Wat mag een 14K Ebel kosten

Veel weet ik er nog niet van, het schijnt een ouder model te zijn, handopwinder en goedlopend met 14k gouden kast en leren band.

Mogelijk wat andere spullen van mij als inruil. Ik wil een indicatie en ja helaas geen foto’s of andere info.

Meestal is het gewicht van een gouden kast een goede prijs indicatie. Tenzij het uurwerk héél bijzonder is.

Je maakt het zo wel erg lastig.
Is het rond of vierkant en wat zijn de afmetingen?

Eigenlijk lever je veel te weinig informatie om hier iets zinnigs over te zeggen. Aangezien goud zo goed is als geld kun je het beste uitgaan van de sloopwaarde, mocht het horloge namelijk niet goed werken dan krijg je deze waarde er altijd weer uit.

Maar goed, ik ga een benadering doen die waarschijnlijk nergens op slaat maar die ongetwijfeld wordt gecorrigeerd door andere bezoekers hier.

Laten we er even van uitgaan dat alleen de kast van goud is(dus exclusief band). Als je alleen de kast zou wegen met een digitale keukenweegschaal. Dan zou je mogen stellen dat ongeveer de helft van het gewicht op rekening van de kast zelf is dus zonder glas en uurwerk (bij benadering natuurlijk en sterk afhankelijk van het model). Vervolgens pak je de karaatsverhouding (14K maakt ongeveer 60%) maal de helft van het gewicht. Dit is dan een schatting van de hoeveelheid goud. Het aantal grammen vermenigvuldig je dan met de huidige spotprijs (
https://www.goudmarkt.nl/goudprijs-per-gram
) van 31 euro en je hebt een richtprijs.

Een horloge (zonder band) van 18 gram 14k levert dan bijvoorbeeld ((18/2) * 0,6 * 31) 167,40 euro op.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt…