Ik kom steeds vaker allerlei artikeltjes tegen over chinese horloges.
Zelfs met tourbillon, en dan voor een fractie van de verwachtte prijs.
Op sites als Etsy en Temu allerlei neppers, maar ook horloges met een eigen ontwerp, soms verassend fraai. Voorbeeld hieronder
Alleen: ik heb helemaal geen ervaring met chinese uurwerken.
Maar soms zie ik hier op HF nog wel eens iets voorbijkomen, bijvoorbeeld Seagull.
Daarom mijn vraag: wat is jullie ervaring met dergelijke uurwerken? Want met dergelijke prijzen: te mooi om waar te zijn… Of toch niet?
Lopen ze goed, betrouwbaar, ook na langere tijd? Of valt het binnen korte tijd gewoon uit elkaar?
Ja je moet goed opletten natuurlijk.
Heb deze net gekocht maar wel hier en daar even gekeken.
Ook op Chrono 24 voor het prijs verloop.
Ook als ik hem dan met de tijd wil verkopen.
En als hij een nieuwe batterij nodig heeft of dat wel verstandig is of een nieuwe kopen.
Ja heb er toch even over nagedacht is toch weer een investering natuurlijk.
Na een nachtje slapen de knoop doorgehakt en besteld.
Binnen een paar dagen binnen en heel blij mee.
Toch maar een Chinees voor de prijs van een bakje nasi !
Voor E 10,00 incl. Bezorgen !!! Ome Ali.
Denk dat het een goede investering is.
Wat bedoel je er precies mee? Een Chinees horloge met een Miyota of Seiko uurwerk of een echt Chinees horloge met in-house uurwerk?
In de laatste categorie heb ik deze handopwinder voor €100 van AliExpress. Daarvoor krijg je een comfortabel dragend horloge dat redelijk op tijd loopt (+15s/dag) waarbij de minuten wijzer net niet helemaal uitgelijnd is met een heel mooie kast, wijzerplaat en wijzers en als laatste een kut bandje. Dat heb ik gewijzigd naar een Hirsch leren bandje en dan is het een heel fijn dragend 38mm horloge dat niet een hommage is van een duurder Zwitsers of Japans merk.
Opwinden van het Fanzhi M01D uurwerk voelt goed en gaat soepel, beveiligd tegen overwinden.
Tikt mooi op 21600 bph.
De beschrijving die ze met de afbeelding doen is wel erg bedroevend, maten van de dial ipv kast en 5 graden waterdicht… Tja dat geeft niet veel vertrouwen
Dat sowieso.
Kwaliteit is heel wisselend. Soms enorm goed voor t geld maar vaak ingekochte Zwitserse of Japanse uurwerken. Een San Martin doet echt niet onder voor een (flink) duurdere Zwitser.
Een invicta is zeker minder van kwaliteit dan de bekendere alimerken met een NH35 uurwerk.
Die chinese uurwerken is wat meer hit or miss maar je krijgt overal waar je voor betaald. Betaal je 10 euro krijg je niets… maar voor 55 euro en meer kan je leuk spul halen.
Uiteindelijk heb ik genoeg alis vast gehad om te weten dat ze t voor mij niet doen.
Stay away. Echt. Had in 2012 een gezellige babbel met een van de kaderleden van een Chinese fabrikant waar wij productie-tools aan leveren. Was in Kunshan. Hij maakte, in een gesprek over Chinese kwaliteit in het algemeen, een gebaar alsof-ie iets doormidden brak.
Het is sindsdien wel wat beter geworden over het algemeen, maar - tenzij je in de bijstand zit - doe maar gewoon niet. Ik werk niet (meer) aan Chinese horloges - and for a reason.
2012 is wel echt ancient history.
Inmiddels zijn er genoeg chinese uurwerken die t best doen. Je gaat ze alleen vooral niet laten servicen voor t geld.
Een proxima/San martin/steeldive/Pagani is best kwaliteit. Alleen die gejatte designs… en eigenlijk altijd een Japans uurwerk.
Sea-gull fabriek is trouwens ook echt prima. Maken wel serieus spul ook
Is wel een beetje waar. Maar de impact die deze twee reizen (kort na elkaar) hadden op mij, maakt dat ik me e.e.a. herinner alsof het 3 maanden geleden was.
Een service beurt kost meer dan wat je er nieuw voor betaald hebt. Geen idee hoe lang een Fanzhi M01D meegaat zonder service.
Dat staat mij dus ook tegen. Koop gewoon een Casio, Timex, Seiko 5 of een leuke Citizen als je weinig te besteden hebt.
Grappig, is San Martin Chinees? dan heb ik al wel een Chinees horloge, notabene gekocht hier op HF ruim een week geleden
Ik heb inmiddels meer dan 10 Chinese horloges, deels hommages, meest hier in het blauw gekocht voor onder de 100 euro, deels goedkope reut die ik van familie of kennissen heb gekregen. De hommages verrassen me elke keer. Zoveel voor zo weinig! Alles loopt voor mij meer dan nauwkeurig genoeg. Met name de goedkope reut probeer ik zo vaak mogelijk te dragen om te kijken of het een keer kapot gaat. Dat is echter nog steeds niet gebeurd.
Deels in mijn ogen. Het is net als met auto’s, ook onderdelen uit diverse landen.
Mijn Merkur met Fanzhi uurwerk beschouw ik als zuiver Chinees.
Helemaal mee eens, ik heb een Corgeut flieger voor €80 en die loopt als een zonnetje +3s/dag met een Miyota automaat.
Maar het blijft een gejat ontwerp hommage en de praktijk leert dat ie daarom bij mij toch weinig draagtijd krijgt. Het horloge heeft “het” voor mij niet.
Leuk topic! Ik ga meteen op zoek hier in China via Tao Bao, de Chinese eBay. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn eventuele aanwinsten en idem gebruikservaringen!
Volgens mij wisselt de kwaliteit enorm. Mijn zoon heeft eens een horloge besteld, die al kapot was bij aankomst en niet te repareren bleek.
Een ander uiterste is bv het Eta 6497 kloon uurwerk, dat wordt gebruikt bij veel horlogemakers opleidingen en in diverse Chinese horloges voorkomt. Prima kwaliteit en loopt echt retestrak.
Een paar jaar geleden hadden we een timegrapher meegenomen naar de horlogeclinic en hebben we, de laatste clinicavond, een paar gemonteerde uurwerken erop gelegd. De waarden waren bovengemiddeld.
En dan was het uurwerkje niet eens gesmeerd en afgeregeld, want daar was geen tijd voor tijdens de clinic.
Maar de keerzijde is, dat voor het uurwerk geen losse onderdelen te krijgen zijn. Dat houdt in dat bij eventuele problemen en defect het horloge niet te repareren is en in zijn geheel vervangen dient te worden. Voordeel is wel, dat zo’n uurwerkje zeer betaalbaar is.
Ik denk ook dat je zo’n Chinees horloge niet moet laten servicen. Dat kan niet uit. Hetzelfde geldt voor de goedkopere Seiko’s en andere Japanners en alle horloges waar uurwerken als de NH35 worden ingebouwd. Hoogstens kun je het hele uurwerk laten vervangen (als er iets mee is) wanneer dat los goed verkrijgbaar is. Gezien de hoeveelheid horloges die ik heb beschouw ik dut soort horloges als Total loss wanneer er iets mee zou zijn. Overigens wordt blijkbaar door veel mensen geaccepteerd dat bepaalde horloges niet servicable zijn, denk aan Swatches.
Alles onder de 50 euro: troep
50 tot 150 euro: movement van degelijke kwaliteit, nh35, seagull, myiota, meestal degelijke constructie, 3 handers, duikhorloges, zolang je de wat grotere chinese merken koopt kun je jezelf niet in de voet schieten
150 tot 400 euro: chinese haute horlogerie, mechanische chronografen, simpele tourbillions, clone movements (valjoux 7750, sw2000)
400+ euro: dubbele tourbillions
Was vroeger niet anders hoor, als je kijkt naar de hoeveelheid vintage puin die er rondzwerft.
Chronographe suisse, penankers, dollar pocket watches, chromen kastjes etc.
mmm.
OK, alle waar is naar z’n geld. Maar wanneer ik uit eigen ervaring spreek dan is een horloge van Chinese makelij een leuke opstapje naar het ‘echte’ werk.
In 2020 kocht ik een [voormalig] lieveling van dit forum:
- de SeaGull 1963 editione Watch Unique handwinder met het ST19 Chronograaf handwinder uurwerk uit 2018.
paar maanden geleden werd ik de eigenaar van een - Seiko 6139-7070 automaat met het 6139 Chronograaf uurwerk uit 1975.
Het zeemeeuwtje was leuk maar had chronisch last van afvallende onderdelen [glaasje - pusher - grote secondenwijzer] Ondanks de perfecte afterservice van WatchUnique bekoelde de liefde snel en mocht ze uitvliegen naar een mede HF’er.
Mijn ‘mini Jumbo’ is daarentegen na die 48 jaar nog immer ‘rock solid’. Beide pushers werken naar behoren; na gebruik van de chronograaf springt de grote secondenwijzer keurig terug naar ‘high noon’ en dag & datum zijn perfect in te stellen.
Enige ‘min’ puntje is dat ze een 25 seconden langer over een dag doet dan wat de bedoeling is. Maar dat vergeef ik haar.
Groot onderhoud staat in de planning opdat ze weer fris en fruitig dagelijks de seconden nog nauwkeuriger kan aftellen.
Misschien idee voor HFLE 2024 een Chinees horloge onder de eur 10(0),=