Wat 'n vakmanschap

Dit brengt me meteen weer bij de volgende vraag: hoe zouden jullie deze twee tandwielen aan elkaar maken? (normaal werkt dit met een soort kliksysteem, maar dit systeempje voldoet niet meer)

Kan jij een nieuwe foto maken precies van boven genomen ?
Om de center van de wiel en ook de center van de raad beter te kunnen zien.
Max vergrooting van de twee delen die elkaar moeten raken.
Edit : en ook een foto van de werktuigen die je kan gebruiken : zaag, vijlā€¦ soldeer (zilver/tin)ā€¦
De oplossing hangt van wat je met je werktuigen kan mogelijk doen :wink:

Zie fotoā€™s

Het probleem is zojuist opgelost: ik heb de twee onderdelen simpelweg weer in elkaar geklikt. Ze zitten weer vast. :blush:

Normaal is het niet ā€œgekliktā€, maar met de hamer gepressedā€¦ Zo als je zei krijgt deze eerste raad de hoogste kracht van de veerā€¦ en moet helemaal niet los laten.

2 likes

Ja dit is nu weer het doel van HF.
Als je de dialoog tussen @Teun en @brunod volgt , is het gewoon genieten hoe zij een probleem oplossen.
Maar we zijn er nog niet, het juweeltje van Teun is nog niet klaar, dus wordt hopenlijk vervolgt .
Petje af voor Teun en Brunod en ben benieuwt naar het resultaat.

3 likes

+1 ! :slight_smile:

Te be continued, next Friday :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Hallo Teun,
Het rad moet worden geperst op het rondsel. De tanden van het rondsel zijn hoger dan de dikte van het rad. Als je een triebniet hebt dan moet dat kunnen lukken. Het rad wordt op het rondsel gelegd en met een holle vlakke pons op het rad getikt, daarna pak je een bolle pons waar een gat in is geboord. Daar tik je voorzichtig de stalen rand die dan boven het rad uitsteekt iets wijder zodat het middenrad goed klem zit. Dan pak je een holle vlakke pons en klinkt het goed vast. Dat is de manier op zoā€™n probleem op te lossen. Zeker niet lijmen of solderen. Als je niet uit de ponsen soorten kan komen dan kan ik wel even de pons nummers doorgeven, ik heb een triebniet van Bergeon en een van Favorite.
Bel mij nog even over dat andere zakhorloge!
Groeten Martin

1 like

Wat een prachtig kunstwerk! Weet je al iets meer over de geschiedenis?

:thumbsup: Goed bezig jongens!

bedankt bedankt! helder omschreven.

Danku, helaas weet ik nog niet echt meer over de geschiedenis van dit zakhorloge. Ik weet alleen dat het horloge dateert uit 1820 (en zelf hier ben ik niet zeker van). Mochten er forumleden zijn die mij meer kunnen vertellen dan zou ik dat top vinden! Alle informatie is van harte welkom.

Teun.

1 like