Wat maakt bepaalde horlogemerken zo bijzonder

Het zijn stappen versus geen stappen.

De aandrijving van quartz die de wijzer voort beweegt heet niet voor niks een stappenmotor. De enige reden dat de meeste quartz dat maar één keer per seconde doen is omdat stappenmotoren anders te veel stroom verbruiken.

Ten eerste zijn de voordelen dat je een zeer accuraat uurwerk hebt wat inderdaad nooit een batterij of capacitor nodig heeft. Echt nooit. Ook niet eens in de 30 jaar zoals bij Solar.

Aan de andere kant heb je geen schokken of impact op de echappement onderdelen, waardoor slijtage minder een ding is. Dat zijn toch echt voordelen.

Maar zelfs al zou het nutteloos zijn… Bitches Brew van Miles Davis is ook nutteloos moeilijk doen om het moeilijk doen, naar het is een fantastisch stuk kunst. “Omdat het kan” is voor mij een ok reden voor onderzoek.

Dat klopt. Daar zit een veel minder efficiënte oscillator in.

1 like

Klopt. Het is 360 stappen vs 256x remmen.

In principe zijn alle horloges dat. 100% van de mensen hebben een telefoon op zak. Waarom zit je op HF? Of iets minder bijdehand gezegd: wat vind jij dan horloges die bijzonder zijn?

Heb je effe? :wink:
O.k., here we go…

Natuurlijk werd hierboven al genoemd de Heuer Monaco van Steve McQueen, in LeMans (1971).
Exclusive: Steve McQueen's Final 'Le Mans' Watch Is Coming to Auction | GQ

Verder is er de film Under fire (1983), met Nick Nolte in de hoofdrol. Hier draagt hij een Heuer Autavia Pepsi GMT.

Dan draagt Sylvester Stalone, in de film Cobra (1986), een Heuer 2000.
Stallone and Tag Heuer, F1 and brands, iconic pandas

De ‘Axel Foley’ Heuer 2000. Eddie Murphy droeg dit horloge in Beverly Hills Cop II (1987).

Beverly Hills Cop Watches | WatchCrunch

Heuer leverde ook een echte ‘Bond watch’, namelijk een zwarte pvd 1000-serie ‘night diver’, gedragen door Timothy Dalton in The Living Daylights (1987).
Tag heuer james bond best sale

Acteur Al Pacino werd, in de jaren '80, privé regelmatig werd gespot met een Heuer 1000 ‘Black Coral’.

Throwback to 80s with Al Pacino The great Hollywood actor ...

Bruce Willis draagt in de Die Hard films (vanaf 1988) een TAG Heuer 3000 chrono.
Top 10 Watches Worn by Heroes in Film

In Point Break (1991) draagt Keanu Reeves een zwarte PVD TAG Heuer 1000, op jubilee.

Point Break: Keanu Reeves' Plaid Shirt and Jeans » BAMF Style

Tag Heuer 980.026 : r/tagheuer

Tom Cruise draagt in Jerry Maguire (1996) een ana-digi TAG heuer S/El.
Jerry Maguire (1996)

De legendarische coureur Ayrton Senna droeg ook meerdere TAG Heuer horloges. Het model dat het meest met hem geassocieerd wordt is echter (eveneens) de ana-digi S/EL-serie.

Matt Damon draagt in de Bourne-films (vanaf 2002) een TAG Heuer Link chrono.
Jason Bourne's Watches - The Watches From the Bourne Movies

Verder is er nog de ‘Walter White’ TAG Heuer Monaco, uit Breaking Bad (vanaf 2008).
Walter White from Breaking Bad wearing a TAG Heuer Monaco ...

Voorafgaand aan en in de eerste periode van zijn presidentschap, droeg Barack Obama een TAG Heuer 1500, met granite dial.

TAG HEUER 1500 MENS GRANITE DIAL WATCH 955.706G-20 FULL SIZE ...

Microsoft-oprichter Bill Gates droeg enige tijd een TAG Heuer 2000-serie. Hij verloor het in een weddenschap. Het horloge is nu eigendom van een liefhebber/verzamelaar.
From Elon Musk To Bill Gates, Who Wears The Most Expensive Watch? Know  Their Brands And Price

De twee TAG Heuers in Wolf of Wallstreet (2013): een 2000, met ingelegde bezel, en de gouden TAG Heuer 1000. Deze laatste wordt, onder horlogeliefhebbers, de ‘Wolfie’ genoemd.

