaupt laten liggen want dit wordt, omdat je het nu eenmaal gezien hebt en omdat ik vind dat dit echt niet kan bij zo’n duur merk, een grote ergernis bij iedere keer dat je er naar kijkt.

1 like

Ik denk dat je er goed aan doet nog heel veel te lezen over vintage rolex en er heel veel te gaan bekijken.

Uiteindelijk vorm je je een beeld. En dan sla je toe. Of eerder als je een mooi exemplaar tegenkomt.

De foto die je stuurt lijkt me overigens een prima DJ.

3 likes

Haha, die zien je de volgende keer aankomen.

Gewoon veel proberen. Een plaatje gaat je niet helpen.

1 like

Klinkt leuk. Als je niets met ouwe meuk hebt, gewoon niet aan beginnen.

2 likes

Klopt. En misschien ben je ook niet van de meer compacte horloges maar moet je een vintage sub halen uit je geboortejaar oid.

Wen iig aan het idee van rammelbanden.

1 like

Het probleem van vintage is natuurlijk dat leeftijd zich laat zien, ook de kwaliteit is tegenwoordig gewoon een paar stappen hoger. En vroeger waren horloges (meestal) ook een slag kleiner.

Dus of vintage bij je past is vooral persoonlijk, maar heel eerlijk, als ik luister naar jouw opmerkingen denk ik dat je beter een modern horloge zou kunnen kopen van 39mm+ of groter.

2 likes

Ben ik met je eens, maar ik zou me inderdaad mega gaan ergeren aan niet correct geplaatste lume bolletjes…als je die bij Rolex laat “refurbishen” lijkt me dat ze gewoon recht zitten?

De sub zit al heel lang in mijn hoofd ook ja :joy:

Vintage. Vintage is kijken. Twijfelen, kijken. Verder kijken. Inlezen. Checken, kijken. Vergelijken, kijken. Vragen. Kijken… lezen.

Eigenlijk hetzelfde als met een nieuw horloge maar dan met veel meer risico.

Je moet echt weten waar je op moet letten.

Een vintage die eruit ziet als nieuw is of heel veel geluk hebben ( Susanna Hoffs) of vette pech ( Madonna )

10 likes

Koop maar geen vintage rolex.
Als ze gerefurbished zijn is het sowiso niet goed.

Relume is altijd ellende.

Zeker doen. Alleen niet uit je geboortejaar. Wat een onzin is dat zeg.

6 likes

gewoon met gebruikssoren autenthiek aan je leeftijd. jij hebt ondertussen ook krasjes en ouderdomsverschijnselen opgelopen.

1 like

Ja, dat boeit mij ook niet. Maar als TS perse een horloge uit zijn geboortejaar wil moet ie dat doen.

1 like

Nee. Dit hebben marketingmensen bedacht om incourant spul aan de man te brengen.

Ik zeg: “Doorsparen voor een Rolex!”

3 likes

Hou eens op. Met 30 ben je gewoon nog een jonge God.

Gebruikssporen komen later.

Lijkt op een redial. Uurmarkeringen lijken niet precies uit te lijnen met de minute track. ook zitten de lumedots niet precies recht.

Vraag is hoe belangrijk jij dat vindt. Als het goed is wordt dat verdisconteerd in de prijs. En een nieuwe DJ plaat is wel te vinden. Wel weer hoop gedoe.

1 like

Het is verdisconteerd in de prijs, maar dan opwaarts naar mijn mening. Dit had het exemplaar dat ik eerder bekeek dus ook al. Het bevestigt in ieder geval voor mij dat ik er goed aan deed niet direct te kopen :blush:

Nooit begrepen waarom mensen een horloge precies uit hun geboortejaar willen hebben. Koop gewoon een vintage Rolex op een betrouwbaar adres en dan een model waar je echt een klik mee hebt, ongeacht het bouwjaar. En waar de hele geschiedenis van bekend is. Bij een Rolex moet gewoon alles kloppen.

Ja, dat was ook de bedoeling…

Wat er leuk is aan een horloge uit je geboortejaar? Geen idee, voelt net iets specialer dan gewoon random een oud horloge. Het leek me ook grappig om dan telkens te bedenken van “hey, dit horloge is nu ook 40/50/etc”, dat is namelijk een aspect van mechanische kwaliteitshorloges dat mij enorm aanspreekt; de duurzaamheid / het niet wegwerp karakter in tegenstelling tot bijna alles tegenwoordig. Dat wil niet zeggen dat het niet leuk is om bijvoorbeeld een specifieke sub uit een bepaald jaar te kopen omdat je dat model zo mooi vindt. Dat is dan weer een ander horloge die je om een andere reden koopt.
Misschien is dat ook wel een element, het zoeken van redenen om te kopen :melting_face:

3 likes