Wat moet je er toch mee…?

:joy:

Moet je dit er eigenlijk ook bij vermelden, hier zeg ik in het kort hetzelfde als jij.

Daar heb je gelijk in :pray:

1 like

Heb je niet nodig. Vrij zeker tamelijk standaard uurwerkjes die prima geserviced kunnen worden.

Dit soort familiestukken kun je maar 1 x “redden”. Laat je ze voor de goudwaarde omsmelten, dan is het weg.

Zolang je er geen boterham minder om hoeft te eten zou ik ze niet weg doen. Maar goed, ik gaf veel om wijlen mijn grootvader en vader en zou hun horloges niet weg kunnen doen. Het is toch een aandenken, buiten iedere monetaire waarde (die voor mij ernstig ondergeschikt is aan de gevoelswaarde).

6 likes

Wat je kan overwegen is de mooiste op te laten knappen, en op een leren band te gaan dragen. Dit vanwege het feit dat je zelf aangeeft niet zo van de gouden horloges te zijn. Dan lever je het grootste gewicht in goud in en heb je een leuk aandenken wat niet “te goud” is. De sloopwaarde van een compleet horloge plus extra band zal meer dan voldoende zijn voor een opknapbeurt. Je houdt dan ook nog een mooi bedrag over.

2 likes

Gaat volgens mij niet lukken op deze horloges met vaste bracelets :thinking:

2 likes

Gaat waarschijnlijk niet werken zoals ik eerder heb aangegeven door het verschil in uurwerk. Proberen kan altijd. Ik ben overigens niet bang dat hier geen reserve onderdelen voor te vinden zijn.
Voor een goede uurwerkmaker:

Je zou de hele kast daarop moeten ombouwen (verprutsen naar mijn mening).

Tenzij je het geld niet kunt missen: lekker afblijven.
Laat ze servicen en draag ze bij gelegenheden als aandenken aan vader en grootvader.

De leeftijd waarop je goud gaat/kunt/wilt dragen komt wel een keer.

2 likes

Dan moet je wel het eea ombouwen zoals @Bernard terecht aangeeft.
Wanneer je belang hecht aan het aandenken maar het horloge je niet aanstaat zou je nog kunnen overwegen een edelsmid er een ander sieraad van te laten maken.

2 likes

Zo zou ik het ook doen!

Zo dus.

Ik heb hele goede ervaringen met Toke Grutters. Echte professional. Hier op het forum ook actief onder de naam @Tokes

Succes! laat nog even weten hoe je avontuur met deze horloges / goudschat / erfenis is afgelopen!

Ik begrijp ook heel goed dat veel mensen op deze manier denken en dat is begrijpelijk.
Ik gaf ook heel veel om mijn vader. Maar niet iedereen is emotioneel zo sterk gehecht aan spullen.

Had dit een boekenforum geweest dan had iedereen geroepen dat de horloges weg konden en dat je van de opbrengst een mooie boekenkast kon laten maken om de boekencollectie van opa en vader mooi te kunnen bewaren.
Was het een Autoforum dan konden de horloges weg om de Saab van opa door de Apk te krijgen en kon je er leuk ritjes mee maken op Zondag.

Ik heb de Seiko 5 van mijn vader ook nog. Ja leuk maar doet me niet zo heel veel als ik eerlijk ben. Ik heb wel een vismolen van hem en daar heb ik dat gevoel wel bij.

2 likes

Jij geeft alleen om omsmelten en cashen, dat begrijpen we nou wel.

1 like

Volgens mij viel mijn reactie wel mee.
Maar succes met je gevoelige snaartje :see_no_evil:

Niks gevoelig snaartje, maar de verhoudingen hier zijn toch duidelijk.

De meeste mensen zien het niet enkel als onderdeel van je vermogen, maar als wat de Engelsen een “heirloom” noemen, een erfstuk/familiestuk.

1 like

Hoewel ik niet pro-smelten ben is t echt aan iedereen zelf wat ze met hun spullen doen. Dit soort gouden spul is niet courant… en hoewel verkopen aan een liefhebber beter is is dat gezeur met je spullen ook niet alles.

Omsmelten snap ik dan soms nog wel.

Ondanks dat er ook horloges worden omgesmolten die meer geld waard zijn dan het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. In die gevallen beter gewoon verpatsen.

1 like

Zeker heel duidelijk. Iemand aanpraten iets te houden wegens emotionele waarde. Omdat dit een horlogeforum is. Maar dat was zijn vraag niet.

Wat is het antwoord op zijn vraag?

Juist verkopen voor de goudprijs.
Omdat het merkt weinig tot geen waarde toevoegt.

Leden die roepen graag horloges over te nemen voor de goudprijs om te redden van de ondergang zijn over het algemeen ook allemaal gierige Gerrit’s. En als het erop aankomt geeft niemand thuis.

2 likes

Precies wat ik zeg… Alleen maar €€€
Wat jij wilt hoor. Pure armoe.

2 likes

Volgens OP zijn de nabestaanden niet voornemens deze horloges te gaan dragen en ze hebben er geen emotionele binding mee. Wellicht hebben ze andere erfstukken die wel een band met de overledene(n) symboliseren.

Deze Tusals zijn geen unica, historische stukken of technische hoogstandjes. Ik zeg niet dat het slechte horloges zijn. Realistisch gezien zorgen de styling, de geïntegreerde band en de aanzienlijke waarde ervoor dat het niet makkelijk zal zijn een koper te vinden die de goudwaarde zal willen benaderen.

Daarom vind ik het geen probleem om deze horloges aan goudhandelaar te verkopen. Dit zal meer opbrengen, sneller gerealiseerd zijn en weinig rompslomp met zich meebrengen.

Uiteindelijk is een horloge gewoon slechts een gebruiksvoorwerp, en je kunt simpelweg niet alles bewaren. Zeker niet als het ongewenste kosten (in dit geval de verzekering) met zich meebrengt en niemand tot plezier strekt.

3 likes

Ik vind het zeer charmante horloges! Als je ze voor goudsmeltprijs gaat wegdoen wil ik er wel 1 van je overnemen. Heb binnenkort een bruiloft en zoiets zou perfect zijn

2 likes

Ik zou ze vol trots dragen, maar wie ben ik…

1 like

Kennelijk niet 1 van de handelaren hier die de gouden tanden van oma nog zouden willen losbreken voor het sloopgoud.

1 like