Wat moet ik denken van de vintage horloges uit het verenigd koninkrijk?

Hallo medeliefhebbers,

Aangezien het ultieme vintage horloge, de Tissot PR 516 GL uit 1967, er wel nooit zal komen in verband met de (on)vindbaarheid daarvan kijk ik inmiddels ook uit naar andere merken. Daarbij merk ik op dat er veel Omega seamasters en Constellations voorbij komen. Ebay als voorbeeld. De voorkeur gaat trouwens wel uit naar een duiker. Maar dat terzijde.

Veel van deze horloges zien er naar mijn idee te mooi uit voor de leeftijd. En veel van deze mooie exemplaren komen uit engeland(UK) en volgens mij gaat veel handel vanuit India via de UK… En daar begint voor mij de twijfel. Ik ben bang voor “Mumbay specials” en ik ga geen € 1000,- of meer uitgeven als ik niet 100% zekerheid heb over de originaliteit.

Ik moet hierbij opmerken dat ik geen kennis heb van vintage horloges.

Deze bijvoorbeeld.

Of deze.

Of deze.

Iemand dit al eens meegemaakt die het hier openlijk durft te vertellen?

Als iemand tips heeft voor mij buitenom Ebay, chrono24 en markplaats verneem ik dat graag van jullie.

Bedankt,
Jurgen

1 like

Bij twijfel altijd even checken via het forum. Er zitten hier genoeg experts. Gooi er maar eens een plaatje van zo’n twijfelgeval in en dan komt er vanzelf feedback. Daar leer jij (en evt. meelezers ook) van zodat je er de volgende keer wat aan hebt.

3 likes

Die Seamaster klopt in ieder geval niet. Wel lume in de wijzers maar niet op de plaat. Over de andere modellen kan ik geen uitspraken doen.

3 likes

Zoals hierboven al gemeld: koop niets zonder te checken als je er weinig vanaf weet. Des te ouder ze zijn des te groter de kans op een redial

1 like

eBay is inderdaad tricky, ik koop ook wel eens wat op eBay maar dan niet meer dan 100-€ 200 dan durf ik het risico wel aan. Als een verkoper een score van 99% of meer heeft en hij is al jaren actief dan zou ik er wat minder bezorgd over zijn. De Omega’s lijken op het oog allemaal wel authentiek. Op foto’s lijken horloge’s trouwens vaak strakker en nieuwer dan in het echt. Een foto is een momentopname, als je een horloge in het echt ziet dan vallen de eventuele krassen en beschadigingen pas op.

2 likes

Net als op de meeste platforms zit er op ebay er een hoop rommel tussen de vintage horloges. Je moet dus altijd research doen voordat je iets koopt. Zoek het ref. nummer op op internet en vergelijk zo veel mogelijk foto’s. En uiteraard kun je hier op het forum vragen stellen.

Positieve feedback van een verkoper zegt niks over of hij frankens of redials verkoopt. De kopers weten dat namelijk niet, ook niet nadat ze het horloge ontvangen hebben en beoordelen alleen of de verkoper netjes levert wat aangeboden is.

Als je met PayPal betaalt loop je financieel weinig risico, PayPal is namelijk meestal op de hand van de koper, dus waarschijnlijk kun je wel afdwingen dat de verkoper het horloge terug neemt. Maar dat is wel een hoop gedoe, beter van tevoren je huiswerk doen. :grin:

1 like

Heb in mijn begin jaren ervaring opgedaan dat een horloge te veel gepolijst bleek. En de wijzerplaat opnieuw opgemaakt moet zijn. Suggestie in advertentie was dat die mooi orgineel was. Inderdaad, UK, eBay. Er was positieve feedback bij de verkoper. Maar ook veel goede ervaringen daarna.

lees even deze thread op omegaforums.net

https://omegaforums.net/threads/are-there-any-trusted-dealers.82458/#post-1058744

De handelaar wordt daar genoemd en ze geven goede raad.

1 like

Check je Catawiki ook? (Aug 2019)

2 likes

Er staat ook geregeld een koopje op chrono tussen vanuit Engeland merkte ik laatst. Misschien zijn ze aan het dumpen voor de brexit?

1 like

Ja, die kijk ik ook sinds kort weer. Ben niet zo’n fan van catawiki.