Een tijdje terug was ik in een horlogewinkel om (jammer genoeg vrijblijvend) enkele Breguet-horloges te bekijken. Het is altijd fijn om leuke babbels te hebben over uurwerken, maar dat was deze keer minder aan de orde. De verkoper was naar eigen zeggen maar enkele maanden aan de slag in de winkel, en het was er jammer genoeg aan te merken. Ik moest er bijvoorbeeld op wijzen dat de handopwinder die hij aan het tonen was, wel degelijk een rotor had.
Het gesprek ging steeds minder over horloges, en werd steeds meer een soort persoonlijke analyse, tot ik op den duur een compleet persoonlijkheidsoverzicht kreeg. Ik had niet meteen door wat dat nog met horloges te maken had. Het kwam meer over als een of andere salestechniek.
Dus, de vraag: wat maakt een goeie of slechte winkelervaring? Wat zijn de situaties die zijn bijgebleven? En is het sowieso een deel van onze hobby of kan je er ook volstrekt aan voorbij gaan?
Een goede vertegenwoordiger in het nichesegment is naar mijn idee iemand die de emotie rond het horloge piekfijn aanvoelt en met je deelt. Daardoor speelt hij of zij een belangrijke rol in het toegankelijk maken van zo’n grote uitgave. Hiervoor moet je een volwaardig gesprekspartner kunnen zijn voor iedereen. Hij of zij moet er alles aan kunnen doen om je verwachtingen te overtreffen zodat je met een nog grotere droom weer naar huis gaat.
Hoe eervol is het immers om met zo’n fantasch produkt te mogen werken. Het lijkt mij in ieder geval geweldig.
Een van de leukere ervaringen nog niet zo lang geleden gehad in de Roermondse outlet in de Seiko shop.
Ik kwam daar binnen met een Vostok om.
Bleek een ban de personeelsleden daar ook een echte Vostok liefhebber te zijn.
Dus in de Seiko shop een heel leuk gesprek over Vostok gehad.