The Wolf of Wall Street Watches: Tag Heuer, Rolex, and IWC

En de verschillende appearances van Ryan Gosling, met een TAG Heuer. Het meest in het oog springend zijn, imo, Grey Man (2022)
Ryan Gosling Watch - In the Gray Man Movie – IFL Watches

en Fall Guy (2024).
10 things to know about The Fall Guy | TAG Heuer Official ...

In de film It Ends with Us (2024), draagt Justin Baldoni, gespeeld door acteur Ryle Kincaid, een 18K geelgouden Carrera chrono, ref. CBN2044.FC8313

O.k., dit zijn de (TAG) Heurhorloges die mij zo even te binnen schieten. Maar ik ben er vast een paar vergeten. Vul de lijst gerust aan.

7 likes

Hublot Big Bang “Maradona” – Gelinkt aan voetballegende Diego Maradona.

Vraag mij weleens af of er in films de persoonlijk horloge van een acteur wordt gedragen. Zou het wel grappig vinden opeens een Nomos te zien ofzo…

Zolang geleden is het toch niet dat acteren gelijk stond aan prostitutie???
Althans. In mijn herinnering was dat 3 seconden geleden nog zo.

Anyway. Welkom op filmforum.
Want dat maakt horlogemerken pas echt bijzonder.

Nope.
Acteren is een vak namelijk.
Dat is het vak van een acteur.
Als de camera’s draaien dan moeten ze geld opleveren.
Acteurs en de producers doen dat NOOIT gratis en zeker niet voor niks.

Zelfs als ze een politiek statement innemen of bedelen voor een “goed doel” lezen ze een script op en moeten daar centjes voor hebben.
Zo ook als je ze hoort zaniken over een horloge (Kevin O’Leary bijv.)

Want dat is hun werk.

ik heb niks met horloges. weg met al die dingen.

1 like

Tja, zo kun je alles wel naar de tandjes bagatelliseren. Mechanische horloges zijn ernstig achterhaald en lopen nooit op tijd. Quartz is ook maar gewoon kwa(r)ts. Horloges zijn heden ten dage sowieso “nutteloos” met een smartphone op zak. Ik snap niet waarom mijn hartje er sneller van gaat kloppen. Ga de boel maar in de kliko pleuren straks, zooitje nutteloze troep.

Goed, dankjewel voor je bijdrage, waarvan akte en weer over tot de orde van de dag; mooie horloges en bijzondere technieken. :stuck_out_tongue:

Jij gaat geen verschil zien tussen een Springdrive en een Accutron of Accuquartz!

Oh wacht, met een slow motion camera zie je het… :joy:

2 likes

Ik hoop van harte dat toen het explosief in de rolstoel van Hector Salamanca afging en Gustavo z’n halve hoofd kwijtraakte, deze beauty gespaard is gebleven… :laughing:

1 like

Als ik toch een duit in het zakje mag doen.
Rolex deepsea seedweller James Cameron.
De befaamde regisseur van Titanic en niet te vergeten de schitterende daytona van Paul Newman.

Voor een technicus is de cosmetische kant van ondergeschikt belang aan wat er onder de motorkap gebeurt.

Maar dan nog… Ja, ik ervaar de Spring Drive als serener dan de Bulova. Net zoals ik het tikken van een Grand Seiko quartz eleganter vind ogen dan letterlijk alle andere quartz, ondanks het feit dat je de tweede tik daarvan ook niet met het blote oog ziet.

@Fate_Amenable_To_Change Het was een twist op een bekende meme.

De horloges die @Spooler noemt zijn net als de Fal, iconisch voor de legers van NAVO landen.

3euxk7

Ik ken de FN FAL karabijn. Allemaal heel erg mooi hoor, ook lang gebruikt in het Nederlandse leger, en ik had zelfs de beschrijvingen gelezen in het handboek van de militair uit het jaar onzes heren 1983. Uweetwel, die boekjes die er toen zo uit zagen:

Maar mijn probleem is eerder met de definitie van de “Free world”. Want ook die FAL is op allerlei plekken ingezet om geopolitieke spelletjes te spelen ten faveure van commodity trading en de wapenindustrie over de rug van mensen wiens vrijheid onderdrukt werd door de “Free world”.

Iemand heeft het punt dus wel gemist, maar ik weet niet zeker of ik diegene was. :slight_smile:

1 like