Wat maakt een ... een .... (specifieke kenmerken)

Het lijkt mij leuk om een overzicht te krijgen van de specifieke kenmerken van een bepaald merk. Zo zijn de rode rotor van Oris en het kroontje in puntjes in het glas van een Rolex typische kenmerken voor die horlogemerken. Er zijn er zo vast nog veel meer. Ook kan daar bepaalde achtergrondinfo in meegenomen worden, want Orissen zijn bijvoorbeeld het grootste deel van het bestaan van het merk zonder rode rotor geleverd en daarmee zeker nog wel “echt”. Ik heb overigens niet de intentie daarmee een volledige “ontdek een fake”-lijst te ontwikkelen, want elk (echtheids)kenmerk kan natuurlijk gekopieerd worden, maar het leert je misschien net weer anders naar bepaalde details van een horloge kijken. Brand los!

Omega heeft in plexiglas het logo zitten.

Breguet heeft “ribbels” aan de zijkant van de kast, individueel nummer op wijzerplaat en typerende wijzers.

Van der Klaauw heeft de typische kast, wijzers en kroon (evenals als dat alleen de indices 9t/m 3 zijn afgebeeld en nog veel meer, maar daar had ik al een heel stuk over geschreven;)).

En de meeste horloges zijn natuurlijk te herkennen aan het merk/logo op de wijzerplaat:D

Pellikaan heeft Breguet wijzers volledig bedekt met lume.

marnix.moed Schreef:

Pellikaan heeft Breguet wijzers volledig bedekt
met lume.

Dat hou ik in gedachte als ik een fake Pellikaan voorbij zie komen :wink:

Leuk topic. Ben erg benieuwd naar de kenmerken die voorbij komen waar ik totaal geen weet van heb.
Mocht iemand dit toevallig van een Omega PO weten…

HamiltonOmega-fan Schreef:

Leuk topic. Ben erg benieuwd naar de kenmerken die
voorbij komen waar ik totaal geen weet van heb.
Mocht iemand dit toevallig van een Omega PO
weten…

Kenmerk van een P.O. De wijzers allebij pijlvormig (zal wel een naam hebben) maar je ziet het niet vaak

Wat maakt een Seiko nou een Seiko: veel horloge voor weinig geld, oftewel een Super prijs / kwaliteitsverhouding. Van alle merken die ik heb gehad, met Seiko nooit één probleem gehad ook niet met die van 30 jaar oud.

Tel daar het brede assortiment bij op, and we have a winner :slight_smile:

44magnum Schreef:

Leuk topic. Ben erg benieuwd naar de kenmerken
die
weten…

Kenmerk van een P.O. De wijzers allebij pijlvormig
(zal wel een naam hebben) maar je ziet het niet
vaak

I know :smiley:

Zijn natuurlijk nog wel een paar kenmerkende eigenschappen te noemen.:slight_smile:
De, onder liefhebbers populaire, automatische ‘echte’ duikers (dus minimaal 20ATM) hebben:

• Standaard een in-house movement (uniek in deze prijsklasse).
  • Standaard een schroefkroon.
  • Deze bevind zich ter hoogte van 4 uur.
  • Meeste hebben day-/date-aanduiding.
  • Standaard Hardlex crystal.
  • Vrij dikke, opvallende wijzers.
  • (Doorgaans) opvallende, dikke indexen.
  • Zeer sterke lume op wijzers en indexen (Seiko-duikers gelden zelfs een beetje als de standaard als het gaat om lume).

WilSeiko Schreef:

Wat maakt een Seiko nou een Seiko: veel horloge
voor weinig geld, oftewel een Super prijs /
kwaliteitsverhouding. Van alle merken die ik heb
gehad, met Seiko nooit één probleem gehad ook niet
met die van 30 jaar oud.

Tel daar het brede assortiment bij op, and we have
a winner :slight_smile:

En nog eentje, Certina. Volgens mij worden in Nederland via de AD alleen nog DS-horloges verkocht. Deze zijn dus standaard voorzien van het DS-systeem dat extreem goede water- en schokbestendigheid biedt en daarnaast hebben ze standaard een sapphire crystal en standaard minimaal 10ATM, de duikers 20ATM.

IWC heeft een behoorlijk blauwe AR coating!

Leuk topic. Ben erg benieuwd naar de kenmerken die
weten…

de nieuwere po heeft 2 kleuren lume, groen op pearl en minuten wijzer en de rest blauw. kweenie of de namakers of andere merken dit ook doen.

De Vostok Amphibian, met een lekker eigenwijze ontwerp benadering. Voor de uitleg over deze benadering, verwijs ik naar deze link:
http://forums.watchuseek.com/f54/vostok-amphibia-analysis-design-methodology-491757.html

Zelf nog even wat foto’s gemaakt:

Het doosje met het gouden randje, en gouden tekst (om de kwaliteit van de Amphibian te benadrukken).

Prachtige bezel, die om niet nader te noemen redenen, niet klikt, en beide kanten op kan draaien.

De wiebelende kroon.

Het achterdeksel uit 2 delen.

De uiterst goedkope gevouwen armband.

1 like

En het Schildpadje Ed :slight_smile:

Het draaiende ankertje (mits het uurwerkje schoon is)
van een Rado vind ik wel een kenmerkend iets…

Mijn CC uit de jaren '60:

mvg

Ja… dat ankertje… ik vroeg me al af… draait dat?.. ja dus…:slight_smile:

is de Mercedesster van Rolex al genoemd, of de B aan de Breitling secondenwijzer… of de T aan de secondenwijzer van Tissot?..

lencoth Schreef:

marnix.moed Schreef:

Pellikaan heeft Breguet wijzers volledig bedekt
met lume.

Dat hou ik in gedachte als ik een fake Pellikaan
voorbij zie komen :wink:

En vergeet dan niet gelijk te checken of de persoonlijke wiebelige gravure op het uurwerk zit. Een neppe uit China herken je zo, want die worden met machines netjes erin gegraveerd. Hubert deed het uit de wiebelige pols :wink:

Het is een design element, maar ik vind de horned lugs van Omega zooo mooi…

En helemaal icm m’n favoriet,

waarvan overigens het bandje ook wel vrij uniek is.

En de skeleton wijzers, ik vind ze iets stoers, aparts en toch iets sierlijks hebben met al dat gepolijste metaal enn die dunne lume streepjes. Had heel lang niet door dat het geskeletteerde Plongeur wijzers zijn. Je kent ze misschien beter in de onderstaande kleurencombi

Vroeger dacht ik dat de blauwe golfjes uniek waren voor de Seamaster, totdat ik er achterkwam dat de duikers van Oris ze ook heeft. Kweenie wie er eerder mee was, of dat 't nog eerder van een ander merk kwam.

De bol aan het eind van een Rolex Sub secondewijzer die precies over de o in Rolex op de wijzerplaat gaat.
10 bps (5 Hz) tikgetal Zenith El Primero.
(Grand) Seiko Springdrive met super smooth glijdende secondewijzer.
Romijnse cijfers bij Cartier.

sharkbyte Schreef:

De bol aan het eind van een Rolex Sub
secondewijzer die precies over de o in Rolex op de
wijzerplaat gaat.
10 bps (5 Hz) tikgetal Zenith El Primero.
(Grand) Seiko Springdrive met super smooth
glijdende secondewijzer.
Romijnse cijfers bij Cartier.

Over Cartier gesproken, vind die blauwe saffier op de kroon wel kenmerkend.